قانون جوانی جمعیت درباره نقش ماماها مغفول مانده است


مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در قانون جوانی جمعیت به حمایت از خانواده  در تمام عرصه‌های آموزش، درمان، بهداشت و نقش ماما در بهبود ساختار جمعیتی و خوشایند سازی زایمان طبیعی از نظر جسمی و روانی تاکید شده اما اجرای این قانون مغفول مانده است.

به گزارش سپیده حاجیان به مناسبت روز جهانی ماما افزود: بیش از ۹۰ درصد زایمان‌ها به صورت فیزیولوژیک و کاملا طبیعی می‌تواند توسط ماما در بهترین شرایط انجام ‌شود به خصوص در کشور ما با وجود ماماهای کارآزموده و آکادمیک در کل کشور این امر امکانپذیر است.

نقش ماما صرفا به مراقبت‌های زمان بارداری و کنترل زایمان طبیعی محدود نمی‌شود و در ابعاد مختلف سلامت زنان نقش بسیار پررنگی دارند.

وی گفت: ماما اولین فردی است که پس از زایمان طبیعی در ارتباط با نوزاد قرار می‌گیرد و به حفظ و ارتقای سلامت نوزاد کمک می‌کند.

دکتر حاجیان افزود: در واحد بهداشت خانواده مراکز بهداشتی یک ماما علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مادر و کودک در دوران مختلف زندگی (جنینی، نوزادی، کودکی، مدرسه) به ارائه خدمات پیشگیری، مشاوره سلامت جنسی و باروری و سلامت خانواده نیز می پردازد.

حاجیان اضافه کرد: در حال حاضر قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به عنوان مهمترین سند بالادستی در تمام عرصه‌های آموزش، درمان، بهداشت و پژوهش مورد توجه ویژه قرار دارد. بسیاری از مفاد این قانون صراحتا به نقش ماما در بهبود وضعیت کنونی سیاست ها و ساختار جمعیتی، خوشایند سازی زایمان طبیعی، سلامت (روان و جسم) مادر و نوزاد اشاره کرده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با توجه به اینکه متوسط سن یائسگی یا منوپوز در کشورما ۵۱ سال است، ماما در حدود و دامنه اختیارات خود به این گروه سنی نیز خدمات بهداشتی ارائه می دهد و با انجام مشاوره‌ به بهبود کیفیت زندگی زنان در این دوران کمک می کنند.

وی افزود: یک سوم عمر زنان در دوران پساقاعدگی می گذرد و در این دوران باید زندگی با کیفیتی از لحاظ جسمی، روانی و جنسی داشته باشند.

حاجیان گفت: کمک به مشاوره‌های پیش از ازدواج و ازدواج به هنگام از دیگر نقش‌های ماماست که متاسفانه مغفول مانده است.

وی افزود: امروزه جوانان و نوجوانان از طریق فضای مجازی و کانال‌های نادرست با اطلاعات اشتباه آشنا می‌شوند در حالی که ماما می‌تواند نقش بسیار مهمی در انتقال اطلاعات صحیح، علمی و اخلاقی ایفا کند. پیشگیری از رفتارهای پرخطر، تشویق به ارتباط سالم و ازدواج بهنگام و مشاوره صحیح به زوج‌های در شرف ازدواج برخی از این اقدامات است.

مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: انجام مداخلات صحیح و اصلاح و تغییر نگرش باید از سنین دبیرستان با آموزش، آگاهی رسانی و بهبود باورهای دختران آغاز شود؛ در حالی که امروزه آموزش‌های ما برای ترویج زایمان طبیعی از زمان بارداری شروع می شود که بسیار دیر است.

حاجیان گفت: ماما یک نیروی کاملا اثربخش در مراقبت‌های سطح یک سلامت است که از محیطی ترین و در دسترس‌ترین نیروهای کادر سلامت محسوب می‌شود اما متاسفانه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آنان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: زایمان طبیعی فرایندی است که می‌تواند به عنوان یک خاطره خوشایند، دل چسب و به یادماندنی در دوران زندگی و تجربه فرزندآوری یک زن شکل گیرد. این خاطره ممکن است با انجام مداخلات ناخواسته و ناخوشایند مخدوش شود یا اینکه کاملا خوشایند و زیبا جلوه کند.

مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ماده ۴۹ قانون جوانی جمعیت گفت: در این قانون در خصوص جذب و بکارگیری ماما در اتاق زایمان زایشگاه‌ها قید شده است که باید به ازای هر دو مادر در حال زایمان یک ماما حضور داشته باشد. اما این قانون تاکنون اجرا نشده است.



Source link