دولت بر خلاف قانون تعرفه‌های پزشکی سال 1403 را تصویب نکرد


معاون فنی سازمان نظام پزشکی گفت: با وجود مصوبه شورای عالی بیمه مبنی بر افزایش 46 درصدی تعرفه های پزشکی از شروع سال 1403، این مصوبه بر خلاف قانون تا پایان سال به هیئت دولت نرفت و تصویب نشد. این مسأله عامل بی نظمی تعرفه ای در شروع سال جدید خواهد بود.

دکتر رضا لاری پور در گفت و گو با افزود: تعرفه های پزشکی سال 1403 به رغم اینکه دو ماه پیش در شورای عالی بیمه تصویب شد و توسط وزیر بهداشت به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده بود و از آنجا باید به هیئت دولت می رفت تا مصوب و ابلاغ شود اما هنوز با وجود فرجه قانونی که باید این تعرفه ها تا پایان سال در دولت تصویب و ابلاغ شود این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: با این وضعیت در آغاز سال 1403 چون تعرفه‌های پزشکی سال جدید تصویب و ابلاغ نشده با بی نظمی تعرفه‌ای روبه رو خواهیم بود و آسیب آن هم برای مردم و هم برای پزشکان نسخه نویس خواهد بود.

معاون فنی سازمان نظام پزشکی گفت: حدود 350 هزار نفر ارائه دهنده خدمات سلامت نگاهشان به تصویب تعرفه‌های پزشکی است. این موضوع حق الناس است که باید از سوی مسئولان دولت مورد توجه قرار بگیرد به ویژه اینکه با نامه نگاری هایی که از طرف سازمان نظام پزشکی با شخص رئیس جمهور و جناب مخبر معاون اول ایشان انجام شده هنوز تعرفه های پزشکی جدید ابلاغ نشده است.

 دکتر لاری پور گفت: رئیس جمهوری و معاون اول ایشان در جلسه با رئیس سازمان نظام پزشکی قول دادند که با رعایت حقوق این تعرفه ها تا پیش از شروع سال جدید تصویب و ابلاغ شود اما این اتقاق نیفتاد.

وی افزود: انتظار داریم در اولین جلسه هیئت دولت با تصویب تعرفه های پزشکی و پرداخت تعرفه های پزشکی از شروع سال 1403 بر مبنای تعرفه های جدید، درکمترین زمان ممکن تعرفه های پزشکی بدون تغییر و با همان افزایش 46 درصدی که در شورای عالی بیمه تصویب شده، به تصویب نهایی برسد و ابلاغ شود.

معاون فنی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: هر گونه دستکاری در تعرفه های پزشکی ابلاغی و تغییر در آن به این مفهوم است که به نظرات اعضای شورای عالی بیمه اعم از وزیر بهداشت، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده سازمان اموراداری و استخدامی، مدیران عامل بیمه ها و رئیس سازمان نظام پزشکی که در جلسه شورای عالی بیمه حضور دارند در دولت توجه نمی شود و فقط از طریق یک سازمان و با توجه به نظر یک سازمان تعرفه ها تعیین می شود.

وی گفت: در این صورت محملی برای تشکیل شورای عالی بیمه وجود ندارد و نیازی نیست که این شورا تشکیل شود. این تاخیرها و وقت گرفتن ها در  دولت در عمل به مردم و گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت آسیب می زند.

دکتر لاری پور افزود: انتظار می رود با ابلاغ تعرفه های پزشکی، تعرفه های خدمات مامایی که شامل ماماهای بالای 15 سال سابقه هستند نیز افزایش داشته باشد و تعرفه خدمات آنان نیز معادل تعرفه پزشکان بالای 15 سال سابقه تعرفه افزایش پیدا کند. همچنین تعرفه برای خدمات به کودکان زیر 7 سال و تعرفه پزشکان بالای 15 سال سابقه و پزشکان دارای مدرک phd  و MD نیز  معادل پزشکان متخصص تعیین شود.

وی اضافه کرد: تعدیل های استانی در تعرفه ها نیز باید برداشته شود زیرا در شرایط فعلی امکان و اشتیاق ماندگاری پزشکان را در مناطق محروم و کمتر برخوردار کم می کند. بنابراین انتظار می رود تعدیل های استانی برای تعرفه های پزشکی از سوی استانداران و سایر مسئولان ذی ربط انجام نشود و نسبت به افزایش تعرفه های پزشکی پزشکان در این مناطق اقدام شود.

معاون فنی سازمان نظام پزشکی گفت: رئیس سازمان نظام پزشکی روز یکشنبه با وزیر بهداشت که تولیت نظام سلامت را به عهده دارد برای اعلام تعرفه ها در جلسه هیات دولت صحبت کرد و وزیر بهداشت هم به عنوان نماینده نظام سلامت در جلسه هیئت وزیران حتما پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.

لاری پور افزود: حدود 30 هزار عضو جامعه پزشکی شامل 15 هزار رزیدنت و 15 هزار پزشک طرحی که بیش از 20 درصد جامعه پزشکی را تشکیل می دهند با حقوق کمتر از 15 میلیون تومان فعالیت می کنند و نارضایتی عمیقی در بین آنان وجود دارد.

وی گفت: با صحبتی که رئیس سازمان نظام پزشکی و با رئیس مجلس داشت انتظار می رود در بودجه سنواتی مبلغی گنجانده شود تاحقوق و حق الزحمه رزیدنت ها و پزشکان طرحی افزایش قابل توجهی داشته باشد به طوری که حداقل های معیشتی را برای این افراد تامین کند.

معاون فنی سازمان نظام پزشکی افزود: برای سال آینده انتظار داریم تعرفه های مصوب هیات دولت به گونه ای باشد که سالها فریز شدن و عقب ماندن تعرفه های پزشکی را که بسیاری از خدمات آن به نرخ ارز و افزایش قیمت تجهیزات پزشکی وابسته است و شرایط خاصی دارد، جبران کند و همان مصوبه شورای عالی بیمه تصویب شود زیرا این حداقل و کف تاب آوری جامعه پزشکی است و حتی این تعرفه ها همه نیازهای جامعه پزشکی را جواب نمی دهد.

وی ادامه داد: مهمترین مساله این است که مردم باید خدمات پزشکی را به بهترین کیفیت دریافت کنند اما اکنون متاسفانه به رغم فداکاری جامعه پزشکی این گونه نیست.



Source link