تولید کنندگان تجهیزات پزشکی در تامین مواد اولیه دچار مشکل شده‌اند


رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: تجهیزات پزشکی تولید داخل کمبود ندارد اما بسیاری از شرکتهای داخلی در تامین مواد اولیه دچار مشکل هستند و برای تولید بیشتر ظرفیت خالی دارند. 

 مجید روحی در گفت و گو با خبرنگار افزود: موانع و مشکلات مختلفی از جمله آیین نامه ها و ضوابط غیر ضرور و گاهی بدون منطق و ضابطه و خلق الساعه، فرآیند طولانی اخذ مجوزهای گوناگون و تعدد سازمانها و ادارات دولتی در فرایند صدور و تمدید مجوزها و تاییدیه ها و مشکلات فراوانی که برای تامین مواد اولیه دارند، آنان را دچار مشکلات جدی کرده است.

وی افزود: در زمان حاضر از نظرکمیت و کیفیت محصولات تولید داخل در حوزه تجهیزات پزشکی مشکل حادی نداریم. البته برخی به دنبال این هستند که بگویند در تولیدات تجهیزات پزشکی کمبود یا مشکل داریم تا راه را برای واردات بی رویه تسهیل کنند. اما چنین کمبودی صحت ندارد. اگرمواردی هست لطفا با مستندات اعلام کنند تا آن را بر طرف کنیم.

روحی گفت: تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی وظیفه ذاتی و قانونی خود می‌دانند که پاسخگوی عملکرد خود در خصوص کیفیت، کمیت و قیمت مناسب و عادلانه و نیز ارائه خدمات پس از فروش در سطح مطلوب باشند. به شرطی که سازمان‌های دولتی نیز به وظایف ذاتی و قانونی خود عمل کنند و بسترهای لازم را ایجاد کنند و در امور غیر ضروری که فقط مانع ایجاد می‌شود ورود نکنند.

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان، صادر کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی ادامه داد:‌ یکی از مشکلات مهم تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی زمان بیش از حد در اخذ مجوزات و تمدید آن و بوروکراسی حاکم در سازمانها و ادارات دولتی است.

چالش تولید کنندگان در فرآیند طولانی اخذ مجوزهای دولتی

وی گفت: برای حمایت ، حفظ و صیانت از تولید داخل باید درفرآیندها آسان سازی و تسهیل را شاهد باشیم. به عنوان مثال درخصوص تامین و واردات مواد اولیه و قطعات که یکی از مشکلات و چالش‌های تولید است فرایندها از ثبت سفارش تا مرحله ترخیص کالا باید روان‌سازی و متمرکزتر شود.

روحی افزود: در حال حاضر این فرایندها بسیار نامتعارف، مضاعف و بسیار زمان بر است که باعث افزایش هزینه های تولید و مستهلک شدن خطوط تولید می شود. ضروری است. وزارتخانه‌ای بهداشت، صمت، بانک مرکزی، گمرک و اداره استاندارد  هماهنگ‌تر و هرکدام کار طبق قانون و شرح وظایف خودشان عمل کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان، صادر کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی ادامه داد: این دستگاهها باید در راستای ارتقای شاخص‌های کیفیت خدمات سلامت در کل کشور تعداد تخت و تجهیزات پزشکی مورد نیاز را به زنجیره تامین کنندگان ( تشکل‌های تولیدی و وارداتی) ابلاغ کنند .

وی گفت: در این راستا باید نیاز کشور تا جای ممکن به لحاظ کمی و کیفی از تولیدات داخل تامین شود و کسری مورد نیاز از خارج وارد شود و سیاست های تشویقی از تولید داخل اعمال شود. همچنین در صدور پروانه های کیفی برای محصولات تولید داخل و مهمتر از آن نظارت جدی و مستمر بر حفظ و ارتقا کیفیت اقدام کند.

روحی افزود: وزارت صمت نیز طبق قانون و شرح وظیفه خود در بخشهای مانند صدور پروانه تولید و بهره برداری، تعیین عمق ساخت محصولات تولید داخل و واردات ماشین آلات، مواد اولیه و قطعات بر اساس شناسه کالا اقدام کند و با سازمان‌های استاندارد و  گمرکات هماهنگ باشد البته با ایجاد اداره کل تجهیزات پزشکی در وزارت صمت به تحقق این موارد امیدواریم.

گرانی مواد اولیه در بازار جهانی

روحی افزود: تحریم‌های خارجی، گرانی مواد اولیه در بازار جهانی و تاخیر مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی در پرداخت مطالبات شرکتهای تولید کننده و نیز فرآیند نامناسب تامین نقدینگی باعث شده، بسیاری از شرکتهای تولید کننده تجهیزات پزشکی با مشکلات جدی مواجه باشند.

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان، صادر کنندگان تجهیزات پزشکی ادامه داد: دولت اگر می خواهد از تولید داخل حمایت کند باید تصدی گری خود در اموربخش تولید را کاهش دهد. مقررات و ضوابط غیر ضرور را حذف و فرآیندهای اداری را تسهیل و تسریع کند.

وی گفت:‌ تامین مواد اولیه تجهیزات پزشکی باید بر اساس نیاز و تشخیص تولید کنندگان و استانداردهای جهانی باشد. دولت در این خصوص فقط تسهیل ساز باشد و به سیاست‌های منابع تامین، قیمت مواد و قطعات و میزان و تعداد واردات ورود نکند و این فرایندها و وظایف را بر عهده خود تولید کنندگان قرار دهد و تنها به کیفیت و عملکرد محصول نهایی و خدمات پس از فروش ورود و نظارت کند.

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان، صادر کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی گفت: متاسفانه مقررات سختگیرانه و غیر ضرور و تکراری در فراین های تامین مواد اولیه مدت زمان تامین لوازم پزشکی را اغلب تا بیش از ۶ ماه افزایش داده است.

روحی تاکید کرد: شرکت ها حاضرند سه شیفت هم کار کنند تا تولید را افزایش دهند و با مراکز دولتی یا حتی خصوصی در زمینه پرداخت و نقدینگی همکاری و مساعدت کنند.

وی درباره قیمت گداری نیز گفت: قیمت گذاری باشد عادلانه و نه دستوری و توسط خود تولید کنندگان و تشکل‌ها و با نظارت سازمان‌هایی که قانون مشخص کرده است و نیز با رعایت انصاف و حقوق مصرف کنندگان باشد.

چالش تامین قطعات الکترونیک تجهیزات پزشکی

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان، صادر کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی ادامه داد: اکنون در تامین بسیاری از مواد اولیه تجهیزات پزشکی مثل اقلام قطعات الکترونیک، مواد اولیه و قطعات با کاربرد چند منظوره، فلزات با گرید مدیکال مانند تیتانیوم در تولید اقلام ارتوپدی و ایمپلنت‌های دندانی دچار مشکل هستیم.

وی گفت: در کل اغلب مواد و قطعات مورد نیاز تولید کنندگان و به ویژه از زمان شروع بحران‌ها به دلیل کرونا دچار کمبود هستیم. البته این مشکلات فقط در ایران نیست و در کل دنیا شاهد کمبود و افزایش درخواست‌ها و طولانی تر شدن زمان تحویل و رشد قیمتها هستیم اما تحریم خارجی و مشکلات داخلی باعث تشدید این مشکلات شده است.

وی ادامه داد: قیمت گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی باید عادلانه، جامعه محور و نیز نوسعه محور باشد. تولید کننده نمی تواند تمام بار و مسئولیت این افزایش قیمت و کاهش ارزش پول ملی را و سایر مشکلات را یک تنه با حفظ قیمت تحمل کند.

روحی افزود: باید افزایش قیمت مواد اولیه را لحاظ کنند تا حاشیه سود منطقی باشد. دولت‌ها می‌خواهند قیمتها را کنترل و پایین نگه دارند، ولی نباید به قیمت ضرردهی بخش خصوصی و جلوگیری از رشد و توسعه صنعت باشد.  

ظرفیت 5 برابری تولید تجهیزات پزشکی در ایران

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان، صادر کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی گفت: همزمان مشکلات اقتصادی کشور باعث شده پروژه‌های عمرانی و ساخت و توسعه بیمارستانی کاهش یابد و به همین علت تقاضا برای خرید بسیاری از تجهیزات پزشکی در داخل کشور کاهش یافته است.

وی ادامه داد:‌ با توجه به شاخص‌های کیفی در درمان و سلامت، نسبت به کشورهای با سرانه متوسط و قابل قبول فاصله داریم و یقین داریم که بازار تجهیزات پزشکی برای تولید کنندگان داخلی پتانسیل پنج برابر شدن دارد. این یعنی اینکه این صنعت چقدر جای کار و رشد دارد و البته این بازار در کنارش یک بازاربزرگ و قابل دسترسی با ۱۵ کشور همسایه را در بردارد. چه رسد به بازارهای دور دست.  

وی افزود: امیدواریم با همت مضاعف بخش خصوصی و صنعت تجهیزات پزشکی، هماهنگی، همکاری و همگرایی تشکل‌ها و نیز برنامه ریزی و همکاری بیشتردو وزارت بهداشت و صمت و تعاملات سازنده بین دو بخش دولتی و خصوصی شاهد شرایط بهتر و حال خوش برای صنعت تجهیزات پزشکی و در نهایت رضایت و خشنودی مردم شریف ایران باشیم.

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید