وزارت بهداشت از مسئولیت کمبود دارو و تجهیزات پزشکی خود را کنار می‌کشد


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سوء مدیریت و سوء تدبیر مسئولان باعث کمبود دارو و تجهیزات پزشکی شده است، بیماران هموفیلی، تالاسمی و پیوندی برای تامین نیازهای دارویی و پزشکی خود دچار مشکلات زیادی هستند. مسئولان نظام سلامت مسئول جان‌هایی هستند که به علت سوء مدیریت از بین می رود.

به گزارش به نقل از فارس، عبدالحسین روح‌الامینی، افزود: زمستان ۱۴۰۰ با وجود هشدارهای لازم به دلیل عدم پیش بینی درست بحران در حوزه دارو بحران به وجود آمد. همین موضوع در سال ۱۴۰۱ نیز تکرار شد؛ بحران پیش رو حاصل عدم توجه به هشدارها و تذکرات است زیرا تولیت نظام سلامت وظایفش را فراموش کرده است.

وی با اشاره به گزارش مسئولان گمرک در کمیسیون بهداشت پیرامون وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: انبارهای گمرک تا سقف پر است اما کجا باید به این موضوع رسیدگی شود؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد:‌ میان صحبت های وزیر و برخی مسئولان وزارت بهداشت تفاوت وجود دارد. طی ۲ سال اخیر کمک های زیادی شده اما وزارت بهداشت که تولیت این موضوع را برعهده دارد کنار کشیده و خود را تنها یک حلقه از زنجیر توصیف می کند.

روح الامینی گفت: علاج واقعه پیش از وقوع باشد. اینکه انباشت انبوه تجهیزات و ملزومات پزشکی در گمرکات کشور از حد بگذرد، معضل کمبود دارو و عقب افتادگی بسیاری از عمل‌های جراحی صدای همه را در بیاورد بعد به فکر چاره بیفتند قابل قبول نیست.

جان ها قربانی سوء مدیریت مسئولان می شود

وی افزود: ضرب المثل‌ نوشدارو پس از مرگ سهراب است. نوشدارو پس از مرگ سهراب نیست و پس از دفن سهراب است؛ چرا که در این میان جان‌ها قربانی سوءمدیریت‌ها و سوءتدبیر به موقع می‌شوند. در حوزه بیماری‌های هموفیلی، تالاسمی، بیماری‌های خاص و پیوندی با چنین موضوعاتی رو به رو هستیم.

 وی یادآور شد: در سالیان سال به صورت مکرر از مدیران کل، مسئولان و معاونان سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت طی دوره‌های مختلف شنیده‌ایم که می‌بایست در صف بانک مرکزی به خط شوند و تمنای تخصیص به هنگام ارز داشته باشند. چنین روندی قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: امروز راهکاری جز استناد به ما‌ده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس برای پاسخگویی به ملت شریف نداریم؛ براین اساس گزارش سوءمدیریت‌ها باید در صحن قرائت و به قوه قضائیه ارجاع داده شود.

روح الامینی ادامه داد: امیدواریم پس از انجام این کار‌ قوه قضائیه یک بار برای همیشه و برای عبرت همگی، مسئولانی را که‌متوجه‌تفاوت این موضوعات نیستند متوجه کند و اقدامی بازدارنده برای مدیران آتی در دستورکار قرار دهد.

اخبار مرتبط:

کمبود تجهیزات پزشکی در اتاق‌های عمل/ افزایش واردات دارو به کشور

نامه شهریاری به رئیس جمهور: خطر کمبود تجهیزات پزشکی را جدی بگیرید

مشاور وزیر بهداشت: کمبود تجهیزات پزشکی همیشه بوده و هست/ پمپاژ ناامیدی نکنید