اعتراض دکتر ملک حسینی به بازنشستگی دکتر ملک زاده و پاسخ دانشگاه تهران


در پی اعلام اقدام به بازنشستگی دکتر رضا ملک زاده استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزیر اسبق بهداشت، دکتر علی ملک حسینی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و پدر پیوند کبد در نامه ای خطاب به دکتر ملک زاده نسبت به این موضوع انتقاد کرد که پاسخ دانشگاه علوم پزشکی تهران را در پی داشت.

به گزارش ، دکتر رضا ملک زاده، متولد 1330 شهرستان کازرون، فوق تخصص گوارش و کبد، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران در سالهای 1369 تا 1372 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود و در دوره وزارت دکتر حسن قاضی زاده هاشمی مسئولیت معاونت پژوهشی این وزارتخانه را پذیرفت.

در پی مطرح شدن موضوع بازنشستگی دکتر ملک زاده در دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر علی ملک حسینی استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با نگارش نامه ای خطاب به دکتر ملک زاده اعتراض خود را نسبت به این تصمیم نشان داد. این نامه در رسانه های مختلف بازنشر شد و واکنش های زیادی را بر انگیخت و سرانجام به انتشار پاسخ دانشگاه علوم پزشکی تهران منجر شد.

متن نامه دکتر ملک زاده به این شرح است:

بنام خداوند جان آفرین

قدر زر زرگر بداند

قدر گوهر گوهری

دوست و برادر گرامی جناب آقای دکتر ملک‌زاده

شنیدم که مسئولین محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران شما را به شکلی عجولانه و بی‌خبرانه بازنشسته کرده‌اند. حقیقتش این خبر برایم بسیار نگران‌کننده و شوک‌آور بود.

به خودم گفتم مگر فردی دلسوزتر، وطن‌پرست‌تر، باسوادتر و از همه مهمتر؛ خدمت‌گذارتر از ملک‌زاده در میان استادان دانشگاهها وجود دارد که چنین تصمیم نسنجیده‌ای در موردش گرفته‌اند.

آیا این افراد از تلاش‌های صادقانه و خستگی‌ناپذیر شما در طول ۴۵ سال گذشته خبر ندارند و نمی‌دانند که شما جزء استثنائی‌ترین افرادی بودید که با وجود کسب مقام اول و دومی پزشکی چه در دوره دانشجوئی و چه در دوره دستیاری دانشگاه پهلوی سابق؛ ماندن در ایران را به رفتن به غربِ وسوسه‌انگیز که خیلی‌ها آرزویش را داشتند ترجیح دادید.

آیا این دوستان نمی‌دانند که شما در روزهای سخت اول انقلاب داوطلبانه به عنوان سرپرست یک تیم جهادگر پزشکی در کردستان شلوغ و ناآرام خدمت کرده‌اید و نمی‌دانند که در سخت‌ترین شرایط جوان‌ترین رئیس دانشکده پزشکی و جوانترین رئیس دانشگاه شیراز بوده‌اید.

آیا نمی‌دانند که شما بزرگترین کار تحقیقاتی تاریخ ایران را در ناحیه گلستان و ترکمن‌صحرا انجام داده‌اید که از افتخارات کشور محسوب می‌شود.

و آیا اینان نمی‌دانند که شما در کار آموزش و پژوهش و تربیت متخصص و فوق‌تخصص و محقق چه کارهای منحصر به ‌فردی کرده‌اید و با پشتکار و تلاشی ستودنی زیرزمین بیمارستان دکتر شریعتی را به بهترین بخش تحقیقاتی  گوارش و کبد کشور تبدیل کرده‌ای؟

جناب دکتر ملک‌زاده شما به این صندلی استاد ممتازی دانشگاه هیچ نیازی نداشتید ولی این صندلی به شما بسیار نیازمند است. چون کسی لایق‌تر و سزاوارتر از شما برای تکیه زدن بر این کرسی در کشور وجود ندارد.

شما یک الگوی تمام عیار برای نسل جوان هستید که مهمترین بعد و وجهه این الگو ترجیح دادن  کار و خدمت در وطن با وجود امکان کار در بهترین مراکز پزشکی دنیا می‌باشد.

بنده به عنوان فردی که در ۴۳ سال گذشته شاهد خدمت بسیار دلسوزانه، صادقانه و عالمانه شما بوده‌ام از آن بیم دارم که چنین برخوردی سبب ناامیدی کسانی گردد که شما الگویشان بودید و می خواستند در وطن بمانند.

اما برادر عزیزم جناب دکتر ملک زاده باور کنید که من این تصمیم ناخوشایند را به فال نیک می‌گیرم زیرا خودت می‌دانی که بیش از 10سال است من و همکارانم دنبالت بودیم که مابقی عمر را بیائید شیراز و شما هم بارها قول داده بودید و‌ نیامدید. لطفاً هرچه زودتر برگرد شیراز. خودت می دانی که ما از همان اول هم مخالف رفتنت به تهران بودیم.

لطفاً برگرد تا جوانهای زیادی که مشتاق آمدنت هستند خوشحال شوند و ما هم به امید خداوند بتوانیم از تجربیات ذی قیمت شما برای گسترش بخش‌های تحقیقاتی پیوند و گوارش استفاده کنیم.

 مهمتر این که دیگر لازم نیست راه طولانی  تهران به بالاده را طی کنید و هر وقت دلت گرفت می توانی خیلی راحت راهی کازرون و بالاده شوی و با حضور بر تربت پاک پدر و مادرت  که عشق به خاک وطن را در دلت کاشته‌اند.

فاتحه‌ای بخوانی و روحشان را شاد کنی و پس از آن هم مثل همیشه خیل بیماران روستائی را که منتظرت هستند معاینه و درمان کنی.. ما بی‌صبرانه منتظرت هستیم.

به شیراز آی و فیض روح قدسی

بجوی از مردم صاحب کمالش 

ارادتمند سید علی ملک حسینی

در پی انتشار این نامه دانشگاه علوم پزشکی تهران، پاسخی را خطاب به دکتر علی ملک حسینی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رسانه ها منتشر کرد که متن کامل آن به این شرح است:

در پاسخ به مطلب منتشر شده از طرف جناب عالی و بیان تعبیر (بازنشستگی عجولانه و بی‌خبرانه دکتر ملک‌زاده) به اطلاع می‌رساند پرونده آقای دکتر ملک‌زاده با بالای ۴۰ سال خدمت و سن بالای ۷۰ سالگی و ۷ استاد که شرایط مشابه داشتند در هیات امنا مطرح شد که ۷ استاد دیگر شرایط لازم را کسب کردند.

با بررسی فعالیت‌های اخیر ایشان (آقای دکتر ملک‌زاده) در معاونت‌های آموزش، پژوهش و درمان این دانشگاه و با توجه به عدم حضور کافی و نداشتن حداقل فعالیت لازم در امور درمانی، پژوهشی و آموزشی دانشگاه در سال گذشته، با رای اکثریت، قطع همکاری با ایشان اعلام شد.

با توجه به اینکه دانشگاه این اختیار قانونی را دارد که برای ادامه همکاری با اساتید دارای ۳۵ سال خدمت و ۶۵ سال سن و استادان ممتاز با ۴۰ سال خدمت و ۷۰ سال سن بر اساس معیارهای درمانی، آموزشی و پژوهشی تصمیم‌گیری کند و از آنجایی که ملاک فعالیت فعلی افراد است، لذا باید این موضوع در نظر گرفته شود.

لازم به ذکر است که در دانشگاه‌های معتبر جهان پرونده اساتید هر دو سال یکبار مورد بازبینی قرار می‌گیرد و چنانچه شرایط حضور در دانشگاه را نداشته باشند، قراردادشان لغو می‌شود.

نتیجه تصمیم‌گیری هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران برای وزارت بهداشت ارسال شده است و وزارت بهداشت تصمیم نهایی در خصوص ادامه همکاری آقای دکتر ملک‌زاده با دانشگاه را اعلام خواهد کرد.

آقای دکتر ملک‌زاده تاکنون بازنشسته نشده است و باید تصمیم هیات امنای دانشگاه در وزارت بهداشت تعیین تکلیف شود.

این نکته مهم را در نظر بگیرید که دانشگاه علوم پزشکی تهران برای اساتید خود به عنوان بزرگترین سرمایه، ارزش قائل است؛ ولی چنانچه فردی نتواند کارایی لازم را برای دانشگاه داشته باشد با خالی شدن پست، امکان جذب نیروی جوان و کارآمد فراهم خواهد شد.



Source link