اخلاق گمشده امروز نظام سلامت است


معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: دنیای امروز دنیای علم و فناوری و پیشرفت است اما خلاء موجود در همه جهان و از جمله کشور ما خلاء اخلاق است و مهمترین نیاز امروز کشور در حوزه های پزشکی و بهداشت و درمان اخلاق است.

به گزارش ، دکتر ابوالفتح باقری در هفتمین کنگره ملی اخلاق پرستاری افزود: بیش از 300 نفر شهید حوزه سلامت داریم که بیشترین آنها مربوط به قشر زحمتکش پرستاری بودند. افرادی که در دوران کرونا زحمات زیادی کشیدند و تعداد زیادی شهید را تقدیم کردند.

دکتر باقری گفت: سالهاست در کشورهای مختلف از جمله کشورهای غربی بحث پرداختن به اخلاق حرفه ای را جدی گرفته اند اما با توجه به پای بندی ما به دین اسلام رعایت اصول اخلاقی برای ما بسیار مهمتر از جوامع غربی است.

وی ادامه داد: در حوزه های پزشکی و پرستاری نیاز به این داریم که اصول اخلاقی به درستی رعایت شود. در حوزه پزشکی پیشرفتهای خوبی داریم اما در مرحله اول به اخلاق نیاز داریم.

معاون آموزشی وزارت بهاشت گفت: وضعیت خدمات پزشکی در ایران مورد تایید مجامع بین المللی است و رشد این خدمات از نظر کمی و کیفی بسیار چشمگیر بوده است.

وی ادامه داد: حدود 50 هزار دانشجوی پرستاری اکنون در کشور مشغول تحصیل هستند. در رشته های علوم پزشکی در مجموع 250 هزار دانشجو داریم. ارائه آموزش های حرفه ای مناسب به دانشجویان علوم پزشکی یک موضوع مهم است اما آموزش اصول اخلاقی به این دانشجویان نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

دکتر باقری گفت: اگر دانشجویان علوم پزشکی در رشته های مختلف پزشکی، پرستاری و مامایی و دیگر رشته ها اخلاقمدار نباشند، فعالیت های علمی خیلی تاثیرگذار نخواهد بود.

معاون وزیر بهداشت گفت: خدمات گروه های پزشکی بدون پرستاران به جایی نمی رسد، اگر پرستاران نباشند پزشکان هم نمی توانند کاری انجام دهند. در احادیث هم داریم اگر کسی به ملاقات بیمار برود در رحمت الهی غوطه ور می شود و 70 هزار ملائکه برای او دعا می کنند.

وی افزود: خداوند این موقعیت را برای ما به عنوان پزشک و پرستار فراهم کرده که به مردم خدمت کنیم. باید از این فرصت استفاده کنیم، در این مسیر بسیاری اوقات داشتن اخلاق خوب حتی از دارو هم برای بهبود بیمار موثرتر است. گاهی یک جمله پزشک یا پرستار به قدری به بیمار امید می دهد که تاثیر آن از کارهای حرفه ای هم بیشتر است.



Source link