شرط واردکنندگان تجهیزات پزشکی برای حذف ارز ترجیحی


عضو هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران گفت: اگر مابه التفاوت ریالی ارز ترجیحی با ارز آزاد، پیشاپیش به بیمه‌ها پرداخت شود، با حذف ارز ترجیحی برای واردات تجهیزات پزشکی موافقیم. در غیر این صورت در شرایط فعلی حذف ارز ترجیحی به نفع هیچ کس نیست.

ابوالفتح صانعی در گفت و گو با خبرنگار درباره حذف ارز ترجیحی برای واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی توضیح داد: ما نه می گوییم ارز ترجیحی باشد و نه می گوییم نباشد. مهم این است که مراکز درمانی به موقع پول کالاهای فروخته شده را به شرکتها پرداخت کنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران گفت: موضع ما این است که مراکز درمانی پول کالایی را که می خرند به موقع پرداخت کنند. اگر دولت مبلغ ریالی ما به التفاوت ارز ترجیحی را پرداخت می کند، ترجیح می دهیم ارز واردات تجهیزات پزشکی ترجیحی نباشد چون دخالت سازمانهای مرتبط مثل سازمان غذا و دارو کمتر می شود.

وی ادامه داد: دخالت سازمانهای دولتی در بازار تجهیزات پزشکی به بهانه ارز ترجیحی بسیار زیاد است و فقط به موضوع قیمت گذاری محدود نمی شود و این دخالتها کار تامین تجهیزات پزشکی را در کشور با تاخیر و مشکلات زیادی مواجه کرده است.

صانعی گفت: تامین ارز از سوی مسئولان به صورت کارشناسی شده و در زمانهای مناسب انجام نمی شود. این طور نیست که در طول سال به دفعات اعلام کنند که برای دریافت ارز مراجعه کنید، یک دفعه اعلام می کنند، اکنون ارز هست، بیایید بگیرید.

وی افزود: در این شرایظ وقتی یک وارد کننده می بیند که در طول سال ارز برای واردات وجود ندارد. در همان زمان کوتاه که ارز تامین می شود، درخواستهای واردات یکسال خود را یکجا ارائه می کند تا بتواند ارز دولتی بگیرد.

صانعی  گفت: حتی اگر یک وارد کننده هم این کار را نکند، رقیب او این کار را انجام می دهد و فرصت رقابت را در بازار از دست می دهد بنابراین همه مجبورند به این شکل برای دریافت ارز مورد نیاز یکسال خود به اقدام کنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران ادامه داد: در این شرایط نرخ ارز برای تامین کنندگان ارز مهم نیست، مهم این است که خریداران نهایی به موقع هزینه تجهیزات پزشکی خریداری شده را پرداخت کنند، اکنون مراکز پزشکی پول تجهیزات خریداری شده را با 9 ماه تا یکسال تاخیر پرداخت می کنند.

وی گفت:‌ وارد کنندگان تجهیزات پزشکی در مجموع ترجیح می دهند کالاهای خود را با ارز آزاد وارد کنند، چون عمده هزینه های این شرکتها بر مبنای ارز آزاد است. هزینه های پرسنلی و هزینه های آب و برق هم مدام با توجه به تورم تغییر پیدا می کند اما با توجه به ارائه ارز ترجیحی، ‌دولت توقع دارد که قیمت کالاها را بالا نبریم.

صانعی گفت: سازمان غذا و دارو در قیمت گذاری تجهیزات پزشکی، نرخ ارز ترجیحی را با سود 18 درصد در نظر می گیرد در حالی که با توجه به سایر هزینه های سرباری،‌ نباید ارز ترجیحی مبنا قرار گیرد و با توجه به هزینه های مختلفی که تحمیل می شود کالاهای وارداتی باید با حداقل 34 درصد افزایش قیمت فروخته شوند تا هزینه های شرکتها جبران شود و ضرر نکنند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت ارز ترجیحی را به صورت کالا محور اختصاص می دهد. مثلا اعلام می کند فلان کالا استراتژیک و مهم است و باید ارز ترجیحی برای آن تامین شود و بر این اساس برای آن ارزترجیحی در نظر گرفته می شود مثلا برای استنت قلب، پروتز ارتوپدی یا کالاهای دیگری که تامین آن برای وزارت بهداشت اهمیت دارد ارز اختصاص داده می شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران گفت: اگر قرار باشد برای این کالاها به جای ارز ترجیحی ارز آزاد داده قیمت یک کالا از مثلا 18 میلیون تومان به 80 میلیون تومان افزایش پیدا می کند و بیمه نمی تواند پوشش دهد.

وی افزود: بیمه در زمان فعلی نیز نمی تواند هزینه تجهیزات پزشکی بیماران را با توجه نرخ آن بر پایه ارز دولتی به موقع پرداخت کند بنابراین اگر منابع ریالی آن تامین نشود قطعا نمی تواند قیمت این کالا را به قیمت ارز آزاد پرداخت کند.

صانعی گفت: در صورتی امکان حذف ارز ترجیحی برای تجهیزات پزشکی وجود دارد که از قبل ما به التفات قیمت آن را،‌با ارز آزاد به بیمه ها پرداخت کرده باشند تا زمانی که این بودجه تامین نشده باشد راهی جز این نیست که ارز ترجیحی با وجود همه مشکلات آن ادامه داشته باشد.



Source link