فروش آنلاین دارو به نفع مردم است


رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد گفت:‌ بسیاری از کسب و کارها به سمت مجازی شدن حرکت کرده است. اگر سازمان غذا و دارو بخواهد جلوی این جریان را در حوزه دارو بگیرند به زیان مردم تمام می شود.

به گزارش ، دکتر امیر سیاح، در برنامه پرسشگر شبکه آموزش افزود: ارائه خدمات در بسیاری از حوزه ها به سمت سکویی شدن است. افزایش سهم کسب و کارهای مجازی و اینترنتی، به نفع اقتصاد و خدمات در کشور است. اگر متولی خدمت هوشمند عمل و تنظیم گری کند، می تواند اثر موثری داشته باشد و اگر بخواهد در مقابل این جریان بایستد و محدود کند، کشور را از منافع سکویی شدن دور می کند و نام بدی از خودش در تاریخ به یادگار می گذارد.

وی افزود: سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از متولیان حوزه سلامت باید مشخص کند که چه شرایطی در امنیت و سلامت محصولات باید رخ دهد تا توزیع دارو در پلتفرم ها انجام شود. مثلا بگوید زنجیره سرد آن باید رعایت شود و اینکه بگویند پدیده جدید فروش سکویی را نمی فهمند چون آمادگی تنظیم گری را نداشته اند، قابل قبول نیست و هیات مقررات زدایی این سازمان را موظف کرده که تنظیم گری این کار را انجام دهد.

سازمان غذا و دارو جلوی ورود تکنولوژی را نگیرد

سیاح عرضه دارو از طریق پلتفرم ها را خلاف قوانین ومقررات موجود ندانست و گفت: آیین نامه مصوب در هیات دولت را معاونت حقوقی ریاست جمهوری تنظیم کرده است. ما تابع نظر تخصصی عزیزان در بخش سلامت هستیم. برخی از این عزیزان اظهار می کردند که یک داروساز باید در مورد نحوه مصرف و نگهداری دارو به بیماران توضیح دهد که قبول کردیم و در آیین نامه هم نوشته شد.

رئیس مرکز بهبود کسب‌ و کار وزارت اقتصاد گفت: چندین سال پیش اتحادیه تاکسی سرویس شهری زمان ورود سکوهای حمل و نقل خودشان را با زمانه تطبیق ندادند و حذف شدند و حالا هم داروخانه هم باید خودشان را با زمانه تطبیق دهند و گر نه زمانه آنها را حذف می کند.

سیاح گفت: از سازمان غذا و دارو درخواست می کنیم که فعالان حوزه دارو را به یک چشم ببینند همچنان که داروخانه ها، فعال اقتصادی هستند، سکوها نیز فعال اقتصادی هستند. آیین نامه ای که برای فروش دارو نوشته می شود باید متوازن باشد نه اینکه به نفع یک گروه یا به ضرر گروه دیگری باشد.

وی با اشاره به دولتی نبودن تمام فعالیت های حوزه سلامت، گفت: بخش خصوصی در حوزه سلامت مشارکت دارد و این نقش در توزیع دارو نیز انجام می شود. فعالیت سکوها در حوزه فروش دارو به نفع اقتصاد کشور و سهولت دسترسی به دارو است اما مکانیسم آن باید توسط سازمان غذا و دارو مشخص شود. سازمان غذا و دارو مقاومت زیادی در تاسیس داروخانه ها داشت و شدیدا تلاش می کرد که تعداد داروخانه ها زیاد نشود.

فروش آنلاین دارو به نفع مردم است

دکتر گلرخ داوران مدیر یکی از شرکت های اینترنتی تهیه نسخ دارویی نیز در این برنامه گفت: اقتصاد آنلاین 4 درصد از کل اقتصاد ایران را تشکیل می دهد و سهم اقتصاد آنلاین در حوزه سلامت باتوجه به سختگیری ها بسیار کمتر از سایر حوزه هاست. مسئولان سازمان های مختلف نگرانی های جدی در فروش اینترنتی دارو داشته اند که در رسانه ها بیان شده است. ما هم اعتقاد داریم که اولویت، سلامت مردم است.

وی افزود: بسیاری از کسب و کارهای حوزه سلامت به صورت پلتفرمی یا سکو عمل می کنند که در یک سمت آن کاربر یا افراد جامعه و در سمت دیگر، افراد دارای مجوز از سازمان های مربوطه هستند.

این مدیر شرکت اینترنتی دارو گفت:‌ فروش آنلاین دارو به رفع نیاز مردم کمک می کند. یکی از بحث ها در فروش آنلاین دارو، اصیل بودن کالا است. کانال هایی که به صورت شفاف عمل می کنند باید تقویت شوند.

داوران گفت: نقش مهم مسئول فنی در فروش آنلاین دارو دیده شده است. در پلتفرم های فروش آنلاین دارو به نقش مسئولان فنی توجه شده است. برای شفافیت نیاز به امنیت اطلاعات هم داریم. ایده آل است که داروخانه ها در پلتفرم ها نمایش و امتیاز آنها، قیمت گذاری داروها مشخص شود. دنبال ضوابطی از سوی سازمان غذا و دارو هستیم که آنها را اجرا کنیم.

مدیر شرکت اینترنتی تهیه نسخ دارویی گفت: در صورتی که درخواست قضایی برای دریافت اطلاعات بیماران از پلتفرم ها وجود داشته باشد، این کار امکانپذیر است. در بازار آفلاین چقدر شفافیت وجود دارد که ممکن است در فضای آنلاین وجود نداشته باشد؟ در مورد تست کرونا مجموعه هایی تحت نظر آزمایشگاه های دارای مجوز، آزمایش کرونا را در منزل انجام می دادند که به نفع مردم بود.

تکنولوژی های جدید به سلامت مردم کمک می کنند

وی افزود: تکنولوژی با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و علوم پزشکی با جدیدترین تکنولوژی های دنیا، همراه هستند. کمک تکنولوژی های روز به رشد و بالندگی و بهبود خدمات پزشکی را نمی توان نادیده گرفت. به جای اینکه بگوییم چرا برخی پلتفرم ها در حوزه سلامت دخالت می کنند باید بگوییم خدمات گیرندگان را به موسسات و افراد دارای مجوز متصل می کنند.

داوران گفت: در کشورهای منطقه از جمله روسیه، امارات و حتی در کنیا، پلتفرم های دارویی وجود دارد که داروهای بدون نسخه را پوشش می دهند که نباید اسم این کار را دخالت در حوزه سلامت بگذاریم. ما چشم انتظار تنظیم گری از سمت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو داشتیم و از زمان مصوبه هیات وزیران برای سکوها، ماه را می شمردیم که چه زمانی تنظیم گری اتفاق می افتد.

مدیر شرکت اینترنتی تهیه نسخ دارویی گفت: نمی دانم چه اتفاقی افتاده که درخواست ما برای کمک به ارائه چارچوب ها به سازمان غذا و دارو نرسیده است اما نیت ما این بوده که همیشه به سمت تنظیم گری برویم و متولی آن سازمان غذا و دارو است. اخیرا بحث بین توزیع و عرضه دارو از طریق سکوها در مصوبه هیات وزیران ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در دوره قبل انجمن داروسازان ایران که انتخابات آن به تازگی برگزار شده، ارتباط مناسبی برای ارائه دارو به کاربران پلتفرم داشتیم. تصور می کنم که نامه های ما به سازمان غذا و دارو در راه، گم شده است. دغدغه های سازمان غذا و دارو را می دانیم و با سایر کسب و کارها باید تعامل بیشتری با انجمن داروسازان و سازمان غذا و دارو در جهت ضابطه مند کردن فروش اینترنتی دارو داشته باشیم.