وعده معاون وزیر بهداشت: پزشک خانواده سال آینده در شهرهای بزرگ اجرا می شود


با گذشت 17 سال از شروع اجرای برنامه پزشک خانواده در ایران و وعده‌های مکرر وزرای بهداشت در دو دهه گذشته، این بار معاون درمان وزارت بهداشت وعده اجرای این طرح قانونی را در شهرهای بزرگ در سال 1402 داده است.

به گزارش ، به نقل از ایرنا، سعید کریمی معاون درمان وزیر بهداشت درباره اجرای برنامه پزشک خانواده گفت: این برنامه از سال آینده (1402)  در شهرهای بزرگ ابتدا در حاشیه شهرها و بعد در داخل شهرها و مراکز، به صورت مرحله‌ای اجرا می‌شود.

معلوم نیست با وجود کسری بودجه موجود چه میزان اعتبار برای اجرای این قانون در سال 1402 تعیین شده و با وجود کمبود پزشک خانواده، برخی مخالفت ها در بخش خصوصی و نارضایی مردم از نحوه اجرای این قانون در استانهای پایلوت، این برنامه استراتژیک چگونه سال آینده در شهرهای بزرگ اجرا خواهد شد.

کریمی افزود: در حال حاضر ۶ هزار پزشک خانواده در کشور وجود دارد. اجرای این برنامه در کشور به ۲۱ هزار پزشک خانواده نیاز دارد که باید برای جذب ۱۵ هزار پزشک جدید اقدام کنیم.

وی اظهار داشت: به طور کلی نظام ارجاع شامل سه سطح است. اگر مردم در قالب این برنامه به تیم پزشک خانواده مراجعه کنند. هزینه‌هایشان کاهش می یابد و مراجعه به متخصص و فوق‌تخصص تنها با نظر پزشک خانواده صورت می‌گیرد و از مراجعه‌های بی‌مورد به پزشکان رده بالا جلوگیری می‌شود.

کاهش هزینه‌های هنگفت آزمایش و تصویربرداری در صورت اجرای پزشک خانواده

کریمی ادامه داد: سطح یک نظام ارجاع یعنی بیمار به پزشک خانواده و تیمش از جمله ماما، مراقب سلامت، بهیار در مراکز و پایگاه‌های بهداشت، مراجعه و معاینات اولیه را دریافت می‌کند. اگر درمان شد، نیازی به مراجعه به بیمارستان‌ها و متخصصان ندارد و هزینه‌های هنگفت بابت سی‌تی‌اسکن و ام آر ای به بیمار تحمیل نمی‌شود.

وی توضیح داد: سطح ۲، یعنی ارجاع بیمار به کلینیک‌های فوق‌تخصصی و بیمارستان‌ها. اگر پزشک عمومی متوجه شود که بیمار نیازمند دریافت خدمات درمانی پیچیده‌تر است، بیمار را به این سطح ارجاع می‌دهد و افراد در مواجهه با هر بیماری ساده‌ای، دیگر به مراکز تخصصی مراجعه نمی‌کنند و مشمول هزینه و تعرفه دولتی از بیمارستان‌ها نمی شوند.

کریمی ادامه داد: پزشک خانواده در صورت لزوم باید برای حفظ و ارتقای سلامت، از ارجاع فرد به سطوح بالاتر استفاده کند. ولی مسئولیت پیگیری تداوم خدمات با پزشک خانواده خواهد بود. پزشک خانواده مسئول اداره کردن تیم سلامت است.

به گفته کریمی، مزیت بعدی این طرح آن است که هزینه‌های تشخیصی و میزان بستری‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته و دریافت پول توسط پزشکان هم هدفمندتر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید