انتقاد شدید رئیس سازمان غذا و دارو به بودجه 1402/ 30 هزار میلیارد تومان از اعتبار دارو و تجهیزات پزشکی را ندادند


رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اعتبار دارو، شیرخشک و داروی بیماران صعب العلاج در بودجه سال آینده از امسال هم کمتر است. امسال هم 30 هزار میلیارد تومان از اعتبارات دارو و تجهیزات پزشکی را ندادند. با این وضعیت دچار مشکلات جدی می شویم.

به گزارش به نقل از ایسنا، سید حیدر محمدی افزود: اعتبارات سه ردیف بودجه‌ای سازمان غذا و دارو شامل یارانه شیرخشک، کاهش فرانشیز داروهای بیماران صعب العلاج و طرح دارویاری برای ۱۴۰۲ کاهش شدید دارد، حتی نسبت به اعتبارات امسال هم کمتر است و در صورت عدم اصلاح، تامین دچار مشکل می‌شود.

وی گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتباری ۶۹ هزار میلیارد برای طرح دارویاری در نظر گرفته شده است. سازمان غذا و دارو نسبت به این اعتبار اعتراض دارد. درخواست سازمان غذا و دارو برای اجرای این طرح در سال آینده، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان اعتبار بوده است.

30 هزار میلیارد تومان از اعتبار دارو و تجهیزات پزشکی را ندادند

محمدی تاکید کرد: اگر وضعیت اعتبارات ردیف‌های بودجه‌ای سازمان غذا و دارو اصلاح نشود، قطعا تامین‌ اقلام این حوزه‌ها به مشکل می‌خورد.

وی گفت:‌ امسال نیز فقط بخشی از اعتبارات سازمان غذا و دارو را دریافت کردیم؛ بخشی از اعتبار مربوط به یارانه تجهیزات پزشکی، شیر خشک و برخی داروها که در چهار ماه اول سال هنوز ارزشان دولتی بود، دریافت نکرده ایم. قرار بود مابقی آن را به صورت اعتبار ریالی بپردازند، اما از کل اعتبار حدود ۳۶ هزار میلیارد تومانی که باید سهمیه یارانه ارز را به صورت ریالی می‌دادند تا بیمه‌ها پرداخت کنند، فقط پنج هزار میلیارد تومان آن تاکنون محقق شده است.

محمدی ادامه داد: میانگین سالیانه ارز تخصیصی به دارو و تجهیزات پزشکی در چهار سال اخیر معادل ۳.۲ میلیارد دلار بوده است که امسال ۱.۶ میلیارد دلار آن را به صورت ارزی دریافت کردیم. قرار بود بقیه آن را به صورت ریالی دریافت کنیم.

وی افزود: معادل ریالی که باید بابت اختلاف ارز دریافت کنیم، بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد تومان است که از این میزان تاکنون فقط 6 هزار میلیارد آن را را مصوب کردند و از این میزان،  5 هزار میلیارد تومان دریافت کرده‌ایم، اما هنوز بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از این اعتبار باقیمانده است.

چالش نقدینگی صنایع داروسازی

وی تاکید کرد: کل اعتبارات طرح دارویاری در سال ۱۴۰۱، حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که اکنون در لایحه بودجه ۱۴۰۲، این اعتبار به ۶۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است که می‌تواند تامین را دچار مشکل کند. این در حالی است که درخواست ما برای این طرح اعتباری بالغ بر ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: از طرفی شرکت‌های دارویی برای تامین نقدینگی به مشکل برخوردند. زیرا ارز دارو، نیمایی شده و اعتبارات مربوط به نقدینگی‌شان باید تامین می‌شد، اما بانک‌های عامل همکاری خوبی برای تامین نقدینگی نداشتند و بسیاری از شرکت‌های دارویی اعتراض دارند که میزان تسهیلاتی که دریافت کردند، از سال گذشته هم کمتر است. این مساله هم می‌تواند برای شرکت‌های دارو مشکل ایجاد کند. عدم اصلاح نقدینگی می‌تواند در ماه‌های پایانی سال مشکل‌ساز باشد.

تشکیل شورای سیاست‌گذاری صادرات داروهای ایرانی

رئیس سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت صادرات داروهای ایرانی، گفت: قطعا میزان صادرات دارو به دلیل اصلاح سیاست‌های ارزی افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: عمده صادرات داروی ایران به کشورهای سوریه، عراق، تاجیکستان، آذربایجان و مقداری هم به ترکیه است. برای سال آینده هم برنامه‌هایی برای افزایش صادرت دارو داریم. به طوری که شورای سیاست‌گذاری صادرات را تشکیل دادیم با این هدف که به توسعه صادرات دارو کمک کنیم.

خبرنگار: مژگان زینلی پور

دیدگاهتان را بنویسید