علائم و درمان دیسک گردن


دیسک گردن می تواند انواع مختلفی از دردها را ایجاد کند یا اصلاً علائمی نداشته باشد. درد می تواند از درد در گردن، بازو یا دست که به همان نواحی منتشر می شود، متغیر باشد.

گاهی اوقات بی حسی یا ضعف بازو یا دست نیز ممکن است وجود داشته باشد.

در حالی که دیسک گردن ممکن است از نوعی تروما یا آسیب گردن منشاء بگیرد، علائم معمولاً خود به خود شروع می شوند.

درد دیسک گردن و علائم مربوط به آن معمولا در یک بازو یا دست دیگر احساس می شود. بسته به اینکه کدام دیسک دچار فتق شده است و کدام ریشه عصبی گیر کرده یا ملتهب شده است. علائم ممکن است متفاوت باشد.

در ادامه این مقاله به دیسک گردن ،از علائم دیسک گردن تا درمان فتق دیسک گردن پرداختیم پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید

دیسک گردن

به طور کلی ستون فقرات ، از استخوان های متعددی موسوم به مهره تشکیل یافته است که هر یک از این مهره ها توسط دیسک از یکدیگر مجزا شده اند. دیسکی که در ناحیه گردن قرار دارد ، از چندین لایه نسج مستحکم تشکیل شده که دیسک را در بر گرفته و آن را پوشانده اند. توجه داشته باشید که در میان دیسک ، ماده ای به مثابه ژلاتین وجود دارد که پتانسیل یا قابلیت تغییر شکل دارد. حال آن که چنانچه لایه های بافت اتصال دهنده ، دچار پارگی شوند ؛ این ماده ژلاتینی از دیسک بیرون زده و به بروز بیماری بیرون زدگی دیسک ، منتج می شود.

علت دیسک گردن حاد

با افزایش سن، دیسک های ستون فقرات ما می توانند انعطاف پذیری و قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهند. رباط های اطراف دیسک ها شکننده و راحت تر پاره می شوند. هنگامی که دیسک گردن رخ می دهد، می تواند به اعصاب نخاعی مجاور (رادیکولوپاتی) یا طناب نخاعی (میلوپاتی) فشار وارد کند و باعث بروز علائم دیسک گردن می شود.

علائم دیسک گردن

دیسک گردن، که بر روی نخاع و ریشه های عصب تاثیر می گذارد، شایع ترین بیماری در 30 تا 40 سالگی است. علائم دیسک گردن بسته به مدت زمان و شدت بیماری به انواع حاد، خفیف و مزمن تقسیم می شوند. شایع ترین علائم دیسک گردن به شرح زیر است:

•             درد یک طرفه به سمت بازو

•             دردی که به نوک انگشتان گسترش می یابد و بی حسی

•             از دست دادن قدرت در دست همراه با درد

•             افتادن اجسام از دست

•             مشکل در راه رفتن و عدم تعادل

دیسک گردن را می توان به دو دوره حاد و مزمن تقسیم کرد. در دوره حاد: دیسک هسته پالپوس و یا خروج آزادانه آن به بیرون وجود دارد، در دوره مزمن: استئوفیت یا  به طور کلی دژنراسیون گسترده ساختارهای سیستم ستون فقرات و اسپوندیلوز گردنی وجود دارد. در دیسک گردن حاد، درد یک طرفه در کتف و اندام فوقانی قفسه سینه احساس می شود. درد ممکن است با سرفه، فشار و عطسه افزایش یابد.

درمان دیسک گردن

روش درمانی دیسک گردن بسته به نوع دیسک و علائمی که بیمار دارد متفاوت خواهد بود. بی‌شک درمان سریع دیسک گردن اقدامی حیاتی برای پیشگیری از ماندگار شدن برخی عوارض ناشی از این بیماری است.

درمان خانگی دیسک گردن

نخستین رویکرد درمانی برای مشکل دیسک گردن درمان‌های غیرجراحی است. استفاده از داروهای ضدالتهاب برای رفع التهاب ناشی از بیرون زدگی دیسک اولین قدم است که برخی بیماران در همین مرحله درمان می‌شوند و نیاز به پیگیری بیشتر نخواهند داشت.

•             گردنبند طبی

گردنبند طبی با محدودسازی حرکات گردن موجب استراحت عضلات، دیسک‌ها، رباط و ستون فقرات می‌گردد. لازم به ذکر است که به هیچ وجه نباید به مدت طولانی از گردنبند استفاده کرد چرا که طولانی شدن آن منجر به تضعیف عضلات و بدتر شدن شرایط خواهد شد. برای بررسی انواع گردنبندهای طبی می توانید کلمه دکتر مهندس را در گوگل سرچ کنید و انواع گردنبند طبی را مشاهده کنید.

•             ماساژ

از دیگر روش‌های درمان سریع دیسک گردن می‌توان به کاربرد ماساژ اشاره کرد. ماساژ درمانی با کاهش درد و اسپاسم و گرفتگی‌های عضلانی نقش بسزایی در بهبود علائم بیرون زدگی دیسک گردن دارد. تکنیک‌های مختلفی که در این زمینه استفاده می‌شود در بهبود وضعیت بیماران مبتلا به دیسک گردن نقش بسزایی دارند.

•             جا اندازی ستون فقرات

در این شیوه آن بخش از ستون فقرات یا مهره‌های گردنی که دچار مشکل یا بیرون زدگی شده‌اند به صورت دستی اصلاح شده و با صدای کلیک سر جای خود قرار می‌گیرند. در صورت انجام درست این تکنیک و ترکیب آن با سایر روش‌های درمانی اثربخشی فوق العاده‌ای خواهد داشت. این روش درمانی باید توسط یک متخصص به دقت انجام گیرد چرا که هر گونه اشتباه در آن موجب بروز عوارض غیرقابل جبرانی از جمله آسیب به عصب و قطع نخاع خواهد شد.

•             ورزش  و حرکات اصلاحی

انجام و اجرای برخی حرکات ورزشی درمانی می‌تواند به تقویت عضلات گردن و بهبود مشکلات مرتبط با دیسک کمک کند. حرکات ورزشی چون پراونه معکوس، حرکت کبری و بالا انداختن شانه‌ها از این دست خواهد بود.

•             استفاده از کمپرس سرد و گرم

به طور کلی، توصیه می‌شود از یخ در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از آسیب برای کاهش تورم و به دنبال آن گرما برای شل شدن عضلات و بهبود سفتی استفاده کنید؛ اما با بیماری دیسک گردن، نه گرما و نه سرما به اندازه‌ای عمیق نفوذ نمی‌کنند که التهاب را تسکین دهند، بنابراین از هر کدام که احساس بهتری دارید استفاده کنید. صرف نظر از اینکه سرما یا گرما را انتخاب می‌کنید، آن را فقط حدود ۲۰ دقیقه در یک زمان نگه دارید و سپس حداقل ۴۰ دقیقه آن را کنار بگذارید.

یخ یا منبع گرما را در یک حوله بپیچید و هرگز آن را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید وگرنه ممکن است دچار سوختگی شدید شوید.

درمان سریع دیسک گردن

در صورت اثربخش نبودن روش‌های درمانی غیرجراحی و کم تهاجم، جراحی دیسک گردن با هدف برداشتن بخشی از دیسک جهت رفع فشار وارده به روی عصب ضروری خواهد بود.

•             دیسککتومی

در این روش جراح به منظور دسترسی به ستون فقرات و بسته به محل بیرون زدگی دیسک برشی در قسمت جلو یا پشت گردن ایجاد می‌کند. بسته به موقعیت دقیق بیرون زدگی، تجربه و میزان موفقیت نوع جراحی جراح تصمیم به جراحی استخوان قدامی و یا خلفی گردن می‌گیرد. در هر دو شیوه بخشی از دیسک که به عصب فشار وارد می‌کند برداشته می‌شود.

•             اوزون درمانی

از زمره روش‌های درمان سریع دیسک گردن نباید از اوزون درمانی غافل شد. در این روش با ورود یک سوزن مخصوص به داخل دیسک بین مهره‌ایی مخلوط گاز اوزون و اکسیژن به داخل آن تزریق می‌شود. اوزون با  اکسیداسیون پروتئین‌های ژل مانند وسط دیسک حجم آن را کاهش داد و فشار وارده بر روی ریشه عصبی را رفع می‌کند. از مزایای این روش درمانی می‌توان به سرپایی و بدون درد بودن آن و داشتن عوارض و هزینه به مراتب کمتر آن نسبت به جراحی اشاره کرد. این شیوه در کاهش درد و التهاب فرد نقش اساسی دارد.

•             تزریق اپیدورال

در این روش از طریق یک سوزن بزرگ ماده ضدالتهاب و بی‌حس کننده همچون کورتون به فضای داخل دیسک تزریق می‌شود. این رویکرد از زمره روش‌های بسیار حائز اهمیت در کاهش درد و التهاب بیمار خواهد بود.

•             لیزر

کاربرد لیزر در بهبودی و رفع بیماری های ناشی از مشکلات اسکلتی عضلانی و عصبی نقش دارند.  در مواردی که دیسک گردن به شکل حاد دچار بیرون زدگی شده لیزر می‌تواند به شگفت انگیزی منجر به کاهش درد شود.

•             فیزیوتراپی

از بهترین رویکردهای درمانی غیرجراحی فیزیوتراپی است. درمان سریع دیسک گردن در این روش استفاده از مدالیته‌های فیزیکی و وسایلی چون مگنت، اولتراسوند و غیره است. این روش ابتدا منجر به کاهش درد و التهاب شده و با افزایش خونرسانی ناحیه مورد نظر شده و منجر به بهبود دیسک می‌گردد. از سوی دیگر با انجام حرکات انعطافی و تقویت عضلات می‌توان علائم را کاهش داد.

•             دارو درمانی

یکی از شیوه‌های درمان غیرجراحی استفاده از دارو درمانی است. احتمال دارد پزشک برای تسکین درد و کاهش التهاب اطراف ریشه عصبی داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی تجویز نمایند. از سوی دیگر ممکن است پزشک جهت رفع اسپاسم‌های عضلانی داروهای شل‌کننده عضلات تجویز نماید.

نحوه استراحت افراد دارای دیسک گردن

باید بدانید به طور کلی درمان قطعی پارگی دیسک با تنها استراحت کردن درمان نخواهدشد. بلکه با این روش صرفا آسیب دیدگی‌های کوچک درمان می‌شوند. در واقع فردی که دچار آسیب در ناحیه دیسک شده است. باید از انجام هر عملی که باعث وارد آوردن فشار به دیسک میشود، خودداری کند. معمولا در صورتی که قدرت جسمانی فردی خوب باشد و دارو درمانی را کنار استراحت انجام دهد. می‌تواند از این روش نتیجه مطلوبی را کسب کند.

چه وقت دیسک گردن خطرناک است؟

در بعضی از بیماران ، فتق دیسک گردن در جایی که مواد دیسک به نخاع فشار می آورد . می تواند باعث فشرده سازی نخاع شود. این وضعیت بسیار جدی تر است و ممکن است به یک برنامه درمانی تهاجمی تر نیاز داشته باشد.

علائم فشار بر نخاع شامل عدم تعادل در هنگام راه رفتن . ایجاد اختلال در مهارت های حرکتی دست ها و بازوها . احساس سوزن سوزن شدن یا احساس شوک به پایین تنه یا پاها است.

در صورت داشتن هر کدام از این علائم، باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. زیرا درد زنگ خطر بدن است و نادیده گرفتن علائم و تحمل درد می تواند عواقب جبران نا پذیری به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید