موسسه زاگرس هیچ مجوزی برای جذب دانشجوی علوم پزشکی ندارد/ پلمب موسسه زاگرس و هجوم مالباختگان به دادسرا


مدیرکل حقوقی املاک و تنظیم مقررات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: موسسه زاگرس هیچ مجوزی برای پذیرش دانشجو در رشته های علوم پزشکی ندارد و فعالیت آن در این زمینه غیر قانونی است. این موسسه پلمب شده و تعداد مبالباختگان و شاکیان آن رو به افزایش است.

میرحامد خانی در گفت و گو با خبرنگار افزود: رشته های پزشکی از جمله رشته هایی هستند که همیشه تعداد زیادی متقاضی پذیرش در این رشته ها هستند. معمولا معدل های بالا تمایل دارند در رشته های تاپ علوم پزشکی تحصیل کنند و رقابت سنگینی برای پذیرش در این رشته ها وجود دارد.

مدیر کل حقوقی وزارت بهداشت ادامه داد: به همین علت یکسری موسسات که هیچ مجوزی از هیچ جا برای آموزش در رشته های علوم پزشکی ندارند، کسب سود از ین تقاضاها اقدام به تبلیغات خلاف واقع می کنند مبنی بر اینکه می توانند شرایط لازم را برای ادامه تحصیل در رشته های پزشکی، داروسازی یا دندانپزشکی فراهم و تسهیل می کنند.

وی گفت: موسسه زاگرس هم از جمله همین موسسات است که تبلیغات گسترده‌ای را در فضای مجازی انجام داده و عده زیادی را برای تحصیل در رشته های پزشکی دعوت و جذب کرده است.

خانی افزود: زمانی که وزارت بهداشت برای پلمب این موسسه اقدام کرد نیز چندین نفر از مردم برای ثبت نام آمده بودند. با پیگیری وزارت بهداشت اکنون پرونده‌ای در دادسرای ناحیه 3 تهران (دادسرای ونک) علیه این موسسه تشکیل شده و مالباختگان و شاکیان این موسسه می توانند در این دادسرا شکایت خود را ثبت کنند.

وی گفت: هنوز تعداد کل مالباختگان و شاکیان این موسسه مشخص نیست اما تعداد شاکیان رو به افزایش است و تعداد آنها قطعا خیلی زیاد است. با پیگیری وزارت بهداشت و با دستور مقام قضایی این موسسه غیر قانونی پلمب شده است و همچنان در پلمب است.

خانی افزود:  وزارت بهداشت خیلی زود متوجه تخلفات این موسسه شد و حتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم این موضوع را مطرح کرد. به نظر می رسد فعالیت این موسسه کمتر از 3 ماه در این زمینه فعالیت کرده و با اقدام سریع وزارت بهداشت جلوی توسعه فعالیت آن و افزایش تعداد مالباختگان گرفته شد اما در همین مدت کوتاه هم تعداد زیادی از مردم با پرداخت هزینه به این موسسه دچار ضرر و زیان شدند.

مدیرکل حقوقی وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه با تبلیغات این نوع موسسات غیر قانونی برخی مردم احساس کردند می توانند با استفاده از این موسسات در رشته های پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی در داخل یا خارج از کشور تحصیل کنند و فریب خورند.

وی افزود: این نوع موسسات به افراد این وعده را می دهند که بعد از پذیرش در دانشگاههای خارجی به راحتی شما را به دانشگاههای داخل کشور انتقال می دهیم و می توانید مدرک معتبر بگیرید. در حالی که هیچ یک از این وعده ها درست نیست و مردم نباید فریب بخورند.

خانی گفت: پذیرش در دانشگاههای علوم پزشکی داخل کشور ضابطه و مقررات خاص خود را دارد. فهرست دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت بهداشت نیز مشخص است و هر سال اعلام می شود. دانشجویانی که در این دانشگاههای خارجی معتبر تحصیل کرده اند بعد از گذراندن تعداد مشخصی واحد درسی باید در یک آزمون تخصصی در داخل کشور قبول شود.

وی افزود: این موسسه بدون اعلام روال قانونی پذیرش در دانشگاههای داخل کشور مدعی است که به راحتی افراد را به دانشگاههای داخل کشور منتقل می کند و با دریافت مبالغ هنگفتی بین 500 میلیون تا یک میلیارد تومان از افراد چنین ادعاهایی دارند در حالی که هیچ کاری برای این افراد انجام نداده اند.

مدیر کل حقوقی وزارت بهداشت ادامه داد: موسسه زاگرس و سایر موسسات مشابه هیچ کدام مجوزی برای آموزش پزشکی ندارند، زیرا ایجاد رشته های علوم پزشکی در داخل کشور فقط با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امکانپذیر است و حتی وزارت علوم هم در این زمینه و این رشته ها مجوزی صادر نمی کند.

وی گفت: ممکن است این نوع موسسه ها افراد علاقه مند به تحصیل را به دانشگاههای غیر معتبر خارج از کشور معرفی کنند و در خوشبینانه ترین حالت برای دانشگاههای غیر معتبر خارجی دلالی کنند، در حالی که وزارت بهداشت مدرک یا واحدهای گذرانده شده دراین مراکز را قبول ندارد.

خانی افزود: وزارت بهداشت مدارک دانشگاههای خارجی را که خارج از فهرست دانشگاههای مورد تایید باشد حتی در صورت فارغ التحصیلی نیز ارزشیابی نمی کند و مدرک افرادی که در این مراکز تحصیل کرده اند در داخل کشور هیچ اعتباری ندارد.

مدیر کل حقوقی وزارت بهداشت تاکید کرد: موسسه زاگرس هیچ مجوزی از وزارت بهداشت و وزارت علوم ندارد و حتی اگر از سازمان فنی حرفه ای مجوزی داشته باشد، این موسسه به هیچوجه صلاحیت صدور مجوز برای آموزش در رشته های علوم پزشکی را ندارد و با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی حتی وزارت علوم نیز در این زمینه مجوزی صادر نمی کند و تنها مرجع صدور مجوز برای آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت است.



Source link