تجهیزات درمان بیماران سوختگی گران و کمیاب شده است


جراح سوختگی بیمارستان مطهری تهران گفت: بسیاری از تجهیزات پزشکی درمان بیماران سوختگی به شدت گران و در مواردی کمیاب شده است به طوری بیمارستانها دیگر توان تامین برخی اقلام جراحی مانند دستگاههای لایه بردار یا برخی پانسمانها را ندارند.

دکتر حمید صالحی در گفت و گو با خبرنگار افزود: کمبود تجهیزات پزشکی در همه حوزه های عمومی پزشکی در سطح کشور وجود دارد. اقلام مورد نیاز درمان سوختگی هم یکی از بخشهای این مساله است و در حوزه درمان سوختگی با مجموعه‌ای از کمبودهای اقلام مورد نیاز برای درمان بیماران مواجه هستیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال دستگاه درماتوم شارژی یا درماتوم دستی که از آنها برای برداشتن پوست بیماران سوختگی استفاده می‌شود به قدری گران شده که اغلب بیمارستانها توان تهیه آن را ندارند و دستگاههای قدیمی را تعمیر می کنند تا بتوانند به بیماران رسیدگی کنند.

قیمت دستگاه درماتوم برای درمان سوختگی 15 برابر شده است

جراح سوختگی گفت: در گذشته یک دستگاه لایه بردار یا درماتوم شارژی را حدود 11 میلیون تومان برای بیمارستان خریداری می کردیم. اکنون قیمت آن چند صد میلیون تومان شده است. رقم ها غیر قابل تصور است. قیمت یک درماتوم دستی که حدود 3 میلیون تومان بود حدود 15 برابر شده است.

وی افزود:‌ دستگاه درماتوم شارژی یا دستی برای درمان بیماران سوختگی یک وسیله ضروری است که قبلا به راحتی در بیمارستانها تهیه می شد. همه این دستگاهها باید به دلار از خارج وارد شود. اکنون با توجه به مشکلات اقتصادی و تورم تهیه این اقلام بسیار سخت شده است.

صالحی ادامه داد: تلاش هایی برای تهیه این اقلام در داخل کشور در حال انجام است. اما تا این وسایل تولید و مراحل کارآزمایی های آنها انجام شود و جراحان بتوانند به وسایل ایرانی اعتماد کنند، زمان زیادی طول می کشد. اکنون فقط ممکن است بیمارستانهای خاصی ریسک استفاده از وسایل ایرانی را بپذیرند.

جراح سوختگی گفت:‌ کمبود و گرانی تجهیزات پزشکی بسیار گسترده است. حتی در مورد اقلام تولید داخل و مصرفی مثل باند و گاز و پانسمان‌های معمولی با افزایش قیمت شدیدی رو به رو هستیم. بیمه ها نیز این همه این هزینه ها را پوشش نمی دهند و به بیمار تحمیل می شود. بنابراین پزشکان سعی می کند تا جای ممکن از این لوازم کمتر استفاده کنند و امساک کنند تا هزینه های بیماران بالا نرود.

تجهیزات درمان سوختگی فقط تعمیر می‌شوند

وی ادامه داد: ممکن است دولت بخشی از هزینه های لوازم مصرفی را پوشش دهد. اما تهیه اقلام سرمایه ای و دستگاههای پزشکی کمتر مورد حمایت دولت است. به همین علت تهیه تجهیزات پزشکی بیمارستانی سخت شده و بیمارستانها سعی می کنند دستگاههای قبلی را تعمیر و بازسازی کنند و از لوازم قدیمی استفاده کنند. چون توان خرید دستگاههای نو را ندارند.

دکتر صالحی گفت: در حوزه سوختگی اخیرا با  کمبود پوست و زخم پوش برای پوشش موقت بیمار سوختگی مواجه شده ایم. این پوست ها معمولا  از اجساد افرادی که اهدای عضو می کنند، گرفته می شوند. اما شرکتی که این پوست ها را تهیه می کرد، مانند گذشته توان تولید آن را ندارد

وی افزود:‌ از گذشته تعداد زیادی از پوشش های پانسمان یا زخم پوش ها از خارج وارد می شد. اما به علت هزینه های بالا با کمبود و گرانی سرسام آور این پانسمانهای صنعتی مواجه هستیم.

جراح سوختگی ادامه داد: مشکل اساسی این است که بیماران سوختگی جزو بیماران صعب العلاج یا بیماران خاص نیستند. بیمه ها و دولت نیز همه هزینه پانسمانهای سوختگی را پوشش نمی دهد. لذا این بیماران از حمایت های دولتی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: کمبود لوازم درمان سوختگی جدی است. البته مسئولان بیمارستانهای سوختگی با چنگ و دندان آنها را تهیه می کنند. اما انتظار است حمایت دولتی بیشتری وجود داشته باشد و مشکلات به صورت واقعی مورد توجه قرار گیرد. همچنین لازم است بیماران سوختگی هم به عنوان زیرمجموعه بیماران صعب العلاج قرار گیرند.

تعداد بیماران سوختگی در ایران

پیش از این دکتر محمد جواد فاطمی، رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی گفته بود:‌ سالانه ۳۰ هزارنفر در ایران به علت سوختگی در بیمارستان بستری می شوند و حدود ۳ هزار نفر از آنها جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته او ازحدود نیمی از ۲۷ هزار نفر باقیمانده، دچار درجات مختلف از کار افتادگی می‌شوند و سالانه به علت سوختگی حدود ۱۳ هزارنفر، فرد از کار افتاده به جامعه اضافه می‌شود چون از بروز سوختگی جلوگیری نمی‌کنیم.

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید