شکایت زیرمیزی از پزشک بدون فیش واریزی قابل قبول نیست


معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شکایت از زیرمیزی گرفتن پزشکان باید مستند باشد و صرف اینکه کسی ادعا کند پزشکی زیرمیزی دریافت یا مطالبه کرده است برای محکمه مستدل نیست و باید در این رابطه مستندات کافی یعنی فیش واریزی وجود داشته باشد.

به گزارش سعید کریمی افزود: تعداد پزشکان زیرمیزی بگیر کمتر از ۵ درصد است اما اثبات گرفتن زیرمیزی پزشکان بدون سند و مدرک قابل قبول و مستدل نیست.

وی گفت: امکان گرفتن زیرمیزی توسط اکثریت پزشکان مانند پزشکان عمومی، اطفال، پزشکان نسخه نویس مثل عفونی، بیهوشی و پاتولوژی وجود ندارد.

کریمی تاکید کرد: هر چند گرفتن زیرمیزی پزشکان اقدامی خلاف قانون است اما این موضوع باید مستند باشد و صرف اینکه کسی ادعا کند پزشکی زیرمیزی دریافت یا مطالبه کرده است برای محکمه مستدل نیست و باید در این رابطه مستندات کافی یعنی فیش واریزی وجود داشته باشد.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: پرونده‌های زیرمیزی توسط وزارت بهداشت جمع آوری و برای تعزیرات، دادستانی و نظام پزشکی ارسال می‌شود و آنها هم از وزارت بهداشت می‌خواهند مستندات لازم را ارائه کنیم و اگر مدرکی وجود نداشته باشد، برای پزشک حکم برائت صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در این رابطه از هموطنان درخواست داریم اگر پزشکی از آنها درخواست پول خارج از تعرفه و زیرمیزی کرد با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته و گزارش دهند و از سویی اگر پولی واریز می‌کنند مستندات آن را جمع آوری و ارائه کنند.

کریمی گفت: مجازات‌های زیرمیزی پزشکان در نشست سران قوا تشدید شده است و در صورتی که اثبات شود پزشک زیرمیزی گرفته برای مرتبه اول ۱۰ برابر، مرتبه دوم ۲۵ برابر و مرتبه سوم تا ۵۰ برابر مبلغ دریافتی جریمه می‌شود. این مجازات‌ها به طور قطع بازدارنده است و در این رابطه حتی پزشکانی بودند که میلیاردی جریمه شدند.

وی افزود: تنها مشکل برخورد با معضل زیرمیزی اثبات آن است. اثبات این معضل باید مستدل باشد زیرا برخی ادعا می‌کنند که از ما زیرمیزی گرفته شده اما هیچ گونه مستنداتی ندارند بنابراین موضوع قابل پیگیری نخواهد بود.

به  گزارش ، اظهارات معاون درمان وزیر بهداشت در حالی است که همه مردم می دانند پزشکان برای دریافت زیرمیزی به هیچ وجه مدرک و سند یا فیش واریزی به مردم نمی دهند و این مبالغ را به صورت پول نقد و در موارد سکه یا ارز دریافت می کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت قطعا خود به خوبی می دانند که بسیاری از پزشکان سرشناس و معروف در تهران و شهرهای بزرگ بدون  دریافت مبالغ اضافه بر تعرفه خدمات درمانی و به خصوص جراحی را انجام نمی دهند و بسیاری از مردم برای دریافت خدمات از این پزشکان مشهور چاره‌ای جز پرداخت زیرمیزی ندارند و ظاهرا با توجه به اظهارات معاون وزیر بهداشت فریادرسی هم در سیستم نظارت بر درمان کشور ندارند.

منبع: مهر



Source link