درمان اتیسم در مراکز دولتی 100درصد رایگان است


 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هزینه درمان افراد طیف اتیسم در مراکز دولتی ۱۰۰ درصد رایگان است و اگر کوچکترین کوتاهی در این زمینه وجود دارد به وزارت بهداشت منعکس کنید.

به گزارش ، به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی در همایش ۳+۲۰ انجمن اتیسم ایران که در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، گفت: افراد کارهای مختلفی را در جامعه انجام می‌دهند؛ مثلا یکی می‌رود دلار و خانه می‌خرد که گران بفروشد اما چه کاری ارج و قرب بالایی دارد؟ اگر کسی اقدام به کار خیر می‌کند باید قدر او را بدانیم چراکه اسوه اجتماع هستند و در تاریخ ما کارهای خیر ریشه‌دار است.

وی افزود: مجمع خیرین سلامت در سال گذشته حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان به مردم کمک کرده است. این کار خودجوش بوده است و باید قدر بدانیم. فکر نکنید که حتما باید پولدار باشید که کار خیر کنید، حتی کمترین مبالغ نزد خداوند دیده می‌شود.

عین‌اللهی بیان کرد: در رابطه با اتیسم زحمات زیاد است. اولین کار خیر را خود والدین انجام می‌دهند و بعد از آنها انجمن اتیسم است اما ما هم وظایفی داریم که باید از بابت آنها خدا را شاکر باشیم.

وی افزود: در مورد بهبود خدمات توانبخشی هم باید همفکری شود و در این زمینه خیرین هم می‌توانند ورود کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه فوریت‌های پزشکی هم قرار است کد مخصوصی برای خانواده‌های اوتیسم درنظر بگیرند که خانواده با آن کد به اورژانس زنگ بزند تا خدمت دهی با وضعیت ویژه انجام شود.

پوشش 100 درصدی هزینه های درمان بیماران اتیسم در بیمه سلامت

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در این همایش گفت: ۱۰۰ درصد هزینه‌های بیماران اتیسم را در بیمه‌های پایه و صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در بخش دولتی و ۸۰ درصد در بخش خصوصی، عمومی غیر دولتی و خیریه پوشش می‌دهیم.

وی افزود: در آینده تمام بیماران طیف اتیسم را بیمه خواهیم کرد و ذیل صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج هزینه‌ها را کاهش می دهیم.

وی گفت:  اکنون با 4 هزار و ۲۵۸ مرکز طرف قرارداد هستیم و 2 هزار و ۴۶۲ فرد طیف اتیسم نشان‌دار شده‌اند، البته متوجه گلایه‌ها هم هستیم و مصمم هستیم با تمام توان کنار خانواده افراد طیف اتیسم باشیم.

دکتر ناصحی افزود: سعی سازمان بیمه سلامت این بوده که در بیمه پایه اقدامات مهمی انجام دهیم هرچند که اصلا کار راحتی نبود. چرا که اگر پیشگیری را در بیمه‌ها نداشتیم و برخی از متخصصان معتقد بودند که پیشگیری بحثی در بیمه سلامت ندارد و ما تنها وظیفه درمانی داریم، اما خوشبختانه این سد شکسته شد. همکاری خوبی شکل گرفت و توانستیم در بیمه‌های پایه پوشش را افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: امیدواریم مرکزی که امروز برای توانبخشی طیف اتیسم احداث شد در سایر نقاط کشور هم ساخته شود. از طرف دیگر باید برای آموزش پزشکان جهت شناسایی این بیماری هم اقدامات جدی انجام شود که بیماران را به سرعت تشخیص دهند.

وی بر لزوم تدوین راهنمای بالینی درمان برای افراد طیف اتیسم تاکید کرد و گفت: خدمات درمان اتیسم در سامانه‌ها بارگذاری شده است . امیدواریم بتوانیم خدمت دهی مناسبی داشته باشیم.

همه خدمات بیماران اتیسم بیمه می شود

دکتر ناصحی گفت: در آینده تمام بیماران طیف اتیسم را بیمه خواهیم کرد و ذیل صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج هزینه‌ها را کاهش دهیم. خدمات روانشناسی و کار درمانی در تعرفه‌ها قرار دارد و درخواست از همکاران پذیرش مرتبط این بیماران است‌ و با هر موسسه‌ای که بخواهد قرارداد ببندد آماده همکاری هستیم.

دکتر ناصحی افزود: پوشش داروها هم انجام شده است. شماره ۱۶۶۶ به طور شبانه روزی آماده خدمت رسانی به خانواده این افراد است.

صبح امروز با حضور مدیر کل سلامت شهرداری تهران، ساخت مرکز جامع خدمات اوتیسم در منطقه ۲۲ تهران آغاز شد.