واکسن پنوموکوک و روتاویروس در ایران تولید می شود


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: مرکز تولید واکسن های پنوموکوک و روتاویروس در مجتمع تولیدی، تحقیقاتی انستیتوپاستور احداث می شود.

به گزارش بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف مجتمع تولیدی، تحقیقاتی انستیتوپاستور افزود: این دو واکسن وارداتی بودند که با بهره برداری از این مرکز به زودی از واردات این واکسن ها بی نیاز خواهیم شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: ساخت این مرکز از سال گذشته در مجتمع تولیدی، تحقیقاتی انستیتوپاستور آغاز شد و تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. امیدواریم تا سال آینده شاهد بهره برداری از این باشیم، زیرا واکسن‌ یک محصول راهبردی است و باید در تولیدات آن خودکفا باشیم.

عین اللهی در خصوص پروژه ساختمان در دست احداث «سلمان فارسی» در این مجتمع نیز گفت: کار ساخت پروژه سلمان فارسی که علاوه بر یک مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی دارای بخش‌های اداری نیز خواهد بود در ۴ بلوک و ۲۴ هزار متر مربع از سال ۹۶ شروع شده و تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

عین اللهی افزود: برای تکمیل و تجهیز این پروژه که پس از اتمام، میزبان بخش زیادی از کادر تخصصی، اداری انستیتوپاستور  خواهد بود به ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

آشنایی با پنوموکوک و روتاویروس

پنوموکوک یک باکتری بیماری زا و عامل بیماری پنومونی یا سینه پهلوست که ابتلا به آن می تواند به عفونت های دیگری مانند عفونت گوش میانی، مننژیت و آبسه های مغزی نیز منجر شود. کودکان و سالمندان در مقابل این باکتری بیشتر آسیب پذیر هستند.

روتاویروس یک ویروس شایع و مسری است که باعث اسهال می شود و به خصوص نوزادان و کودکان به علت ضعف سیستم ایمنی بیشتر تهدید می کنند. روتاویروس و اسهال شدید آن عامل مرگ سالانه 215 هزار کودک در جهان است. تزریق واکسن و رعایت بهداشت دست ها مهمترین راه پیشگیری از این بیماری است.

اخبار مرتبط

صفر تا صد واکسن‌های ایرانی کرونا

هشدار افزایش دوباره موارد مالاریا در ایران

واکسن‌های ایرانی در دسترس است

هشدار افزایش دوباره موارد مالاریا در ایران