آلودگی هوا موجب افزایش آمار خودکشی می‌شود


تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که ذرات معلق در هوا به یک میکروگرم بر متر مکعب می‌رسد، آمار خودکشی به دلیل تاثیر منفی آن بر روی عملکرد مغز افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش ، به تازگی، مقاله‌ای به قلم Richard Fisher در بی بی سی منتشر شده است. این مقاله تاثیر آلودگی هوا بر خودکشی افراد را نشان می‌دهد. با خواندن این مقاله می‌توان پی برد که چگونه صنعتی شدن جوامع، بلای جان انسان‌ها شده است.

 از آنجایی که هوای پاک را کیمیا و یکی از عناصر چهارگانه زندگی می‌نامند، قرار بود هوای پاک زندگی بخش انسان باشد، اما این روزها می‌بینیم که این عنصر خود اسیر در غباری خاموش و خاکستری، به راحتی حق زندگی را از صدها هزار انسان ساقط می‌کند.

سالانه ۷۰۰ هزار نفر در دنیا خودکشی می‌کنند

براساس گزارش شبکه بی بی سی، خودکشی یک مشکل عمده در حوزه بهداشت عمومی محسوب می‌شود و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت(WHO)، سالانه بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سراسر جهان مرتکب خودکشی می‌شوند. 

همچنین آمار بدست آمده نشان می دهد، در دو دهه گذشته، ارتکاب به خودکشی در میان مردم ایالت متحده حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. با وجود اینکه این کشور یکی از ثروتمندترین و توسعه یافته ترین کشورها در جهان به شمار می‌رود، سال گذشته، تقریبا ۵۰  هزار نفر در ایالات متحده از این طریق جان خود را از دست دادند؛ به عبارتی می‌توان گفت هر ۱۱ دقیقه یک مرگ خودخواسته به دست انسان رقم می‌خورد!

در مقایسه با ایالت متحده، آمار خودکشی در بریتانیا حدود ۲۵ درصد کمتر از آمار خودکشی در ایالات متحده است. 

عوامل مختلفی در ارتکاب افراد به خودکشی تاثیر گذار است، اما به تازگی مشخص شده فاکتوری که در ظاهر بی ارتباط به نظر می‌رسد، نقش بسیار مهمی را در ارتکاب افراد به خودکشی ایفا می‌کند. در مطالعه‌ای که در این رابطه در دانشگاه Yale انجام شده، مشخص شده که ارتباط قابل توجهی میان افزایش خطر ارتکاب به خودکشی با میزان ذرات معلق در هوا، آتش‌سوزی یا گرد و غبارهای ساختمانی، گازهای دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن منتشر شده از تاسیسات صنعتی، سوزاندن سوخت‌های فسیلی و آلایندگی ناشی از برخی وسایل نقلیه وجود دارد.

همچنین، در مطالعه دیگری که به سرپرستی Isobel Braithwaite از کالج دانشگاهی لندن انجام شد، پژوهشگران دریافتند که با افزایش میزان ذرات معلق در هوا، احتمال خطر خودکشی در یک دوره سه روزه به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که  قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در طولانی مدت ممکن است احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

تاثیر آلودگی هوا در افسردگی و مه مغزی

در این زمینه، تعدادی از مطالعات نیز در اروپا و آسیا انجام شده است، اما یک تجزیه و تحلیل جدید از داده‌های ایالات متحده که توسط دفتر ملی پژوهش اقتصادی (National Bureau of Economic Research) در کمبریج، ماساچوست انجام شده، نشان می‌دهد زمانی که ذرات معلق در شهرهای ایالات متحده روزانه به یک میکروگرم بر متر مکعب می‌رسد، آمار خودکشی نیز تا ۰.۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. نکته مهم دیگر اینکه این مقاله و نتایج به دست آمده از آن اجازه انتشار در ژورنال را پیدا نکرده است.

در واقع، پژوهشگران معتقدند زمانی که هوای آلوده وارد ریه‌ها می‌شود این آلودگی می‌تواند جریان اکسیژن به خون و مغز را مهار کند. همچنین، در مورد ارتباط میان آلودگی هوا و احتمال خطر خودکشی، آن‌ها معتقدند که آلودگی هوا می‌تواند منجر به التهاب در مغز، کمبود سروتونین و اختلال در مسیرهای پاسخ به استرس در انسان شود که این امر به نوبه خود می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی یا انجام رفتار تکانشگری را بیشتر کند.

در نتیجه، این احتمال وجود دارد که هوای آلوده بر نحوه تفکر افراد تاثیر بگذارد و به شکلی منجر به مه مغزی شود. «مه مغزی» یا «هوشیاری ابری» زمانی رخ می‌دهد که سطح هوشیاری فرد کمتر از حد معمول می‌شود و فرد نسبت به شرایط یا محیط اطراف خود کاملا آگاه نیست، با چنین شرایطی، بدون اینکه فرد خود متوجه شود این احتمال وجود دارد که افکار خودکشی در او تقویت شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط:

خودکشی در بین پزشکان ۱.۵ تا ۳ برابر بیشتر است

۴۰ هزار ایرانی در یک دهه گذشته خودکشی کردند

اطلاعات: افزایش خودکشی در ایران نزدیک است

آلودگی هوا هر سال جان ۲۰ هزار نفر را می‌گیرد/ تهران مرگ آورترین شهر ایران

افزایش سالانه مرگ و کاهش ضریب هوشی کودکان به علت آلودگی هوا