نمایندگان مجلس در انتقاد از وزارت بهداشت چه گفتند


کمبود دارو و تجهیزات پزشکی و دریافت های زیرمیزی پزشکان و درخواست سکه و دلار از بیماران دیگر بر کسی پوشیده نیست،‌ نمایندگان مجلس نیز دو ماه مانده به انتخابات باز هم جلسه برگزار کردند و از ضعف مدیریت نظام سلامت انتقاد کردند، انتقادهایی که چندان هم جدید و تاثیرگذار نبود.

به گزارش ، نمایندگان مجلس برای چهارمین بار در یکسال گذشته برای بررسی مشکلات نظام سلامت به خصوص کمبود و گرانی دارو و تچهیزات پزشکی، شیرخشک و مشکلات بیمارستانها جلسه برگزار کننده و گلایه های تکراری خود را بازخوانی کردند،‌ گلایه هایی که تیتر مطبوعات شدند اما تاثیر چندانی در  کاهش مشکلات نداشتند.

بعد از ساعتها بحث و نظر در مجلس، دو ماه مانده به انتحابات مجلس قالیباف، ‌رئیس مجلس به وزارت بهداشت اولتیماتوم داد که مشکل کمبود دارو را تا دو ماه آینده حل کنند. نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی.

معین الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: تبعیضی در حوزه تخصیص ارز برای تجهیزات پزشکی وجود دارد.  باید به جای تخصیص ارز به تولیدکننده، ارز به واردکننده تخصیص پیدا کند. در این بین هلدینگ‌هایی نیز در زیرمجموعه وزارتخانه‌ها هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر این عدالت در توزیع تجهیزات پزشکی در مناطق محروم وجود ندارد؛ شرایط بیماران خاص روز به روز بدتر می‌شود. کارکنان نظام سلامت هم حال و روز خوبی ندارند و کارانه آنها ۱۴ ماه است که پرداخت نشده آن هم در شرایطی که رهبری بر حمایت از این قشر تاکید دارند.

وی گفت: نمی‌توان منکر زیرمیزی‌ها شد که به ویژه در مناطق محروم کشور بیداد می‌کند.

وی گفت: با وجود تلاش‌های بسیار زیاد وزارت بهداشت، وضعیت حوزه سلامت مطلوب نیست و کمبود پزشک، دارو و تجهیزات پزشکی داریم البته وزارت بهداشت مقصر این مشکلات نیست. بانک مرکزی ارز مورد نیاز دارو را به موقع تخصیص نمی‌دهد حال اینکه اگر ماهانه ۳۰۰ میلیون یورو تخصیص پیدا می کرد، ‌شرایط داروخانه‌ها فرق می کرد.

سعیدی گفت: شیرخشک تبدیل به سیمرغ و کیمیا شده است؛ انتظار می رود توجه جدی برای رفع  مشکلات حوزه سلامت شود.

جلیل میر محمدی، عضو کمیسیون بهداشت نیز در این مجلس گفت: مطالبه دانشگاه‌ها از بیمه‌ها به ویژه از سازمان بیمه تامین اجتماعی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: خودمان در حال تحریم خودمان هستیم. امروز یکی از مشکلات ما کمبود تجهیزات پزشکی مصرفی است. اکنون تعداد قابل توجهی پروتز لگن و زانو در گمرک است و وقتی از سازمان غذا و دارو پیگیری می‌کنیم، می‌گویند مربوط به وزارت صمت است و وقتی موضوع را از وزارت صمت پیگیری کردم، گفتند که موضوع مربوط به بانک مرکزی است و هرچه تلاش کردم نتوانستم با این مجموعه ارتباط بگیرم.

میرمحمدی همچنین گفت: پارسال ارز دارو و تجهیزات پزشکی را دادند و کامل هم دادند اما متاسفانه هیچ کدام نه به موقع بود و نه کیفی؛ این اقدام باعث شد که مواد اولیه دارو به موقع نیاید و دارو گرانتر به مردم برسد و آن شد که نباید، می‌شد. اگر تدبیر مناسب باشد، می‌توانیم مشکلات‌مان را به خوبی مدیریت و آنها را برطرف کنیم.

عبدالحسین روح الامینی دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز گفت: فراز و فرود در حوزه دارو و زنجیره تامین و تولید دارو فراوان است اما اگر این فراز و فرود شکل جامع مورد توجه قرار نگیرد، به خطا می‌رویم. بحران‌ها را به صورت نقطه‌ای دنبال می‌کنیم اما قبل و بعد آن نیاز به برنامه ریزی دارد.

وی گفت: وزیر بهداشت به عنوان تولیت حوزه سلامت  نمره نظارتی خوبی نمی‌گیرد. تصمیمات مختلف اتحاد می‌شود اما به بیماران و حقوق شهروندی توجهی نمی‌شود. بیمار وقتی نسخه خود را پرداخت می‌کند، نمی‌داند محاسبات بر چه مبنایی است و فقط نگاه می‌کند که نسبت به گذشته نزدیکی، پرداخت از جیبش بیشتر شده است.

حسینعلی حاجی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: در برخی از بیمارستان‌ها تا وقتی از بیمار سکه و دلار نگیرند بیمار را عمل و درمان نمی‌کنند، باید وزارت بهداشت فکری کند چون این موضوع مشکل اساسی در کشور است.

وی افزود: مشکل حوزه دارو را می‌توان با ایجاد معاونت جدیدی در ریاست جمهوری برای حل اختلافات بین مدیران دولت حل کرد. اختلافات زیادی بین سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت در بحث دارو وجود دارد. رئیس جمهور معاون حل اختلاف تعیین کند تا با رفع آنها مشکلات هم حل شود.

وی ادامه داد: برخی از داروها برای بیماران خاص و پیوندی یا پانسمان از کشور خاصی برای بیماران پروانه‌ای باید تامین شود. رئیس مجلس شورای اسلامی جلسات مشترکی با وزارت خارجه و هلال احمر تشکیل دهد تا بتوان مشکل این بیماران را حل کرد چون اگر دارو به موقع نرسد آنها با مشکل مواجه می‌شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در بحث درمان، منکر معروف شده است یعنی در برخی از بیمارستان‌ها که به نهادهای خوبی هم وابسته هستند، تا سکه یا دلار از بیمار نگیرند او را عمل نکرده و درمان نمی‌کنند. باید وزارت بهداشت فکری کند اگر تعرفه اشکال دارد آن را اصلاح کند اما اینکه تا سکه و دلار نگیرند بیمار را درمان نمی‌کنند یک مشکل اساسی برای کشور است.

مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز گفت: مساله خیلی روشن است، دولت باید در قدم اول قانون را اجرا کند. مجلس ۶۰ هزار میلیارد تومان برای مابه‌التفاوت دارو در نظر گرفت در حالی که ۱۲۵ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز بود.

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه از محل هدفمندی یارانه‌ها این ۶۰ هزار میلیارد تومان را می‌دهد. در حالی که هدفمندی یارانه‌ها برای بیماران صعب‌العلاج و افراد ضعیف است. بسیاری از بیمارستان‌ها در پرداخت هزینه‌های دارویی به شرکت‌ها بدهکار هستند.

پزشکیان اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های تولید دارو بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان از بیمارستان‌ها طلب دارند. اگر با این روش پیش برویم مشکلی حل نخواهد شد بلکه باید براساس قانون گام برداریم. یک درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها باید در جای درست خود از سوی دولت پرداخت شود.

وی گفت: دولت اکنون هزینه‌ای که باید به بیمارستان‌ها پرداخت می‌کرده را نداده است و مشکلات در بیمارستان‌ها تشدید شده است. با ادامه این روند در سال‌های آینده مشکلات دارو و تجهیزات پزشکی تشدید می‌شود. انتظار ما از دولت اجرای قانون است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دارو و تجهیزات پزشکی همواره برای سیستم‌ها هزینه‌بر است ما اگر پزشک خانواده را اجرایی کنیم می‌توانیم مصرف را کنترل کنیم.



Source link