جریمه 100 میلیون تومانی برای تبلیغات دخانیات


رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت پیشنهاد افزایش جریمه تخلفات تبلیغات دخانیات را به دولت ارائه کرده و در صورت تصویب میزان این جریمه در صورت تکرار در مرتبه سوم به 100 میلیون تومان می رسد.

به گزارش بهزاد ولی زاده افزود: براساس قانون «جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات»، جرایم قانون جامع کنترل دخانیات باید هر ۳ سال یکبار بازنگری شود. جرایم این قانون برای آخرین بار در سال ۹۸ بازنگری شد. پیشنهاد افزایش جرایم با احتساب میزان تورم از سوی وزارت بهداشت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده است و پیگیر اخذ مصوبه هیات وزیران هستیم.

وی ادامه داد: بر این اساس، نرخ جریمه «تخلفات تبلیغات در صورت تکرار برای مرتبه سوم»، به بیش از 100 میلیون تومان افزایش خواهد یافت. عدد دقیق آن پس از اخذ مصوبه هیات وزیران اعلام می‌شود.

ولی‌زاده گفت: براساس قانون فعلی بیشترین ارقام جرایم در قانون جامع کنترل دخانیات برای تبلیغات در نظر گرفته شده است و در آخرین دور بازنگری جرایم در سال ۱۳۹۸ به ۴۴ میلیون تومان افزایش یافته است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: به منظور اجرای موثر قانون جامع کنترل دخانیات هماهنگی‌هایی با حوزه قضایی صورت گرفته است. معاون بهداشت وزیر بهداشت و دبیر ستاد کشوری کنترل دخانیات طی مکاتباتی با معاون دادستان کل حمایت و هماهنگی برای وحدت رویه در صدور احکام بازدارنده برای تخلفات از قانون جامع کنترل دخانیات درخواست کرده است.

ولی‌زاده گفت: امیدواریم با ابلاغ مصوبه افزایش جرایم قانون و جریمه متخلفان تبلیغات دخانیات دیگر شاهد نمایش استندهای تبلیغاتی در مراکز خرید و فروش نباشیم.

وی افزود: استندهای نگهداری سیگار در مراکز فروش در هر شرایطی می‌توانند ابزاری برای تبلیغ محصولات دخانی باشند. اگر چه مقررات و ضوابطی در ارتباط با شرایط ظاهری استندهای نگهداری سیگار مانند داشتن درپوش، در معرض دید نبودن و قرار نگرفتن در پشت سر فروشنده لحاظ شده، اما الزامات در نظر گرفته شده در بسیاری از مراکز عرضه سیگار اجرایی نمی‌شود.

ولی زاده ادامه داد: متاسفانه بسیاری از استندهای نگهداری سیگار، حالت تبلیغاتی دارند و از نورپردازی و چراغ‌های نئونی برخوردار هستند.

 وی گفت: استندهای نگهداری سیگار نه تنها نور دارند بلکه محصولات دخانی که در این استندها قرار می‌گیرند در بهترین فضای واحد صنفی، پشت سر فروشنده قرار داده می‌شوند و به راحتی قابل دیده شدن هستند. بسته به شرکت توزیع‌کننده، سیگارهایی در ردیف‌های اول این قفسه‌ها با نشان شرکت‌های دخانی مربوطه چیده شده و تبلیغات فریبنده در مورد این نوع سیگار خاص روی قفسه انجام می‌شود.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: شرکت‌های توزیع‌کننده محصولات دخانی قانون‌پذیر نیستند. اگر چه ضوابطی در ارتباط با استندهای نگهداری سیگار ابلاغ کرده‌ایم اما نظارت‌های میدانی بیانگر این است ضوابط به درستی اجرا نمی‌شود.

وی تاکید کرد: استندهای نگهداری سیگار که منطبق بر ضوابط در نظر گرفته شده نیستند، باید حذف شوند و احکام سنگین برای جلوگیری از تخلف در این زمینه صادر شود.

منبع: ایسنا



Source link