طرح پزشک خانواده سال آینده در کل ایران اجرا می‌شود


معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طرح پزشک خانواده سال آینده در همه شهرها اجرا می شود اما سطح حمایت بیمه‌ها برای اجرای این طرح باید افزایش یابد.

به گزارش به نقل از ایرنا، حسین فرشیدی افزود: طرح پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت اجرا شده است. تلاش بر این است که در سطح وسیع این طرح در شهرها نیز عملیاتی شود. ارتقای آن به پوشش وسیع سازمان‌های بیمه‌گر نیاز دارد.

وی اظهار داشت: در طرح پزشک خانواده با بیماریابی به موقع از سوی پزشکان می‌توان هزینه‌های سرسام‌آور درمان را کاهش داد. همه کنترل‌های لازم درمانی افراد از طریق این پزشکان انجام می‌شود و در صورت نیاز به دریافت سطوح بالاتر دریافت خدمات، اقدام لازم برای ارجاع به پزشک متخصص که در این طرح قرار دارند، انجام خواهد شد.

فرشیدی ادامه داد: برنامه پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در سطح یک و بخش بهداشت اجرایی شده است اما باید به سطوح ۲ و ۳ و بخش درمان متصل شود و معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی باید با هماهنگی معاونت‌های توسعه و دفاتر آی. تی این وظیفه مهم را پیگیری کرده و به انجام برسانند.

به گزارش ، طرح پزشک خانواده از تابستان سال 84 در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر با همکاری سازمان بیمه سلامت اجرا شد و با وجود تاکید قانون برنامه توسعه پنجم و ششم بعد از آن پیشرفت چندانی نداشته است. فقط در سال 91 در دو استان فارس و مازندران به صورت آزمایشی اجرایی شد.

بر اساس این طرح هر پزشک خانواده جمعیت مشخصی را در حدود 2500 نفر تحت پوشش می گیرد. با آموزش و غربالگری تلاش می کند این افراد کمتر بیماری شوند و در صورت لزوم افراد بیمار را به پزشک متخصص ارجاع می دهد.

خبرنگار: رقیه نوری

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید