بازدید نه چندان سرزده وزیر بهداشت از بیمارستانها


از ابتدای نوروز امسال اخبار بازدید «سرزده» وزیر بهداشت از بیمارستانها منتشر شد. اما حضور روسای بیمارستانها، روسای دانشگاههای علوم پزشکی و در برخی موارد استانداران به روشنی نشان می دهد، این بازدیدها چندان هم سرزده نبوده است.

به گزارش ، کمبود پزشک به خصوص پزشک متخصص در بیمارستانهای دولتی مساله مهمی است که هر سال به خصوص در ایام نوروز بیماران و مردمی را که به این مراکز مراجعه می کنند دچار مشکل می کند. مساله‌ای که البته مسئولان وزارت بهداشت هم به خوبی به آن آگاه هستند.

کمبود و البته نبود پزشک متخصص در بیمارستانهای دولتی نه تنها در ایام نوروز بلکه حتی در ایام عادی سال هم به چشم می خورد به طوری اکثر بیمارستانهای دولتی صبح ها به دست رزیدنت ها اداره می شوند و بعد از ظهرها تقریبا خالی از پزشک متخصص هستند و با حضور حداقلی پزشک متخصص آن هم در بخش اورژانس به دست مترون و پرستاران اداره می‌شوند.

بر این اساس خالی ماندن بیمارستانهای دولتی از پزشک متخصص در ایام نوروز مساله‌ای دور از انتظار نیست و هر سال تکرار می شود. مساله ای که وزیر بهداشت در 17 اسفند امسال وعده حل آن را با صدور یک بخشنامه دولتی اعلام کرد.

او گفت: در ایام تعطیلات نوروز هیچ بیمارستانی از متخصص خالی نخواهد بود و به صورت تقسیم‌ کاری، خدمات مورد لزوم به بیماران ارائه می‌شود و حتما متخصص در همه رشته‌ها در بیمارستان‌ها حضور دارند.

عین اللهی افزود: سال گذشته نیز شخصا از بسیاری از بیمارستان‌ها بازدید کردم. برای امسال نیز با روسای دانشگاه‌ها صحبت شده که اقدامات مورد لزوم در این زمینه انجام شود.

در اینکه پزشکان هم مانند سایر مردم نیاز به استراحت و تعطیلی دارند شکی نیست اما درمان و رسیدگی به سلامت مردم امری تعطیل بردار نیست و به خصوص در ایام نوروز با افزایش تصادفات و بیماران تنفسی به علت تغییر فصل نیاز به این خدمات وجود دارد؛ به خصوص که مطب ها و مراکز درمانی خصوصی در این ایام اغلب تعطیل هستند و وزارت بهداشت به عنوان نهاد حاکمیتی وظیفه دارد این نیاز مردم را تامین کند.

در چنین شرایطی وزیر بهداشت بعد از صدور بخشنامه دولتی به دانشگاههای علوم پزشکی، در ایام نوروز از  چند بیمارستان دولتی در تهران مانند شهدای تجریش، غدیر، مسیح دانشوری، بهارلو، فارابی، حضرت رسول (ص) و یکی دو بیمارستان دولتی در شهرهای دیگر از جمله بیمارستان صیاد شیرازی گرگان و بیمارستان شهید بهشتی قم بازدید کرد.

نکته مهم در بازدیدهای وزیر بهداشت این است که بر خلاف اخبار منتشر شده مبنی بر سرزده بودن این بازدیدها، اکثر این بازدیدها با هماهنگی قبلی صورت گرفته است. حضور رئیس و معاونان بیمارستانها و رئیس و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مربوطه و حتی در مورد بیمارستان گرگان حضور استاندار نشان می دهد که این بازدیدها با هماهنگی قبلی بوده و پزشکان متخصص و کادر بیمارستانی فراخوان شده‌اند تا در زمان بازدید وزیر در بیمارستان حضور داشته باشند.

در هر صورت بازدیدهای نوروزی وزیر بهداشت به هیچ وجه نشانه حضور پزشک متخصص در بیمارستانهای دولتی در ایام نوروز نیست و البته همه بیمارستانهای دولتی کشور که به گفته شخص وزیر بهداشت شامل 150 هزار تخت می‌شود به همین 7 یا 8 بیمارستان که با هماهنگی قبلی بازدید شده محدود نمی‌شود و وزارت بهداشت برای شفاف سازی باید در مورد میزان حضور و عدم حضور پزشکان متخصص در ایام نوروز اطلاع رسانی شفاف کند.

150 هزار تخت بیمارستانی که به گفته وزیر بهداشت 12 درصد آنها در دولت سیزدهم ساخته شده، تخت های هستند که با وجود آمارسوال برانگیز آن، به گفته امیر ساکی، مدیر کل منابع فیزیکی وزارت بهداشت برای ساخت آنها، 75 هزار میلیارد تومان در همین دولت (برای ساخت 15 هزار تخت بیمارستانی) هزینه شده است. تخت هایی که به گفته سعید کریمی، معاون وزیر بهداشت، نیروی انسانی مورد نیاز آنها شامل پزشک، پرستار و کادر بیمارستانی تامین نشده است.

افزایش بی حساب و کتاب تخت های بیمارستانی با هزینه های هزاران میلیاردی بدون تامین نیروی متخصص و ماهر مورد نیاز نه تنها مشکلی از مردم حل نمی کند بلکه در مواردی به علت خریدهای غیر کارشناسی تجهیزات سرمایه‌ای سنگین مثل ام آر آی و سی تی اسکن های پیشرفته در بیمارستانهای شهرهای کوچک موجب تحمیل هزینه‌های القایی به مردم، احتمال افزایش سرطان به علت اشعه‌های بی مورد این دستگاهها و البته هدر رفتن منابع دولتی بر اثر خرابی و از کارافتادن این دستگاهها به علت نبود امکانات و نیروهای متخصص برای نگهداری این دستگاههای گران، آن هم در مقیاس هزاران میلیاردی می‌شود.

وزارت بهداشت تاکنون هیج گزارش و توضیحی درباره میزان استفاده از این دستگاههای گرانقیمت در شهرستانها و میزان خرابی آنها نداده است و اعلام نکرده است چه میزان از آنها بر اساس نظام سطح بندی و چه میزان بر اساس سفارش نمایندگان مجلس و افرادی خارج از وزارت بهداشت بکارگیری شده است.

وزیر بهداشت در سفر نوروزی خود به منطقه خوش آب و هوای گرگان اعلام کرد که استان گلستان رتبه نخست را در بین استانهای کشور در جذب امکانات بیمارستانی کسب کرده است و این استان در اجرای طرح‌های نیمه‌تمام و جذب امکانات برای ایجاد مراکز تخصصی، پیشرفت خوبی دارد.

این صحبت وزیر بهداشت نیز سوال برانگیز است و این پرسش را به ذهن متبادر می کند که بر اساس چه شاخصی استان گلستان بیشترین میزان جذب امکانات بیمارستانی را داشته است و مگر توزیع این امکانات نباید بر اساس سرانه جمعیت یا تعداد تخت بیمارستانی باشد و آیا عامل دیگری در خارج از وزارت بهداشت در تخصیص اعتبار و خرید تجهیزات گرانقیمت بیمارستانی موثر بوده است؟



Source link