دکتر مرندی: برنامه سلامت خانواده وزارت بهداشت ناقص، نادرست و مخرب است


رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری نوشت: برنامه ای که با نام «سلامت خانواده» در وزارت بهداشت اجرا می شود،‌ ناقص، نادرست و مخرب است و مصرانه می‌خواهیم که این برنامه‌های بی حاصل و مضر را متوقف کنید.

به گزارش ، دکتر علیرضا مرندی در این نامه که برای ابراهیم رئیسی ارسال کرد، افزود: ایراد اصلی برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع که توسط وزارت بهداشت اجرا می شود، غفلت تعجب آور از مفهوم و تضعیف بسیار شدید شبکه بهداشتی کشور است که در مجامع بین المللی شده و ابداع برنامه ای بسیار ناقص و غیر علمی است.

وی در این نامه نوشت:‌ مفهوم سلامت خانواده کاملا روشن است. این برنامه جزئی کوچک از برنامه های وسیع و جامع تامین، حفظ و ارتقای سلامت آحاد جامعه در قالب شبکه بهداشتی، درمانی است که شامل گروه های سنی کودکان، نوجوانان،‌ جوانان، میانسالان، سالمندان و مادران است و اطلاق آن به یک برنامه جامع باعث تضعیف بقیه برنامه ها،‌ مسئولیت ها و فعالیت های گسترده شبکه و سردرگمی ادارات ستاد و زیر مجموعه های دانشگاهی می شود.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران افزود: اشکال دیگر این عنوان معادل بین‌المللی آن است. در ادبیات بین المللی Family Health  جایگاه مجزایی ندارد و تنها برنامه مشابه با نام پزشکی خانواده ) Family medicine) است که در مجموعه وسیلع برنامه های نظام سلامت شناخته شده و در قوانین و اسناد بالادستی کشور نیز با همین نامه ذکر شده است.

وی اضافه کرد: این عنوان حتی در برنامه هفتم توسعه دولت و مصوب مجلس نیز با همین عنوان پزشکی خانواده و نظام ارجاع آمده است و اثری از عنوان «سلامت خانواده» نیست. بنابراین اصرار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براین عنوان ابداعی عجیب و غیر موثر، هزینه زا و غیر علمی است.

دکتر مرندی افزود: برنامه «سلامت خانواده» وزارت بهداشت با سیاست های کلی سلامت و تاکیدهای مکرر و موکد مقام معظم رهبری مغایرت دارد. ایشان به دفعات فرموده اند چرا بعضی می خواهند اقداماتی را که خود مبدع آن بوده ایم و از آن نفع بسیار برده ایم نقص کنند. بنابراین با دستور ایشان چند بار از اقدامات مشابه توسط بعضی وزرای قبلی جلوگیری شد.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در این نامه نوشت: در مکاتبه وزیر بهداشت با رئیس دفتر رئیس جمهوری عنوان شده که شیوه نامه برنامه «سلامت خانواده» با استفاده از نظر همه صاحبنظران و از جمله اعضای فرهنگستان علوم پزشکی صورت گرفته است حتی در شیوه نامه و ترکیب ستاد ملی ( که البته در عنوان ستاد ملی پزشک خانواده و نظام ارجاع ذکر شده) و ترکیب قرارگاه پزشکی خانواده نام رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ذکر نشده و بنده کاملا بی اطلاعم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی افزود: متاسفانه فرصت ها با سرعت از دست رفته و می رود و فرصت فعالیت های این دولت هم در حال اتمام است. آنچه در انظار عموم ارائه می شود، افتتاح مراکز فوق تخصصی و تخت های بیمارستانی ( بدون کارایی لازم و فاقد نیروی انسانی مورد نیاز) است.

وی خطاب به رئیس جمهوری نوشت:‌ آمارهای که در خصوص افتتاح یا توسعه مراکز بهداشتی، درمانی و خانه های بهداشت داده می شود بسیار ناچیز و محدود است. از جنابعالی درخواست می کنم با اعزام بازرسان ویژه و آگاه وضعیت ارائه مراقبت ها و خدمات در حوزه بهداشت و بیمارستانهای تازه تاسیس افتتاح شده را به صورت نامحسوس بررسی کنید.

دکتر مرندی افزود:‌ فرهنگستان علوم پزشکی بر اساس اساسنامه خود به طور مستمر جلسات گروه های علمی و شورای آینده نگاری را برگزار کرده و خلاصه های سیاستی و راهکارهای اجرایی برون رفت از وضعیت موجود را طی دولت سیزدهم به وزارت بهداشت و جنابعالی منعکس کرده است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت: علی رغم درخواست های کتبی و شفاهی فرهنگستان برای برقراری جلسات با وزیر بهداشت و معاونین ایشان، وزارتخانه فقط به تشکیل یک جلسه در اردیبهشت ماه اکتفا کرده و علیرغم تذکرات تلفنی و ارسال پیام ها از طریق مشاوران و معاونین وزارت بهداشت و حتی آقای اسماعیلی (رئیس دفتر رئیس جمهوری) و پیگیری های زیاد توفیق برگزاری هیچ جلسه دیگری را پیدا نکردیم و کاملا مورد تعجب و تأسف است و مفهوم آن این است که ( وزیر بهداشت و مسئولان این وزارتخانه) نیازی به مشورت با دیگران ندارند.

مرندی افزود: طبق قول وزیر بهداشت قرار بود تا پایان سال 1401 سطح اول خدمات بهداشتی و درمانی انجام و تکمیل بقیه سطوح و تکمیل کل شبکه تا پایان سال 1402 انجام می شود اما متاسفانه نه تنها تعهد قبلی اصلا اجرایی نشده، بلکه نگرانی این است که با نام جعلی « سلامت خانواده و ارجاع» به جای تکمیل شبکه بهداشتی و تعمیق و تکمیل ادغام آموزش پزشکی و پژوهش پزشکی در شبکه بهداشتی کشور نظام سلامت کشور را به مسیر نادرست هدایت کنند.

وی نوشت: آقای رئیس جمهور فرصت ها می گذرند و عدم توجه به راهکارهای اصلاحی اساسی که در سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری در سال 1393 آمده باعث ناکارایی نظام سلامت و خدای نکرده تلقی ناکارآمد بودن دولت خواهد بود.

تقاضا می کنم در صورت صلاحدید و تا خیلی دیر نشده دستور فرمایید جلسه ای با حضور وزیر بهداشت برای بررسی مشکلات متعدد بخش سلامت تشکیل شود و مصرانه توصیه می کنیم دستور توقف برنامه های بی ثمر و احیانا مضری مانند سلامت خانواده و ارجاع گرفته شود.



Source link