خدمات اورژانس هوایی در انحصار آوا سلامت


شرکت هلی کوپتری آوا سلامت در زیر مجموعه هیات امنای صرفه جویی ارزی تنها شرکتی است که در ایران از سازمان هواپیمایی کشور مجوز خدمات اورژانس هوایی دارد. این شرکت 5 ایستگاه عملیاتی در کشور دارد و قرار است ایستگاه جدیدی نیز در بوستان ولایت تهران دایر شود.

به گزارش به نقل از ایرنا، سید حسین صفوی، رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در حاشیه بازدید از شرکت هلیکوپتری آوا سلامت افزود: بالگردهای اورژانس هوایی از جمله تهران با همت این هیات با وجود مشکلات ناشی از تحریم های دشمنان تقویت می شود.

 برنامه ریزی‌های مدونی صورت گرفته تا در مدت زمان کوتاهی شاهد پیشرفت شرکت هلیکوپتری باشیم. تمام اقدامات و برنامه‌های اجرایی که در این راستا اجرا شده مستند خواهند شد تا روش‌ها و برنامه‌ها برای سایرین نیز مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

وی اظهار داشت: به جز فعالیت‌هایی که امروز توسط مهندسان ایرانی در زمینه تعمیر و ساخت قطعات مورد نیاز هلیکوپترها شده در راستای خدمت رسانی به مصدومان و آسیب دیدگان اقدامات اثربخشی صورت گرفته است و سازمان اورژانس کشور هم به ادامه این فعالیت‌ها تاکید دارد.

پیش از این محمد سرور، معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور گفته بود: ۵۱ پایگاه اورژانس هوایی در سطح کشور فعال است که ۷۰ درصد ماموریت های آنها در مناطق محروم و صعب العبور انجام می شود.

کدام شهرها ایستگاه اورژانس هوایی دارند

کاپیتان کیومرث احدی، مدیرعامل شرکت هلیکوپتری آوا سلامت درباره جزئیات این برنامه‌ها گفت: این شرکت، ۵ ایستگاه‌ عملیاتی ویژه اورژانس هوایی در البرز، سمنان، گرگان، یزد و گناباد (خراسان رضوی) دارد و هر کدام از این ایستگاه‌ها دارای یک بالگرد ویژه اورژانس هوایی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از هلیکوپترهای این شرکت حدود پنج سال پیش زمین گیر شده بود، افزود: به همت مهندسان ایرانی مشکلات فنی این هلیکوپتر برطرف شده و قطعات مورد نیاز آن هم در حال حاضر تامین و به زودی و طی ایام دهه فجر به چرخه فعالیت باز می‌گردد.

کاپیتان احدی با بیان اینکه این بالگرد اروپایی و از نوعد BK۱۱۷ است، گفت: تست کامل این هلیکوپتر انجام گرفته و هیچ مشکلی ندارد و به زودی برای حمل بیمار تحت عنوان اورژانس هوایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت هلیکوپتری آواسلامت ادامه داد: این شرکت تنها شرکتی است که از سازمان هواپیمایی کشوری برای انجام اورژانس هوایی مجوز رسمی دارد.

 خاطرنشان کرد: به زودی قرار است در بوستان ولایت ایستگاه اورژانس هوایی راه اندازی شود همچنین هلیکوپتر دیگری از همین نوع در دست تعمیر است و آن هم به زودی به چرخه فعالیت باز خواهد گشت بنابراین دو مورد به تعداد هلیکوپترهای فعال افزوده می‌شود.

وی در مورد ویژگی‌های این هلیکوپترها گفت: این هلیکوپترها به صورتی طراحی شده که در آن از عقب باز می‌شود تا برانکارد راحت از هلیکوپتر وارد و خارج شده و جابجایی بیمار یا مصدوم با سهولت انجام گیرد.

احدی افزود: این بالگردها مجهز به تجهیزات پزشکی است و جثه سبک دارند. از طرفی این هلیکوپترها دو موتوره است و قدرت موتورها بسیار خوب است. در صورت خرابی یا خاموش شدن یکی از موتورها قابلیت حرکت بالگرد و فعالیت آن با یک موتور هم امکانپذیر است.

سابقه فعالیت هیات امنای ارزی

به گزارش هیات امنای صرفه جویی صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران بر اساس قانون مصوب مجلس یک نهاد عمومی غیر دولتی است که قانون آن در هشت ماده در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۷۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.

این نهاد غیردوتی در زیر مجموعه وزارت بهداشت هم اکنون دارای دو هلدینگ آوا سلامت و آوای پردیس و حدود 10 شرکت مختلف است. در سالهای اخیر گسترده فعالیت های این نهاد به حوزه های مالی، سهامداری، تولید تجهیزات پزشکی، استخدام نیرو، مدیریت بیمارستان، نظارتهای بهداشتی، خدمات اورژانس هوایی،‌ تولید محتوای رسانه ای و… افزایش یافت.

از سال 97 با مصوبه این هیات قرار بود فعالیت برخی از شرکتهای زیر محموعه هیات امنای صرفه جویی ارزی منحل شود که هنوز مراحل آن به علت مشخص بودن دیون ممتازه دولتی به اتمام نرسیده است اما فعالیتهای سایر شرکتهای آن مانند شرکت هلی کوپتری، آوا پزشک، آوای پردیس، پادیاب طب( تولید کیت)، شمسا و … به قوت خود باقی است.

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید