روغن‌های مسموم باقیمانده در گمرک هرمزگان مجوز ترخیص ندارد


مشاور امور فنی و سیاستگذاری اداره کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: محموله روغن خام توقیف شده در هرمزگان به دلیل وجود بقایای سموم آفات نباتی در آن، امکان ترخیص و مصرف را ندارد.

به گزارش ، یوسف صادقیان به روشنی نگفت آیا 47 هزار تن روغن مایع ترخیص شده از گمرک هرمزگان مجوز سازمان غذا و دارو را داشته است یا نه.

وی درباره محموله روغن‌های خام وارداتی که در بندر شهید رجایی استان هرمزگان توقیف شده است، اظهار داشت: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال ۱۴۰۰ پس از نمونه برداری از محموله وارداتی روغن خام آفتابگردان به دلیل باقیماندن سموم دفع آفات نباتی در محموله، مجوز ترخیص را صادر نکرده بود.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه روغن خام جزو کالاهای استراتژیک محسوب می شود، صاحب کالا درخواست رسیدگی مجدد را داشت و به همین دلیل سه مرحله نمونه برداری و پنج بار آزمایش روی این محموله انجام شد.

صادقیان تاکید کرد: در همه این موارد عدم انطباق در دفع بقایای سموم آفات نباتی محرز شد و این سازمان بر عدم ترخیص و توقیف محموله و لزوم مرجوع نمودن آن تاکید کرد.

مشاور امور فنی و سیاستگذاری اداره کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو نیز بررسی این محموله صورت گرفته است و به صراحت می‌توان گفت این محموله امکان ترخیص و مصرف ندارد.

به گزارش ، اخبار منتشر شده درباره محموله روغن آفتابگردان وارداتی در سال 1400 در هرمزگان حاکی از این است که این محموله‌ها شامل 91 هزار تن روغن مایع خوراکی وارداتی از دو کشور ترکیه و آرژانتین بوده که با وجود گزارش هایی مبنی بر وجود باقیمانده سموم و آفت کش‌ها و تاریخ مصرف گذشته بودن آن با گذشت دو سال از تاریخ ورود، دستور ترخیص 47 هزار تن آن صادر شده است.

صحبت های یوسف صادقیان مشاور اداره کل فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو به درستی نشان نمی دهد که منظور او از صادر نشدن مجوز برای این روغن های وارداتی کل 91 هزار تن روغن بوده یا فقط محموله 44 هزار تنی که مجوز ترخیص نگرفته است را شامل می شود. این در حالی است که مسئولان شرکت بازرگانی دولتی از صدور مجوز برای 47 هزار تن از این روغن ها با مجوز سازمان غذا و دارو سخن گفته است.

منبع: ایرنا



Source link