موافقت بیمه سلامت با افزایش پوشش بیمه‌ای تجهیزات پزشکی


مدیر عامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد: در زمینه تجهیزات پزشکی معتقدیم سهم بیمه‌ها را باید افزایش دهیم. منتظر قیمت جدید از سازمان غذا و دارو و مصوبه شورای عالی بیمه هستیم تا سهم خود را در پرداخت هزینه های تجهیزات پزشکی بیماران تغییر یا افزایش دهیم.

به گزارش ، دکتر محمد مهدی ناصحی افزود: در مورد دارو ممکن است تغییرات قیمت‌ها زیاد باشد یا پوشش بیمه ای  چندان خوب نباشد اما تجهیزات پزشکی تحت پوشش بیمه چند برابر شده است.

وی درباره تعرفه های پزشکی سال آینده گفت: رشد پیشنهادی تعرفه های پزشکی برای سال آینده در شورای عالی بیمه مطرح شده و به هیات‌عالی وزیران ارسال شده است. هیات‌ وزیران درباره نرخ تعرفه‌ها تصمیم می‌گیرد. نظر ما در سازمان بیمه سلامت نسبت به افزایش ۴۶ درصدی مثبت است.

وی درباره بودجه طرح دارویاری نیز گفت: اگر بخواهیم دارویار را به طور کامل اجرا کنیم به ۱۵۰ همت نیاز داریم. در حال حاضر، بیش از ۴۰ همت از ۶۹ همت در نظر گرفته شده برای امسال، تخصیص داده شده و آن را هزینه کرده‌ایم. همچنین ۶۶ قلم داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی درباره پوشش بیمه ای خدمات روان‌درمانی نیز توضیح داد: روانشناسی تحت پوشش بیمه پایه قرار نداشت. با توجه به دستور وزیر بهداشت و پیگیری‌های رئیس‌جمهوری، خدمات روان‌درمانی و ۶ خدمت روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

ناصحی ادامه داد: ۹۲۲۸ مرکز دندانپزشکی در کشور مشغول به فعالیت هستند. از این تعداد ۱۶۴۷ مرکز تحت پوشش بیمه قرار دارند. به عبارت دیگر، فقط ۱۸ درصد مراکز خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه است.

وی درباره وضعیت پوشش بیمه‌ای بیماری سرطان نیز گفت: حدود ۷۰ درصد هزینه‌های درمانی بیماری سرطان را پوشش می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره بیمه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: اگر این افراد به ما معرفی شوند تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. هزینه‌ای که توسط بهزیستی به سازمان بیمه سلامت برای بیمه افراد تحت پوشش آن پرداخت می‌شود ۴۰۰ میلیارد تومان است اما هزینه‌ای که برای این افراد صرف می‌شود ۷۰۰ میلیارد تومان است.

ناصحی گفت: حداقل ۱۲ میلیون نفر طی دو سه سال اخیر به جمع بیمه‌شدگان بیمه سلامت اضافه شده است. خیلی وقت است که برخی افراد بیمه بوده‌اند و طی ۱۰ سال گذشته از بیمه خود استفاده نکرده بودند و بیمه آنها به طور کامل نامعتبر شده بود که الان دسترسی به بیمه فعال شده است و بیمه شده بالقوه ما هستند.

وی گفت: بیش از ۱۹۵۰ دارو تحت پوشش بیمه است و ۳۲۰ داروی پرتکرار هنوز پوشش بیمه‌ای ندارند. در تلاشیم به ترتیب هزینه- اثربخشی و قیمت‌های آنها تعیین و در شورای عالی بیمه مصوب شود و با تامین منابع از سوی سازمان برنامه و منابع تامین کننده بتوانیم این تعداد را نیز تحت پوشش قرار دهیم.

ناصحی درباره بیمه کودکان زیر ۷ سال گفت: وزارت بهداشت تصمیم گرفت که کودکان زیر ۷ سال را تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. بخش عمده آن‌ها تحت پوشش بیمه پایه هستند و حداقل ۲۰ میلیون جمعیت روستایی داریم که ۹۵ درصد آنها از بیمه پایه و سایر افراد به میزان ۹۰ درصد از بیمه پایه استفاده می‌کنند.

وی گفت: پوشش بیمه ای کودکان به لحاظ هزینه‌ای برای دولت فقط ۵ تا ۱۰ درصد هزینه اضافه می‌شود. شاید کل هزینه لازم حداکثر ۲.۵ همت باشد که این جمعیت زیاد تحت پوشش قرار گیرند و فقط فرانشیز آن اضافه می‌شود. امیدواریم بیمه‌ها نیز پرداخت به موقع داشته باشند تا بیمارستان‌ها دچار مشکل نقدینگی نشوند.

وی درباره جمعیت تحت پوشش سازمان بیمه سلامت گفت: طی ۲ سال گذشته به ‌طور متناوب میزان پوشش‌ها تغییر کرده است و آمار افراد تحت پوشش به ۴۸ میلیون نفر رسید اما در حال حاضر حدود ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

ناصحی گفت: بین ۶ تا ۸ میلیون نفر جمعیتی هستند که اعتبار دفترچه‌های آنها تمام شده و تمدید نکرده‌اند. ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه معتبر سلامت را دارند؛ بنابراین این ۶ تا ۸ میلیون نفری که ماهانه میزان آن تغییر می‌کند، افرادی هستند که اعتبار بیمه‌شان تمام شده و بابت تمدید اقدام نکرده‌اند اما بالقوه بیمه شده سازمان بیمه سلامت محسوب می‌شوند.

وی افزود: این افراد هر زمان که اراده کنند با تمدید بیمه می‌توانند بیمه شوند و حتی اگر بستری شوند می‌توانند بیمه خود را تمدید کنند و جزو بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلسامت محسوب شوند.



Source link