وزیر بهداشت: دیگر سی تی اسکن از خارج وارد نمی‌کنیم


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر یک از شرکتهای دانش بنیان که بتوانند محصول با کیفیت تولید کنند دیگر مشابه آن محصول را از خارج نمی خریم به عنوان مثلا 35 دستگاه سی تی اسن ایرانی را پیش خرید کرده ایم و دیگر دستگاه سی تی اسکن وارد نمی کنیم.

به گزارش ، دکتر بهرام عین اللهی امروز در حاشیه بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران درباره مشکل کمبود دارو توضیح داد: مساله‌ای که می تواند مشکل دارو را در کشور حل کند، مساله تولید است.

وی افزود: خوشبختانه میزان تولید دارو در کشور به 99 درصد رسیده البته مشکل، تامین مواد اولیه است. میزان تولید مواد اولیه دارو در کشور به 50 درصد رسیده است و اگر بتوانیم با گسترش شرکتهای دانش بنیان و دانشکده های داروسازی تولید مواد اولیه را افزایش دهیم می توانیم مشکل دارو را در کشور به طور کل حل کنیم.

وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه در زمینه شرکتهای دانش بنیان جهش داشته ایم. امروز تعداد شرکتهای دانش بنیان در حوزه سلامت به 1400 شرکت رسیده و تقریبا دو برابر شده است. این شرکتها در حوزه های مختلف دارویی و تجهیزات پزشکی کار می کنند.

عین اللهی افزود: به تدریج هر کدام از این شرکتهای دانش بنیان که بتوانند محصول با کیفیت تولید کنند، ما در وزارت بهداشت سعی می کنیم خریدهایمان را از آنها انجام دهیم. مثلا اکنون 35 دستگاه سی تی اسکن ایرانی را پیش خرید کرده ایم بنابراین دیگر دستگاه سی تی اسکن وارد نمی کنیم.

به گزارش ، اظهارات وزیر بهداشت در نمایشگاه رسانه ها در حالی انجام می شود که با پیگیری های مرکز هماهنگی اقتصادی وزارت بهداشت و معاونت درمان این وزارتخانه، وزارت بهداشت ۹۲ میلیون یورو از بانک جهانی برای خرید خارجی دستگاه‌های سی تی اسکن و ام آر آی از شرکتهای خارجی وام گرفته است.

وامی که به نوعی استقراض از بانک خارجی است و با استفاده از آن 11 دستگاه سی تی اسکن 128 اسلایس، دو دستگاه سی تی اسکن 256 اسلایس و41 دستگاه MRI خریداری شد، دستگاههایی گران هزینه آن باید با فروش خدمات (بعضا القایی) به مردم در شهرهای مختلف و اغلب کم جمعیت باز پرداخت شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حوزه دارو هم همین طور است و به تدریج با تقویت شرکتهای داخلی با تسهیلات و معافیتهای مالیاتی و غیره  که دولت به این شرکتها می دهد نه تنها مشکل کمبود دارو را در کشور حل می کنیم بلکه صادرات هم انجام می دهیم.

وی افزود: امروزه بسیاری از کشورهای دنیا از ما دارو می خواهند. از 20 وزیر بهداشت کشورهای دیگر که من با آنها مذاکره دو جانبه داشتم همه آنها از ما دارو می خواهند. حتی شاید باور نکنید کشوری مثل روسیه که زمانی خودش ابرقدرتی بود اکنون از ایران دارو می خواهد بنابراین با برنامه ریزی که در این زمینه صورت گرفته آینده خیلی خوبی را در این زمینه خواهیم داشت.



Source link