راه حل مشکل لوازم آرایشی قاچاق افزایش تولید است


مدیرکل فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: تنها راه حل مشکل لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در ایران افزایش تولید در داخل است.

به گزارش دکتر محمود آل بویه در اظهار نظری جدید افزود: محصولات آرایشی و بهداشتی که با ورودی نامعلوم در سطح عرضه وجود دارند، غیر مجازهستند.

صحبت های دکتر آل بویه از این نظر مورد توجه است که تقریبا همه مردم می دانند که محصولاتی که از ورودی نا معلوم وارد بازار می شوند قاچاق و غیر مجاز هستند اما این مقام مسئول در وزارت بهداشت نگفت که چرا در حالی که بخش مهمی از مردم تقاضای محصولات برند و خارجی را دارند واردات این محصولات ممنوع است و این تقاضای بازار چگونه باید پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: اقلام آرایشی و بهداشتی یکی از بخش‌های مهم مصرفی آحاد جامعه محسوب می‌شوند و از میانگین بالایی در میزان مصرف در کشور برخوردارند. اما چالش اصلی در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی محصولات قاچاق است و شاید علت اصلی آن عدم توجه جدی به تولید داخلی این محصولات در سال‌های گذشته باشد.

آل بویه اضافه کرد: قاچاق دارای دو بعد منفی در حوزه‌های اقتصاد و سلامت است که هر دو هم قابل اعتنا هستند.

وی گفت: از آنجایی که محصولات آرایشی و بهداشتی به صورت طولانی مدت مصرف می‌شوند، در صورتی که اصالت آنها مورد تایید نباشد، می توانند بر سلامتی افراد عوارض زیادی وارد کنند.

آل بویه افزود: افزایش تولید داخلی چاره کار چالش قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی است. تولیدات داخلی تحت نظارت سازمان غذا و دارو هستند و می‌توانیم با کمک مسئولان فنی بر فرآیند آنها نظارت کنیم.

وی  گفت: خوشبختانه در سال های اخیر بخش خصوصی و تجار در تولید این محصولات و انتقال دانش فنی آنها به کشور اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

مدیر کل فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: محصولات وارداتی یا به صورت قاچاق یا با مجوز سازمان غذا و دارو وارد کشور می‌شوند و طبیعی است محصولات آرایشی و بهداشتی که با ورودی نامعلوم در سطح عرضه وجود دارند، غیر مجازهستند.

وی گفت: مشخص نیست این محصولات در مبادی غیر قانونی ورود به کشور در چه دما و در چه محیطی بوده اند و خطر فاسد شدن آنها وجود دارد.

آل بویه افزود: توصیه اکید ما از از مردم این است از محصولاتی که برچسب اصالت سازمان غذا و دارو دارند، استفاده کنند.

منبع: سازمان غذا و دارو



Source link