سازمان غذا و دارو با سیاست انقباضی و مچ‌گیری جلوی رشد تولید داروهای گیاهی را گرفته است


عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان داروهای گیاهی گفت: سازمان غذا و دارو با سیاست انقباضی، مچ گیری و قیمت گذاری دستوری جلوی رشد صنعت د اروهای گیاهی را گرفته است.

به گزارش ، میثم کهربائی، افزود: صنعت داروهای گیاهی در کشور با چالش‌های زیادی مواجه است و نیازمند کمک و حمایت سازمان غذا و دارو است تا بتواند به صنعت ارزآور تبدیل شود. این صنعت در شرایط کنونی با معضلات و مشکلاتی مواجه است.

کهربائی ادامه داد: مهمترین این مشکلات مسائل اقتصادی، وضعیت نرخ ارز در کشور است که صنعت داروهای گیاهی را متأثر کرده است. حالت انقباضی سازمان غذا و دارو، ندادن قیمت‌های درست و همچنین، ضوابط بسیار دست و پا گیر، در مسیر صنعت داروهای گیاهی؛ باعث شده این صنعت با مشکلات و چالش‌هایی در مسیر رشد و توسعه مواجه شود.

وی تاکید کرد: ان قوانین دست و پا گیر باید تغییر کند، زیرا صنعت داروهای گیاهی در کشور با سابقه ۲۰ ساله، همچنان نوپا است و نمی‌تواند شکوفا شود.

کهربائی گفت: صنعت داروهای گیاهی در جهان یک صنعت پول ساز است اما بی توجهی مسئولان امر به این صنعت در کشور، اعم از ندادن یارانه و ارز به تولید داروهای گیاهی، باعث شده این صنعت در ایران دچار مشکل و چالش شود.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو، از صنعت داروهای گیاهی حمایت نمی‌کند، و با قیمت گذاری دستوری، مشکلاتی را پیش پای صنعت قرار می‌دهد. متأسفانه با مکانیسمی طرف هستیم که اجازه رشد و توسعه صنعت را نمی‌دهد.

کهربائی گفت: سیاست‌های غلط در حوزه دارویی کشورباعث شده علاقه مندی به تولید از بین برود.

عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان داروهای گیاهی ادامه داد: شعار سال ۱۴۰۳ مشارکت مردم در جهش تولید نامگذاری شده است. اگر این اتفاق بیافتد و بخش خصوصی در تولید مشارکت داده شود، می‌توان به رشد و بالندگی صنعت دارویی کشور امیدوار بود.

وی افزود: صنعت داروسازی ایران، کم از هند و چین نیست که بازار دارویی منطقه را تسخیر کرده اند. در حالی که ما از وجود دانشمندان و متخصصین مجرب در این حوزه برخورداریم.

کهربائی گفت: ایران، مهد گیاهان دارویی است و می‌توان با دانش فنی کمک کرد از خیلی کشورها در این عرصه جلوتر باشیم. سازمان غذا و دارو به عنوان رگولاتور، در کنار صنعت داروهای گیاهی باشد و روحیه مچ گیرانه را کنار بگذارد.

وی افزود: متأسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود صنعت نتواند به رشد و توسعه برسد و دور نیست آن روزی که محصولات بی کیفیت تولید شود.



Source link