دولت با سیاست‌های تورمی مردم را نسبت به پزشکان بدبین می‌کند


رئیس انجمن اقتصاد سلامت گفت: دولت بر صندلی گرانی و تورم نشسته است. این سیاست و مسابقه افزایش قیمت‌ها مردم را نسبت به جامعه پزشکی بدبین می‌کند و فشار دور باطل گرانی‌ها برای مردم قابل تحمل نخواهد بود.

محمد رضا واعظ مهدوی در گفت و گو با خبرنگار افزود: مشکلات حوزه تعرفه های پزشکی ناشی از سیاست‌های تورمی است که متاسفانه دولت در پیش گرفته است. مسابقه افزایش قیمت ها در همه شئون و بخش های اجتماعی مشکلات زیادی را تحمیل کرده است. نتیجه سیاست‌های تورمی را در افزایش نرخ ارز می‌توانیم ببینیم که در حذف ارز ترجیحی ریشه دارد.

وی گفت: افزایش قیمت هایی که در قالب حذف یارانه و افزایش قیمت انرژی از دولت های قبلی شروع شد این عوارض را دارد. عوارضی که اکنون خیلی چاره‌ای برای آنها متصور نیست چون از یک طرف با تورم 45 درصدی طبیعتا هزینه‌های دولت بالا می‌رود و دستمزد و کیت های آزمایشگاهی و هزینه‌های پزشکی هم باید افزایش پیدا کند.

وی افزود: وقتی این هزینه‌ها بالا برود مردم نمی‌توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند. از طرف دیگر جامعه پزشکی هم نگران است. پزشکان می گویند مردم نمی‌توانند افزایش تعرفه‌های پزشکی را تحمل کنند و توان پرداخت ندارند.

واعظ مهدوی گفت: بسیاری از هزینه‌های خدمات پزشکی تحت پوشش بیمه نیست و به خصوص ویزیت و خدمات پزشکان در بخش خصوصی تحت پوشش بیمه نیست. این مسائل خود به خود تعداد مراجعان به مراکز پزشکی را کم می‌کند.

وی ادامه داد: ‌اگر قرار باشد این هزینه ها را بیمه ها بدهند بودجه بیمه ها باید از طرف دولت افزایش پیدا کند و تامین اجتماعی هزینه را در قالب حق بیمه از بیمه شدگان، مردم یا کارفرما بگیرد. بنابراین راه حل این است که دولت سیاست های تورمی را متوقف کند.

واعظ مهدوی گفت: توصیه ما این است که دولت سعی کند هزینه تمام شده خدمات پزشکی را کاهش بدهد تا بتواند بر اساس آن به جامعه پزشکی بگوید تعرفه را کمتر افزایش بدهند و با توجه به وضعیت جامعه رعایت کنند.

رئیس انجمن اقتصاد سلامت افزود: دولت می‌تواند برای گروه های مختلف جامعه پزشکی تجهیزات ارزان اختصاص دهد. ارز ترجیحی را احیا کند و سعی کند قیمت‌ها را کاهش دهد و به طور کلی دولت باید بر صندلی ارزانی بنشیند.

وی ادامه داد: اگر دولت بخواهد بر صندلی گرانی بنشند و مدام گران کند و گران کند با دور باطل افزایش تعرفه ها، افزایش قیمت‌ها و افزایش تورم و حقوق و دستمزد ناگریز است. افزایش بودجه دولت برای تامین این هزینه ها باید انجام شود که باعث افزایش کسری بودجه دولت می‌شود. این یک دور باطل است که دائم اتفاق می‌افتد.

دکتر واعظ مهدوی گفت: ‌دولت باید روی صندلی ارزانی بنشیند و سعی کند هزینه تمام شده را کاهش دهد. در قوانین کشور به این موضوع توجه شده است مثلا برای تاسیس داروخانه لازم نیست داروخانه در ملک تجاری احداث شود. در واقع قانونگذار هزینه سرقفلی را برای داروخانه حذف کرد.

وی افزود: یا در مورد مطب ها لازم نیست در ملک اداری یا تجاری احداث شوند. قانونگذار هزینه اداری و تجاری را برای این امور برداشته است تا بتواند به تبع آن مقداری تعرفه خدمات این مراکز را کنترل کند.

رئیس انجمن اقتصاد سلامت گفت: نظایر این سیاست‌ها و حمایت ها باید شکل بگیرد تا قیمت تمام شده خدمات پزشکی کاهش پیدا کند و دولت بتواند تعرفه های پزشکی را کنترل کند یا حتی کاهش دهد اما وقتی دولت می خواهد همه چیز را گران کند و هزینه ها را افزایش دهد بخش خصوصی که نمی‌تواند از جیبش سوبسید بدهد و طبیعتا ناگریز هزینه‌های مردم افزایش پیدا می‌کند و فشار این سیاست تورمی  روی دوش مردم می افتد.

وی ادامه داد: ‌این سیاست مردم را نسبت به جامعه پزشکی بدبین می‌کند. این یک دور باطل است که در این زمینه رخ داده است. امیدواریم روزی این بینش در بین مسئولان ایجاد شود که دست از سیاست های تورم زا بردارند. بدانند و بفهمند که یکسان سازی نرخ ارز امکان ندارد دولت باید نرخ ارز را خودش تعیین کند و خودش خدمات را با تثبیت نرخ ارز ارائه کند و قیمت ها نظارت کند.

دکتر واعظ مهدوی گفت: دولت باید از سیاست‌های آزادسازی و خصوصی سازی و واگذاری قیمت‌ها به بازار دست بردارد و تولید را حمایت کند تا با افزایش تولید اشتغال ایجاد کند و برای تولید کننده درآمد ایجاد شود. بعد دولت از تولید کننده مالیات بگیرد. با افزایش درآمد مالیات بگیرد نه اینکه افرادی که منظم مالیات می دهند را تحت فشار بگذارد و از آنها مالیات بیشتری بگیرد و از آن طرف فرارهای مالیاتی اتفاق بیفتد.

رئیس انجمن اقتصاد سلامت تاکید کرد:‌ راه نجات دولت‌ها و اقتصاد کشورها منحصر در حمایت از تولید است. با واردات و سیاست های پولی و بانکها و موسسات مالی توسعه حاصل نمی شود. توسعه با افزایش تولید و تثبیت قیمت ها و دوری از سیاست‌های نئولیبرالی و افزایش قیمت ها میسر خواهد بود.



Source link