انحلال شرکتهای هیات امنای ارزی به کجا رسید؟


فعالیت هیات امنای ارزی در معالجه بیماران تاریخچه خاص خود را دارد. چه از سال 78 که با تصویب قانون آن در مجلس به همت مرحوم عباس شیبانی قدم در راه معالجه بیماران در داخل کشور و بی نیازی از اعزام بیماران به خارج برای کاهش وابستگی و صرفه جویی ارزی برداشت و چه بعد از آن به خصوص در دهه 90 که فعالیت های اقتصادی و تولیدی با سیاستگذاری وزارت بهداشت توسعه پیدا کرد.

حالا فعالیت هیات امنای صرفه جویی ارزی با وجود شرکتهای متعدد خود در دو هلدینگ آوا پزشک و آوای پردیس بسیار گسترده شده است و از خدمات نظارت بهداشتی بر اماکن عمومی، بیمارستان سازی، اورژانس هوایی، تامین نیروهای مورد نیاز بیمارستانها،‌ تامین و تولید تجهیزات پزشکی گسترش یافته است.

با این حال فعالیت های برخی شرکتهای این نهاد عمومی غیر دولتی در زیر مجموعه وزارت بهداشت در دهه 90 به قدری گسترده شد که برخی فعالیت های آن مورد سوال قرار گرفت تا جایی که سعید نمکی، وزیر وقت بهداشت دستور انحلال برخی شرکتهای آن را صادر کرد.

دستوری که اجرای آن حدود سه سال طول کشیده است. برای بررسی آخرین وضعیت انحلال و فعالیت شرکتهای زیر مجموعه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران این بار به سراغ علیرضا خدایی، دبیر مجامع و امور شرکتهای هیات امنای صرفه جویی ارزی رفتیم.

خدایی در گفت‌وگوی تفصیلی با به تشریح آخرین وضعیت انحلال و فعالیت شرکتهای زیر مجموعه هیات امنای صرفه جویی ارزی پرداخت. شرکتهایی که در حوزه‌های بسیار متنوعی فعالیت می‌کردند.

:  دکتر نمکی، وزیر سابق بهداشت سال 98 اعلام کرد که در شرکت‌های زیر مجموعه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران فساد وجود دارد و منحل می شوند. بعد از مدتی رئیس وقت هیات امنای صرفه جویی ارزی اعلام کرد که همه این شرکتها به جز آوا پزشک و پادیاب طب منحل می شوند. اکثر این شرکتها در دهه 90 با هدف توسعه فعالیت‌های اقتصادی هیات امنای ارزی در حوزه های مختلف تاسیس شده بودند. اکنون بعد از گذشت 3 سال از آن مصوبه چه شرکتهایی منحل شدند، کدام ها منحل نشدند و آخرین وضعیت شرکتهای منحل شده چیست؟

خدایی: سوال شما اشکال دارد، هدف از تاسیس این شرکتها برای فعالیت های اقتصادی نبود.

: ولی مثلا شرکت آوای پردیس که سهامداری می‌کند، فعالیت اقتصادی دارد.

خدایی: نه این شرکتها برای سود اقتصادی تاسیس نشدند. آوای پردیس هم برای سودآوری تاسیس نشد. اینها سهام شرکتهایی بود که دولت به وزارت بهداشت داد.

: در هر صورت شرکتهایی در هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران تاسیس شد که در گذشته در وزارت بهداشت سابقه نداشت. کارهایی مثل سهامداری، تولید محتوای رسانه‌ای مثل فیلم و …

خدایی: در یک دوره‌ای وزیر بهداشت وقت تصمیم گرفته که این فعالیت‌ها در وزارت بهداشت انجام شود. دستور آن را هم داده است. بعد از آن وزیر بعدی گفته این کارها را نمی‌خواهم و دستور داده این فعالیتها جمع شود. همه اینها مربوط به گذشته است و مسئولان قبلی باید پاسخ آن را بدهند. ما مسئول اقدامات دوره خودمان هستیم.

:‌پس لطفا بفرمایید آخرین وضعیت شرکتهای زیر مجموعه هیات امنای ارزی چیست و چرا انحلال این شرکتها طول کشیده است؟

خدایی: زمانی که ما در 99/9/9 به هیات امنای ارزی آمدیم. دیدیم اینجا یکسری شرکتها وجود دارد. برخی از این شرکتها در راستای تعاریف فعالیت‌های هیات امنا نمی گنجید. برخی از آنها هم در راستای فعالیت های هیات امنا فعالیت می کردند. هیات امنای صرفه جویی ارزی هیچ وقت نیت سود و زیان نداشته است اما اینکه بگوییم هیات امنا نباید فعالیت اقتصادی کند، این حرف اشتباهی است.

: در این دوره برای انحلال شرکتها یا ادامه فعالیت آنها چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

خدایی:‌ اکنون در زیر مجموعه هیات امنای صرفه جویی فقط دو شرکت یا هلدینگ فعالیت می‌کنند. یکی آوای پردیس است و دیگری آوا پزشک است. بقیه شرکتها زیر نظر این دو هلدینگ هستند. بنابراین هیات امنای ارزی اکنون فقط دو شرکت در زیر مجموعه خود دارد. هلدینگ آوا پزشک در سال 99 که ما آمدیم 6 شرکت در حال تصفیه داشت.

: چه شرکتهایی بودند؟

خدایی: عمران آوا سلامت، تامین آوا سلامت، آوای فناوری، آوا پزشک ایرانیان، آوای هنر و آوای سلامت ایرانیان.  از بین این شرکتها شرکت آوای سلامت همان زمان در سال 99 طی یکی دو ماه منحل شد و ختم تصفیه آن را زدیم و انحلال رسمی شده است.

: احتمالا این شرکت فعالیت خاصی نداشته؟

خدایی: بله، فعالیت خاصی نداشت. فقط تاسیس شده بود.

: بقیه شرکتها چطور؟

خدایی: وقتی آمدیم متوجه شدیم. برای تصفیه و انحلال این شرکتها عجله‌ای صورت گرفته است برای همین انحلال آنها این قدر طول کشید. مراحل تصفیه یک شرکت این طور است که برای شرکتی که فعالیت آن تمام شده است، مجمع برگزار می کنند و اعلام می‌کنند، می خواهیم این شرکت را تصفیه کنیم.

اما برای شرکتی که در حال فعالیت است. اگر بخواهیم یک دفعه اعلام انحلال کنیم. حداقل 5 سال طول می کشد تا بتوانیم آن شرکت را منحل کنیم. اما شرکتی که از فعالیت افتاده و دیگر فعالیتی نمی‌کند. اگر انحلال پیدا کند. شرایط عادی تصفیه را طی می‌کند. متاسفانه در مورد شرکتهای زیر مجموعه آوا پزشک انحلال شرکتها در شرایط عادی مطرح نشد.

 : علت طول کشیدن روند انحلال این شرکتها چه بود؟

خدایی: علت آن دیون ممتازه قانونی شرکتها بود. مثل بیمه و مالیات. ممیز مالیات آمده و تشخیصی داده که شرکت به آن اعتراض دارد. به همین علت شرکت درخواست بازبینی داده است. در حال پیگیری هستیم که به روند رسیدگی به اعتراض سرعت بدهند. اگر این موضوع حل شود به سرعت شرکتها منحل می‌شوند.

دیون ممتازه به سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی مربوط می‌شود. بدون تصفیه این دیون امکان انحلال کامل شرکت وجود ندارد.

: در واقع در مورد مبلغ دیون ممتازه این شرکتها با سازمانهای مربوطه اختلاف دارید؟

خدایی: در مورد مالیات در محاسبات اشتباه کرده‌اند. ما هم اعتراض کرده‌ایم. اعتراض ما هم ثبت شده است. باید هیات تشخیص تشکیل و رأی قطعی صادر شود. بعد از آن دیون پرداخت می‌شود بعد از آن وارد مراحل ختم تصفیه می‌شویم.

: این مشکل برای سازمان تامین اجتماعی هم هست؟

خدایی: نه. سازمان تامین اجتماعی هنوز میزان دیون را تعیین نکرده است. درخواست رسیدگی داده‌ایم اما نیامده اند، رسیدگی کنند.

: در مورد همه 5 شرکت باقیمانده این طور است؟

خدایی: در مورد یکی از این شرکتها روی رقم دیون بیمه اعتراض داریم اما در مورد چهارتای دیگر هنوز سازمان بیمه تامین اجتماعی رسیدگی نکرده و میزان دیون آن مشخص نیست.

واقعیت این است که طول کشیدن روند انحلال شرکتها به هیات امنای صرفه جویی ارزی مربوط نیست و به عملکرد بیمه تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی مربوط می شود.

ما درخواست داریم که تسریع کنند. معمولا سازمان مالیات و تامین اجتماعی مطالبات شرکتهای فعال را در اولویت رسیدگی قرار می‌دهند. اغلب شرکتهای در حال تصفیه پول ندارند. برای همین در اولویت رسیدگی این سازمانها قرار نمی گیرند. به محض اینکه این سازمانها برای تعیین میزان دیون رسیدگی کنند روند انحلال به سرعت انجام می‌شود. بنابراین واقعا روند تصفیه از دست هیات امنای ارزی خارج است.

علاوه بر آن برای شرکتهای تولیدی قانونی وجود دارد که اگر سازمان تامین اجتماعی یکسال برای اخذ دیون مراجعه نکند باید از دریافت دیون آن سال صرف نظر کند.

: میزان دیون و اختلاف نظر هیات امنای ارزی با این سازمانها چقدر است؟

خدایی: چه اهمیتی دارد. ضمن اینکه هنوز رقم قطعی در مورد دیون ممتازه این شرکتها مشخص نیست و در مرحله رسیدگی است.

: اهمیتش در این است که هیات امنای ارزی هم برای تامین این دیون باید مطالبات خود را از وزارت بهداشت دریافت کند. میزان مطالبات هیات امنای ارزی از وزارت بهداشت چقدر است؟

خدایی: این دو مقوله ربطی به هم ندارند. دیون ممتازه به سازمانهای بیمه و مالیات یک بحث است. مطالبات از وزارت بهداشت بحث دیگری است. مطالبات از وزارت بهداشت هم وجود دارد که از طریق خود وزارت بهداشت و معاونت حقوقی آن پیگیری می شود. جلساتی هم گذاشته‌اند که این موضوع را تسریع کنند. اما اصل قصه که مانع انحلال شرکتها شده، دیون ممتازه است که باید تعیین تکلیف قطعی شود.

اگر دیون ممتازه مشخص شده بود و مطالبات از وزارت بهداشت مانده بود. می شد بگوییم تاخیر در پرداخت مطالبات از وزارت بهداشت مانع انحلال و تصفیه شرکتها شده است اما فعلا به آن مرحله نرسیده‌ایم.

 در مورد سازمان تامین اجتماعی هیات امنا درخواست رسیدگی داده و هنوز این سازمان اقدامی نکرده است. البته سازمان تامین اجتماعی اگر میزان بدهی را مشخص کند، ممکن است باز هم هیات امنا به مبلغ آن اعتراض داشته باشد و طبق محاسبات قانونی خودمان عدد دیگری را قبول داشته باشیم.

ممکن هم هست که قبول داشته باشیم و به این نتیجه برسیم که به نفع شرکت نیست که به خاطر اعتراض به این مبلغ دوره انحلال را باز هم عقب بیندازیم. در این صورت ممکن است از اعتراض صرف نظر کنیم و پرداخت کنیم. در مورد سازمان مالیات هم به مبلغ آن اعتراض کرده‌ایم و در حال رسیدگی است.

: با همه این اوصاف کدام شرکتها منحل می‌شوند و کدامها منحل نمی‌شوند؟

خدایی: همه شرکتهایی که اسم بردیم، در حال تصفیه هستند و باید منحل شوند. فقط شرکت کارآفرینان آوا سلامت که پرستاران قراردادی را برای دانشگاههای علوم پزشکی تامین می کند، منحل نمی‌شود.

: چند نفر پرستار را تحت پوشش دارد؟

خدایی: حدود 15 هزار نفر هستند. شرکت کارآفرینان سلامت در راستای فعالیت‌های هیات امنای ارزی است و شرکتی نیست که قابل تصفیه و انحلال باشد. همچنین شرکت سلامت الکترونیک مبین ایرانیان که خدمات دفاتر سلامت را انجام می دهد. شرکتی است که در راستای خدمات وزارت بهداشت فعالیت می‌کند.

: چه خدماتی انجام می‌دهد؟

خدایی: خدمات بهداشتی است. مثل خدمات نظارت بر بهداشت اماکن و به صورت الکترونیکی به مسائل مربوط به نظارت بهداشتی بر اماکن رسیدگی می کند. نتایج بازرسی‌ها و خوداظهاری های اماکن به صورت آنلاین در نرم افزار نظارت بر بهداشت اماکن قرار می گیرد.

 شرکت محب سلامت ایرانیان (شمسا) هم در زیر مجموعه هلدینگ آوا پزشک باقی می ماند. این شرکت هم در زمینه مدیریت بیمارستانها فعالیت می کند.

: بیمارستانهای محب؟

بله، بیمارستان محب کاشان و محب کوثر.

: مهدی کلینیک چطور؟

خدایی: مهدی کلینیک زیر مجموعه آوای پردیس است.

: وضعیت شرکت آوای پردیس چطور است؟

خدایی: شرکت آوای پردیس با بقیه فرق می کند. شرکتی نیست که هیات امنا آن را تشکیل داده باشد. شرکتی است که بابت سهامی که دولت به وزارت بهداشت داده به هیات امنا داده شده است. در زیر مجموعه این شرکت هم شرکت پادیاب طب و شرکت هلی کوپتری آوا سلامت فعال است.

: فعالیت این شرکتها چطور است، سودآوری دارند؟

خدایی: مجموعه این شرکتها در سال 1400 نسبت به سال 99 به طور میانگین 252 درصد افزایش سودآوری داشتند. برخی شرکتها حتی تا 500 درصد افزایش سودآوری داشتند.

: ‌اینها سودآوری شرکتهای فعال است؟

خدایی: بله. شرکتهای در حال تصفیه هیچ فعالیتی ندارند. گزارش حسابرس همه شرکتها به جز دو شرکت، مقبول بوده است. گزارش حسابرس دو شرکت مشروط بوده است. همه صورتهای مالی و گزارش های حسابرسی شرکتها در سامانه کدال هست.

: شرکتهای زیر مجموعه هیات امنا، واردات هم انجام می‌دهند؟

خدایی: هیچ کدام از این شرکتها واردات انجام نمی دهند.

:‌ ولی در دوره ای در زمینه واردات ماسک و واکسن فعالیت داشتید؟

خدایی: نه. در این دوره نبوده است و مربوط به دوره کوتاهی در گذشته است که شرکت آوا پزشک فعالیت‌های غیرعملیاتی و بازرگانی داشت. فقط هم شامل ماسک و کیت بود. در دوره جدید واردات نداشتیم.

اخبار مرتبط

سرنوشت نامعلوم تولید آنژیوکت در آواپزشک

توضیحات هیات امنای صرفه جویی ارزی در خصوص شائبه تولید آنژیوکت

تولید آنژیوکت نسل قدیم برای نسل جدید/ وعده آوا پزشک به زمستان رفت

عاقبت رقابت آوا پزشک با بخش خصوصی/۳ میلیارد سرنگ در انبارها خاک می‌خورد

سرنوشت انحلال هلدینگ آوا پزشک به کجا رسید

جوابیه هیات امنای ارزی به گزارش

مدیرعامل آواپزشک: برای تولید آنژیوکت آماده‌ایم

مدیرعامل آوا پزشک: سرنگ لاکچری تولید می کنیم/ ضایعات در تولید سرنگ طبیعی است

دیدگاهتان را بنویسید