چرا وزارت بهداشت مجوز دوره کمک پرستاری را از نظام پرستاری گرفت؟


دوره‌های کمک پرستاری برای تربیت نیروهای مورد نیاز بیمارستانها برای ارائه خدمات بهداشتی اولیه به بیماران زیر نظر پرستاران برگزار می شود اما چرا وزارت بهداشت مجوز برگزاری این دوره را از سازمان نظام پرستاری گرفت؟

به گزارش ، برگزاری دوره های کمک پرستاری توسط هیات مدیره های نظام پرستاری یکی از منابع درآمد این سازمان در سالهای گذشته بوده است. درآمدی که البته تاکنون گزارش شفافی از آن چه از نظر تعداد افرادی که این دوره ها را گذرانده و مدرک گرفته‌اند و چه از نظر میزان درآمد ناشی از برگزاری این دوره ها منتشر نشده است.

کمک پرستاری اکنون بر اساس چارت مصوب وزارت بهداشت یکی از سطوح گروه پرستاری است. افرادی که بدون نیاز به تحصیلات تخصصی و دانشگاهی می توانند با گذراندن یک دوره تقریبا یکساله مدرک کمک پرستاری بگیرند و وارد بازار کار شوند.

اما درآمد خوب برگزاری دوره های آموزش کمک پرستاری در سالهای اخیر رقابت سختی را بین مراکز زیر نظر سازمان نظام پرستاری و موسسات خارج از این سازمان ایجاد کرده است. گزارش هایی از برخی تخلفات نیز در برگزاری این دوره ها وجود دارد. اما سرانجام وزارت بهداشت مجوز برگزای این دوره ها را از نظام پرستاری گرفت.

تصمیمی که برای برخی هیات مدیره های این سازمان گران تمام شد و تلاش ها و وعده های مسئولان این سازمان نیز نتوانست اعتراض هیات مدیره های این سازمان را جوابگو باشد.

تخلف در برگزاری دوره‌های کمک پرستاری

یوسف رحیمی،‌ عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری در این باره به خبرنگار گفت: برگزاری دوره های کمک پرستاری اکنون به گونه ای است که موسسات متفرقه که خیلی هویت مشخصی ندارند، مشغول کار هستند و مدرک صادر می‌کنند در حالی که سابقه آموزشی مشخص و فعالیت شفافی ندارند.

وی تاکید کرد:‌ اغلب موسساتی که مدرک کمک پرستاری صادر می کنند، فعالیت آموزشی شفافی ندارند اما به تعداد بالا مدرک صادر می کنند. در بسیاری از موارد معلوم نیست این افراد کجا آموزش می بینند یا کجا کارآموزی می روند.

رحیمی گفت: موسسات مختلفی با اسامی مختلف در سایت وزارت بهداشت وجود دارند که مجوز برگزاری دوره کمک پرستاری را گرفته‌اند و مدرک صادر می‌کنند اما از هیات مدیره‌های نظام پرستاری که برای برگزاری این دوره ها توانمند هستند، الزامات و استانداردهای مرکز مهارتی وزارت بهداشت را دارند مجوز برگزاری دوره کمک پرستاری گرفته شده است و وزارت بهداشت برای آنها مجوزی صادر نمی‌کند.

عضو شورای عالی  نظام پرستاری درباره تخلفات در برگزای دوره های کمک پرستاری توضیح داد: ‌اگر بخواهیم تخلفات این موسسات را در نظر بگیریم. تخلفات هیات مدیره های نظام پرستاری در مقایسه با موسسات دیگر بسیار کمتر بوده است و کمترین اشکال را داشته‌اند.

وی افزود: موسساتی که اکنون آموزش کمک پرستاری می دهند، نه امکانات هیات مدیره های نظام پرستاری را دارند نه نیروی انسانی لازم و تخصصی را برای آموزش دارند. اما همچنان با مجوز وزارت بهداشت این آموزش‌ها را ارائه می دهند.

آیا در نظام پرستاری مدرک فروشی داشته‌ایم؟

رحیمی گفت: در سالهای گذشته شاهد صدور مدرک های کمک پرستاری در برخی موسسات بودیم. در حالی که فراگیران آموزش لازم را ندیده بودند یا مثلا آموزشی که باید یکسال طول می کشید، یک ماهه یا 35 روزه انجام شده است. در مواردی اصلا مشخص نیست که آموزشی در کار بوده یا نه ولی مدرک صادر شده است.

عضو شورای عالی نطام پرستاری افزود: این موارد و تخلفات در خارج از سازمان نظام پرستاری بوده ولی در داخل سازمان نظام پرستاری و هیات مدیره‌ها مدرک فروشی دوره‌های کمک پرستاری نداشتیم.

وی ادامه داد: موسسات زیادی هستند که در خارج از سازمان نظام پرستاری با اسم های مختلف دایر شده‌اند. تعدادشان هم زیاد است. اسامی همه آنها در سایت وزارت بهداشت هست. گاهی خود افرادی که این مدارک را از موسسات متفرقه گرفته بودند به سازمان نظام پرستاری در نقاط مختلف کشور مراجعه می کردند و معترض بودند که آموزشی وجود نداشته اما مدرک صادر شده است.

رحیمی افزود: این تخلفات در گذشته بوده و البته اکنون اصلاح شده و دیگر وجود ندارد. با این حال در صدور مجوزهای برگزاری دوره های کمک پرستاری در وزارت بهداشت دوگانگی وجود دارد. سختگیری که برای برگزاری این دوره ها در سازمان نظام پرستاری وجود دارد برای موسسات خارج از این سازمان وجود ندارد. علت این رویکرد دوگانه در مرکز مهارتی وزارت بهداشت وجود ندارد و مسئولان این مرکز باید در این مورد پاسخ دهند.

منکر تخلفات در نظام پرستاری نیستیم

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری درباره تخلفات مراکز زیرمجموعه این سازمان در برگزاری دوره های کمک پرستاری گفت: وقتی 140 هیات مدیره نظام پرستاری در کشور وجود دارد. مسلما تخلف وجود دارد. منکر این تخلفات نیستیم. از جمله تخلفاتی که در هیات مدیره های نظام پرستاری در زمینه برگزاری دوره های کمک پرستاری، زودتر برگزار کردن دوره قبل از صدور مجوز بوده است.

وی ادامه داد: در این موارد البته مداخلات لازم صورت گرفته به این صورت که یا دوره متوقف شده یا اینکه کنترل شده است ولی مدرک فروشی در هیات مدیره های نظام پرستاری مطلقا نبوده است. اگر چنین شائبه‌ای هم باشد من نمی‌توانم چنین تخلفی را تایید کنم.

رحیمی درباره نقش معاونت پرستاری وزارت بهداشت در صدور مدرک کمک پرستاری گفت: برخی کارمندان معاونت پرستاری در دولت قبل مدرک کمک پرستاری صادر می‌کردند. سازمان نظام پرستاری به این روند اعتراض داشت حتی گاهی تاریخ صدور مدرک با تاریخ برگزاری دوره مطابقت نداشت که با اعتراض نظام پرستاری صدور این مدارک در دولت جدید متوقف شده است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: البته جاهای دیگری غیر از معاونت پرستاری وزارت بهداشت هم چنین مدارکی را صادر می کردند. از جمله جهاد دانشگاهی، جاهای دیگر هم بوده است. ساز و کاری که اکنون در وزارت بهدداشت برای صدور مدرک کمک پرستاری وحود دارد بهتر شده اما انتقاد فعلی سختگیری برای سازمان نظام پرستاری در مقابل آسان گیری برای موسسات دیگر است.

وی گفت: اکنون موسساتی در خارج از سازمان نظام پرستاری که سابقه فعالیت آموزش ندارند بسیار قدرتمندتر از سازمان نظام پرستاری دوره کمک پرستاری را برگزار و مدرک صادر می کنند.

تعداد نامعلوم کمک پرستاران در ایران

رحیمی ادامه داد: در دولت جدید مسئولیت صدور مجوز دوره‌های کمک پرستاری از معاونت پرستاری وزارت بهداشت گرفته شده و به مرکز آموزش‌های مهارتی زیر نظر معاونت آموزشی این وزارتخانه منتقل شده است. اختیار معاونت پرستاری را محدود کرده‌اند و دیگر صدور مجوز این دوره‌ها با معاونت پرستاری نیست.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: با توجه به بهم ریختگی در برگزاری دوره‌های کمک پرستاری از سالهای گذشته، با ساماندهی و نظام مند شدن این دوره‌ها موافق هستیم اما برخورد دوگانه را نمی‌پذیریم.

وی درباره آمار تعداد افرادی که در کشور مدرک کمک پرستاری دارند، گفت: آمار دقیقی از افرادی که دوره کمک پرستاری را گذرانده‌اند، وجود ندارد. موسسات فعال در این حوزه بسیار متنوع هستند. واقعا مشخص نیست چه تعداد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید