پولی کردن خدمات اورژانس، نقطه سیاه کارنامه نظام پرستاری


نامه سازمان نظام پرستاری به شورای عالی بیمه مبنی بر تعرفه گذاری خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در آینده نه چندان این خدمات رایگان را برای مردم پولی می کند و این امر قطعا یک نقطه سیاه در کارانه دوره پنجم سازمان نظام پرستاری خواهد بود.

چندی پیش در یک رسانه پرستاری، نامه ای را از سوی سازمان نظام پرستاری به شورای عالی بیمه دیدم که بسیار تعجب برانگیز بود. مهمتر اینکه اثری از این نامه در سایت سازمان نظام پرستاری دیده نمی شود. نامه ای به تاریخ  21 دی 1401 که حتما اعضای شورای عالی نظام پرستاری به عنوان سیاستگذاران این سازمان باید در جریان آن باشند.

سازمان نظام پرستاری در این نامه با اشاره به جلسات کارشناسی، با  تایید بسته های خدمتی فوریتهای پزشکی ارسالی توسط سازمان اورژانس کشور خواستار بررسی و تائید آن توسط شورای عالی بیمه ( در کنار سایر تعرفه‌ها) شده است.

حتما می دانید که این پیشنهاد به معنی به رسمیت شناختن تعرفه گذاری در خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و پرداخت آن توسط مردم و بیمه ها است. یعنی خدماتی که در طی حدود نیم قرن به صورت رایگان  به مردم کشور ارائه می شده است با تائید سازمان نظام پرستاری به سمت پولی شدن پیش می رود.

با این پیشنهاد باید منتظر روزی باشیم که همکاران اورژانس با پوز و صورتحساب بر بالین بیمار حاضر شوند. حتما دلیل می آورند که این پول را دولت می‌دهد ولی باید بدانید هر گونه تعرفه گذاری به معنی حرکت به سمت پرداخت آن از سوی مردم است هرچند ممکن است چند سال طول بکشد و قطعا این یک نقطه سیاه در فعالیت دور پنجم سازمان نظام پرستاری خواهد بود.

من یکی از طرفداران حمایت از حقوق مادی و معنوی همکاران سختکوش اورژانس پیش بیمارستانی هستم و معتقدم دریافتی این عزیزان نباید از یک پرستار بخش اورژانس بیمارستان کمتر باشد ولی چاره این کار ساماندهی بازپرداخت به این عزیزان از محل کارانه ها است و نه تعرفه گذاری.

 در دوره‌ای من هم با تعدادی از دوستان دنبال یافتن راه حلی برای معضل پرداخت کارانه این دوستان بودیم. دو راهکار تعیین شد. یکی پیدا کردن راههای افزایش منبع کارانه از محل درآمد بیمارستانها (جز حرفه ای) و تعرفه پرستاری و دومی تعیین ارزش نسبی ماموریتها برای عدالت در پرداخت و این کاملا با تعرفه گذاری توسط شورای عالی بیمه متفاوت است.

امیدوارم بدخواهان مردم از این اشتباه استراتژیک سازمان نظام پرستاری سوء استفاده نکنند و راه را برای پولی سازی این بخش از نظام سلامت که تا کنون از آثار سوء رابطه پولی مردم و ارائه کنندگان دور بوده باز ننمایند.

مطمئن نیستم این تصمیم پشتوانه علمی و تحقیقاتی داشته باشد ولی در صورت وجود چنین مدارکی مایل به مطالعه آن هستم .

احمد نجاتیان
معاون فنی سابق سازمان نظام پرستاری

دیدگاهتان را بنویسید