سازمان ثبت احوال میانگین سن فوت ایرانیان را 66.2 سال اعلام کرد


سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: میانگین سنی فوت ‌شدگان در ایران ۶۶.۲ سال است و بالاترین میانگین سن مرگ مربوط به استان گیلان با ۷۱.۳ سال و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۵۰.۷ سال است.

به گزارش ، بر اساس گزارش های آماری مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال میزان نرخ خام فوت کل کشور در سال ۱۴۰۲ برابر با ۵.۳ در هزار نفر جمعیت بود و استان گیلان با نرخ ۷.۴ در هزار نفر جمعیت بیشترین نرخ فوت و استان کهگیلویه و بویراحمد با نرخ ۳.۹ در هزار نفر جمعیت کمترین نرخ فوت را در بین استان‌ها داشت.

بر اساس این گزارش بیشترین تعداد فوت شدگان مربوط به گروه سنی ۸۹-۸۵ سال است. همچنین ۹.۹ درصد از کل فوت شدگان مرد و ۱۲.۵ درصد از کل فوت شدگان زن مربوط به این گروه سنی بوده‌اند.

سازمان ثبت احوال کشور در آمار ۶ماهه نخست سال گذشته نیز اعلام کرده بود ۲۰۷ هزار و ۶۶۳ رویداد فوت در 6 ماهه نخست سال 1402 در ایران به ثبت رسیده است.

این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۴۰۱) با آمار ۲۰۸ هزار و ۱۴۵ فوتی ۰.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. از تعداد فوتی های ثبت شده در ۶ ماهه نخست سال گذشته ۵۶.۸ درصد مرد و ۴۳.۲ درصد زن بودند. به طوری که در مقابل هر ۱۳۱ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند و فوت مردان ۶ درصد بیشتر از زنان بوده است.

بر اساس اطلاعات موجود در ۶ ماهه نخست سال گذشته مردان ۵۶.۸ و و زنان ۴۳.۲ درصد از ثبت فوت ها را به خود اختصاص دادند. این میزان در مدت مشابه سال قبل از آن ۵۶.۹ درصد برای مردان و ۴۳.۱ درصد برای زنان بوده است. همچنین در مقایسه ۶ ماهه سال گذشته با مدت مشابه سال قبل از آن (۱۴۰۱) ثبت فوت مردان ۰.۳ درصد و زنان ۰.۰۴ درصد کاهش داشته است.

سازمان ثبت احوال همچنین اعلام کرد: مرگ و میر از عوامل موثر حرکات جمعیتی است، آمار مربوط به وفات برای تهیه تخمین‌ها و پیش‌بینی‌هایی از جمعیت کل کشور و برای سطوح مختلف نواحی جغرافیایی در داخل یک کشور ضرورت دارند. زمان وقوع دقیق مرگ در جمعیت‌شناسی از اهمیت بسزایی برخوردار است.



Source link