خطر شیوع بیماری تب دنگی در ایران جدی است


رئیس انجمن علمی اقتصادس سلامت گفت: خطر شیوع بیماری تب دنگ یا دنگی که به بیماری تب استخوان شکن معروف است به علت سیل و وجود آبهای راکد در منطقه سیستان و بلوچستان بسیار جدی است و اگر شایع شود، اپیدمی آن از کرونا شدیدتر خواهد بود.

دکتر محمدرضا واعظ مهدوی در گفت و گو با افزود: پشه‌های عامل تب دنگی می توانند در آبهای راکد رشد کنند و در زمان تخم ریزی تا ۴٠٠ روز قدرت باروری دارند. بنابراین در این مدت می توانند دوباره پشه های جدیدی ایجاد می‌کنند و گزش آنها در انسان به صورت تب‌های ناشناخته بروز می کند.

وی ادامه داد: منطقه ما به علت وجود آبهای راکد به شدت در معرض خطر گسترش بیماری تب دانگی است و اگر این بیماری گسترش پیدا کند با یک اپیدمی بسیار گسترده مواجه می شویم.

دکتر مهدی گفت: برای کنترل و پیشگیری از این اپیدمی پشه زدایی خیلی اهمیت دارد. یکی از نیازهایی که برای کنترل این بیماری لازم است، تهیه دستگاه‌های مه پاش است تا با استفاده از آن افرادی بتوانند در مناطقی که پشه آئدس افزایش یافته سم پاشی کنند و پشه‌ها را از بین ببرند.

رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت افزود: همچنین تامین کلر برای ضد عفونی کردن آبها لازم است. سمومی که در این شرایط استفاده می شود هم باید کنترل شده باشند زیرا برخی از این سموم باعث می شوند، حیوانات موذی مثل مار، موش و عقرب رفتارهای غیر طبیعی و تهاجمی پیدا کنند. بنابراین باید سمومی در دسترس باشد که این حیوانات را کنترل کنند.

به گزارش ، بیماری تب دنگ، دنگی یک بیمار ویروسی است که از گزش  پشه آئدس ایجاد می شود. این بیماری بیماری تب استخوان شکن نیز معروف است. زیرا درد استخوان در این بیماری به قدری شدید است که فرد تصور می کند استخوانش در حال شکستن است.

 پشه آئدوس به ببر آسیایی مشهور است و در مناطق استوایی جهان به‌ ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد. این بیماری اخیرا گسترش زیادی یافته‌است و تلفات انسانی زیادی برجای گذاشته‌است. علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب  شدید، حساسیت های پوستی و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.

تب دنگی در مواردی باعث خونریزی، ترشح مایعات به بیرون از عروق خونی (رگ‌های حامل خون) و کاهش پلاکت‌های خون (عامل لخته شدن خون) می‌شود. نوع دیگری از این بیماری سندروم شوک دنگی است که باعث افت شدید فشار خون می‌شود.

ویروس دنگی ۴ نوع متفاوت دارد. اگر فردی به یک نوع از این ویروس‌ها مبتلا شود، تا آخر عمر به آن نوع ویروس مصونیت پیدا می کند.

تب دنگی واکسن ندارد و مهمترین راه پیشگیری از آن محافظت و جلوگیری از گزش پشه آئدس در انسان است و از بین بردن زیستگاه این پشه است.

فرد مبتلا به بیماری تب دنگی در صورتی که بیماری خفیف باشد باید مقدار زیادی مایعات بنوشد و در صورت ابتلا به نوع شدید نیازمند تزریق سرم است و در مواردی به تزریق خون نیاز پیدا می کند.

بیماری تب دنگی در 110 کشور شیوع دارد و هر سال بین 50 تا 100 میلیون نفر به آن مبتلا می شنود. حدود 80 درصد افراد مبتلا به ویروس تب دنگی علامتی ندارند یا علامت خفیفی درحد تب دارند اما حال حدود 5درصد مبتلایان به این بیماری وخیم می شود.

علایم این بیماری معمولا تا 14 روز بعد از گزش پشه در فرد مشاهده می شود.



Source link