متوقف کردن خدمات پرستاری برای پیگیری مطالبات صنفی اخلاقی نیست


رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اعتراضات پرستاران بحق است اما متوقف کردن خدمات پرستاری برای پیگیری حقوق صنفی، اخلاقی نیست.

به گزارش دکتر علیرضا زالی امروز در هفتمین کنگره ملی اخلاق پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: امروز هیچ فرد یا گروهی نیست که مخالف پیگیری حقوق پرستاران باشد و به پرستاران حق ندهد. همه می خواهند مشکلات پرستاران حل شود بنابراین پیگیری مطالبات صنفی پرستاران نباید به خدمت رسانی آنان به مردم آسیب برساند.

وی تاکید کرد: پیگیری مطالبات پرستاران که بسیار زیاد و انباشته شده است با رعایت اصول اخلاقی در مراکز درمانی در تناقض نیست. مشکلات پرستاران بسیار زیاد است از تراکم بالای کار گرفته تا حجم بالای نارضایتی از حقوق دریافتی، اضافه کاری تحمیلی، قدر مطلق پایین حق اضافه کاری، شیفت های سخت، سختی کار و پایین بودن جایگاه شغلی درمقایسه با همگنان حوزه سلامت همگی وجود دارد و قابل درک است و هیچ کس در این مورد تردید ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: نکته مهم این است که در چارچوب پیگیری حقوق پرستاران خط قرمز حقوق بیمار است. بی توجهی به حقوق بیماران به بهانه مشکلات شغلی بزرگترین انحراف از چارچوب اصول اخلاقی است. بیمارانی که هیچ نقشی در مشکلات پرستاران ندارند و اغلب از سر اجبار و اضطرار به بیمارستان دولتی می آیند.

وی گفت: مردم گرفتار هستند. یادمان نرود که صدمه نزدن به حقوق مردم و بیماران مهمترین اصل اخلاقی است. رعایت اصول اخلاقی مهمترین شاخص خدمات سلامت و مهمترین عامل سرمایه اجتماعی پرستاران است. ارتباط خوب پرستاران و مردم به خصوص در زمان کرونا که جانشان را برای سلامت مردم به آتش زدند هرگز فراموش نمی شود.

دکتر زالی افزود: در دوران کرونا پرستارانی داشتیم که برای اینکه پدر و مادر یا فرزندانشان مبتلا نشوند چندین هفته به خانه نرفتند. اخلاقمدار بودن پرستاران و دوری آنان از انحرافات اخلاقی جای هیچ حرفی ندارد و همه به آن اذعان دارند، بنابراین مردم هم پرستاران را دوست دارند و خواهان رفع مشکلات آنها هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: یکی از اصول مهم اخلاقی مسائل مرتبط با خطاهای حرفه ای است. متاسفانه در ایران هیچ آماری ازخطاهای پرستاری نداریم. این آمار در کشورهای پیشرفته مثل آمریکا، کانادا، استرالیا و … ثبت می شود و در حدود 30 درصد خطاهای حوزه سلامت است.

وی گفت: یکی از شایعترین خطاهای پرستاری خطای دارویی است، خطاهای متعددی وجود دارد که گاهی می تواند مدتها به دوران بستری بیماران و هزینه های آنها اضافه کند. دانشگاههای علوم پزشکی بزرگ باید به این نکات توجه کنند. قطعا آموزش اصول اخلاقی به دانشجویان پرستاری و همکاران پرستار و ثبت این موارد به کاهش آن کمک می کند.

زالی افزود: فعالیت پرستاران از نظر حجم و میزان مواجهه با بیماران با هیچ گروه دیگری قابل مقایسه نیست. پرستاران هم در پذیرش و هم در ترخیص بیماران حضور فعال دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیماران در هنگام پذیرش مراحل مختلفی را سپری می کنند. این مراحل از انکار بیماری شروع می شود و بعد از آن مرحله خشم، افسردگی و کنار آمدن با بیماری است. پرستاران در همه این مراحل با رفتارهای مختلف بیماران از نزدیک مواجه می شوند.

وی افزود: بیماران در زمان ترخیص نیز با ابهامات و سوالات زیادی مواجه هستند. اینکه آیا واقعا درمان شده ام و دیگر دچار مشکل نمی شوم، آیا می توانم دوباره به شغلم بازگردم؟ آیا دچار مشکلات اقتصادی نمی شوم. در اینجا نیز پرستاران با مشاوره و امیددادن به آنان می توانند نقش بسیار مهمی در بازگشت آنها به زندگی ایفا کنند.

دکتر زالی گفت: مساله مهم دیگر همراهان بیماران هستند که در نظام سلامت نقش آنان به درستی تعریف نشده است اما همراهان بیمار در مراکز درمانی حضور دارند و این پرستاران هستند که باید به آنان پاسخ دهند. همراهی و درک همراهان بیماران نیز از جمله مسئولیت های پرستاران است که به کاهش اضطراب آنان کمک می کند.

وی افزود: با توجه به گستردگی مسائل مرتبط با اخلاق پرستاری و به وجود آمدن مسائل جدید، آیین نامه اخلاق پرستاری در ایران که در سال 90 تدوین شده است نیازمند بازنگری است. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور اساتید برجسته این حوزه برای به روزرسانی این آیین نامه آماده همکاری با معاونت پرستاری وزارت بهداشت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: اصول اخلاق حرفه ای پرستاری در دنیا اشتراکات زیادی دارد، مسائلی مانند حفظ محرمانگی، رعایت کرامت بیماران و سودآوری نظام سلامت برای بیماران از جمله این اصول است.

وی افزود: معاونت پرستاری وزارت بهداشت بدون هیاهو به دنبال رفع مشکلات پرستاران است و هیئت مدیره ها و اعضای شورای عالی نظام پرستاری که به تازگی انتخاب شده اند نیز افرادی دردآشنا هستند که با همکاری هم می توانند بسیاری از مشکلات را حل کنند.

وی ادامه داد: اعتراض پرستاران به شیوه اجرای قانون تعرفه گذاری بحق است اما یادمان نرود که اجرای این قانون یک حسن بزرگ داشت . اینکه پرستیژ و عزت نفس جدیدی برای پرستاران به ارمغان آورد که معادل ریالی ندارد. اعتراض پرستاران بحق است اما نباید پیگیری آن به حقوق بیماران لطمه بزند.



Source link