وزارت بهداشت آمار فضای مجازی درباره شیوع افسردگی را تکذیب کرد


مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت گفت: آمارهایی که در مورد میزان بالای افسردگی جامعه ایرانی در فضاهای مجازی مطرح می‌ شود، صحت ندارد و به زودی آمار دقیق اعلام می شود اما به طور کلی کمتر از ۳۰ درصد است.

به گزارش ، دکتر حامد مصلحی در نشست خبری دستاوردهای 45 ساله حوزه سلامت پس از انقلاب افزود: برنامه تمام کشورها در خصوص سلامت روان، دسترسی به خدمات سلامت روان است و در این زمینه در کشور سه هزار و ۳۰۰ روانشناس در مراکز سراج مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: خدمات سلامت روان به صورت رایگان در مراکز سراج به مردم ارائه می شود. اکنون ۱۰۰ مرکز سراج در کشور در راستای افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت روان فعالیت می‌ کنند.

مصلحی افزود: بر اساس تست روانشناختی، باورهای مذهبی از خودکشی پیشگیری می‌ کند، اما متاسفانه برخی رسانه ها به این موضوع بیشتر دامن زده و منجر به تشدید خودکشی در جامعه می شوند.

به گزارش ، میزان افسردگی و بیماری های روانپزشکی در کشورهای غربی به طور متوسط حدود 25 درصد اعلام شده است اما وزارت بهداشت تاکنون آمار دقیق بومی در این زمینه اعلام نکرده است.

اواسط دی ماه امسال مرکز مطالعات شهرداری تهران با انجام تحقیقی با عنوان سرزندگی در تهران اعلام کرد که ۹۹.۷ درصد تهرانی ها سرزنده نیستند و فقط ۳ دهم درصد از مردم این شهر سطح مطلوبی از سرزندگی دارند.

این آمار بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت و پس از چند روز علیرضا زاکانی شهردار تهران اعلام کرد که نتایج این تحقیق در رسانه‌ها به درستی منعکس نشده است.

کوروش اعتماد، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت نیز در این نشست درباره پویش ملی سلامت، گفت: بیش از ۴۶ میلیون نفر در این پویش غربالگری دیابت و فشارخون بالا شرکت کردند. با اجرای این طرج در طول یک هفته اخیر ۲۰ هزار فرد مبتلا به دیابت و ۱۰ هزار نفر مبتلا به پرفشاری خون شناسایی شدند و همچنان شناسایی دیگر مبتلایان ادامه دارد.

وی در مورد اجرای پویش ملی سرطان نیز گفت: این پویش نیز در دستور وزارت بهداشت و در مرحله کارشناسی است که کدام نوع سرطان این قابلیت را دارد که سریعتر تشخیص داده شود.



Source link