هشدار افزایش دوباره موارد مالاریا در ایران


عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران اعلام کرد: از سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش موارد مالاریا نسبت به سال‌های قبل بودیم. امسال هم افزایش موارد بیماری را نسبت به سال قبل داشته‌ایم؛ به طوری که تعداد موارد گزارش شده تا مرداد سال جاری بیش از کل موارد مالاریا در سال گذشته بوده است.

به گزارش به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل انستیتو پاستور، دکتر اکرم ابویی مهریزی، رئیس بخش مالاریا و ناقلین و رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری مولکولی مالاریا افزود: اگر کشوری تا سه سال مورد بومی مالاریا نداشته باشد یعنی به حذف مالاریا رسیده است.

وی تصریح کرد: در این صورت آن کشور می‌تواند گواهی حذف مالاریا را از سازمان جهانی بهداشت بگیرد. ولی متاسفانه از سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش موارد مالاریا وارده نسبت به سال‌های قبل هستیم. این وضعیت واقعا نگران کننده است.

ابویی مهریزی گفت: افزایش موارد مالاریا، احتمال ایجاد کانون‌های جدید بیماری را افزایش داده و ممکن است سبب بازگشت مجدد این بیماری به کشور شود.

خطر بازگشت چرخه انتقال مالاریا در ایران

وی افزود: اکثر موارد گزارش شده، «پلاسمودیم ویواکس» هستند. در مورد مالاریای ناشی از «پلاسمودیوم ویواکس»، همزمان با بروز علائم کلینیکی، گامتوسیت هم در خون ظاهر می‌شود و کافی است که شرایط انتقال فراهم شود و پشه، فرد آلوده را نیش بزند و مجدد این چرخه بیماری اتفاق افتد.

رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری مولکولی مالاریا گفت: پشه آنوفل در اکثر نقاط ایران به صورت بومی وجود دارد.اما شرایط انتقال مالاریا در بعضی مناطق کشور مخصوصا نواحی جنوبی فراهم‌تر است.

وی افزود: اگر اقدامات موثری انجام نشود این احتمال وجود دارد که مخصوصا در مناطق جنوبی که از نظر آب و هوایی برای فعالیت پشه آنوفل مستعدتر هستند گردش بیماری مالاریا در طبیعت مجددا آغاز شود.

دکتر ابویی مهریزی بیان کرد: در حال حاضر برای نگهداشت حذف مالاریا، علاوه بر کنترل ناقلین، یکی از اهداف برنامه‌های پایش و رصد مالاریا، کنترل مخزن این انگل در انسان است تا افرادی که آلوده به مالاریا هستند و وارد کشور می‌شوند یا داروی مناسب موثر علیه گونه آلوده کننده دریافت کنند یا درمان شوند تا انتقال انگل به پشه‌های آنوفل و مرحله جنسی در بدن پشه طی نشود و در نتیجه شرایط انتقال بیماری به بقیه فراهم نشود.

دیدگاهتان را بنویسید