استفاده از رژ لب در کشور افزایش یافته است/ وجود سرب و جیوه در ماتیک


کارشناس فرآورده‌ های آرایشی سازمان غذا و دارو گفت: استفاده از  رژ لب در کشور افزایش یافته است اما این ماده آرایشی حاوی فلزات سمی مثل سرب، کادمیون، جیوه و آنتیموان است و استفاده از طولانی از رژ لب ممکن باعث بلعیدن ناخواسته این عناصر سمی بشود.

به گزارش ، دکتر شیما حلاج با اشاره به اقدامات نظارتی سازمان غذا و دارو از خانمها خواست در استفاده از رژ لب افراط نکنند.

وی افزود: اگر چه سازمان غذا و دارو برحسب وظیفه قانونی موظف است تا بر تولید، واردات و ارزیابی‌های ایمنی و کیفی فرآورده های آرایشی و بهداشتی، طبق دستورالعمل های معتبر جهانی، نظارت کند اما برخی خانم ها به دلیل افراط در آرایش صورت، سلامتی خود را با چالش مواجه می کنند.

کارشناس آرایشی سازمان غذا و دارو گفت: به عنوان مثال استفاده از رژ لب در خانم ها افزایش یافته است. این فرآورده آرایشی مواد مضر زیادی همچون  فلزات سمی سنگین سرب، کادمیوم، جیوه و آنتیموان در خود دارد. بنابراین برای پیشگیری از آسیب های ناشی از افراط در استفاده از فرآورده های آرایشی باید نسبت به مصرف این محصولات احتیاط کنند.

وی اظهار داشت: وقتی رژ لب با عناصر سمی برای ساعت های طولانی روی لب باقی می ماند ممکن است مواد اولیه رژ لب ها که از آلاینده های معمول زیست محیطی هستند به طور ناخواسته و بر اثر خوردن یا آشامیدن مواد غذایی، بلعیده شود که نتیجه آن تماس بدن با مواد سمی است.

حلاج گفت: در کنار اقدامات نظارتی، شناسه گذاری فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی یکی دیگر از اقدامات اداره کل امور فرآورده های آرایشی و بهداشتی فراهم کردن امکان پیگیری اصالت کالا برای مصرف کنندگان است.



Source link