صدای ناقوس شیوع بیماری‌های واگیر در ترکیه و سوریه


آمار کشته‌ها و زخمی‌های زلزله مهیب ترکیه همچنان رو به افزایش است. مجموع جانباختگان از 41 هزار نفر فراتر رفته و تعداد مصدومان نیز بیش از 120 هزار نفر است. مساله جدیدتر شیوع انواع بیماری‌های واگیر است که در سرمای زمستان می‌تواند به فاجعه دوم این حادثه بزرگ منجر شود.

به گزارش ، شبکه الجزیره امروز (26 بهمن) اعلام کرد: بر اساس آمار رسمی در پی این زمین‌لرزه شدید در مرز ترکیه و سوریه تاکنون بیش از ۴۱ هزار نفر در دو کشور جان خود را از دست داده‌اند. از این تعدد ۳۵ هزار و ۴۱۸ نفر در ترکیه بوده و بیش از ۵۸۰۰ فوتی نیز در سوریه گزارش شده است.

بر اساس آمارهای موجود تاکنون حدود 105 هزار مصدوم در ترکیه و 15 مصدوم نیز در سوریه تاکنون شناسایی شده اند. با این حال هنوز آواربرداری تمام نشده و تعداد اجساد و فوت شدگان مانده در زیر آوار مشخص نیست و تعداد جانباختگان این حادثه رو به افزایش است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه این زلزله را «فاجعه قرن» نامید و گفت: در ۱۰ استان زلزله زده ترکیه ۲۱۱ هزار واحد مسکونی در ۴۷ هزار ساختمان تخریب شده یا خسارت زیادی دیده است.

او نارسایی در خدمت رسانی به زلزله زدگان را پذیرفت و اعلام کرد:‌ عملیات ساخت منازل از ابتدای ماه آینده میلادی آغاز شده و در مرحله نخست، ساخت ۳۰ هزار خانه با سرعت شروع می شود و در مدت یکسال خانه‌های با کیفیت و ایمن تحویل زلزله زدگان خواهد شد.

ده ها هزار بی خانمان بعد از زلزله‌

اطلاع رسانی درباره وضعیت زلزله زدگان سوریه نسبت به ترکیه ضعیف تر است با این حال تاکنون حداقل پنج محموله امدادی شامل پتو، فرش، چادر و مواد غذایی از طریق هواپیما از ایران به سوریه ارسال شده است. کشورهای دیگری نیز مانند عمان، امارات، ارمنستان، روسیه و … کمک‌هایی را به سوریه ارسال کرده‌اند.

اکنون با گذشت حدود 10 روز از این زلزله بزرگ بیش از ده ها هزار نفر از آسیب دیدگان حادثه بی خانمان شده و در چادر یا اماکن نامناسب اسکان دارند. هزاران نفر مفقود الاثر هستند و اجساد آنها زیر آوار مانده است.

 خطر بروز بیماری های تنفسی، گوارشی و سایر بیماری های واگیر بین آنان جدی است. دسترسی به آب، غذا و سرویس بهداشتی سالم و تیم پزشکی یکی از نیازهای مهم زلزله زدگان است.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه‌وله، بیش از یک هفته از زلزله مهیب سوریه و ترکیه می‌گذرد و عدم دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم، ناقوس بیماری‌های واگیر را به صدا در آورده است.

سازمان‌های امدادرسانی ابراز نگرانی کرده‌اند که باقیماندن هزاران جسد در زیر آوارها، آب‌های زیرزمینی را آلوده کند.

وسعت مناطق آسیب دیده به اندازه‌ای است که امکان فراهم کردن زیرساخت‌های لازم بهداشتی فراهم نیست و سرمای زیر صفر هم مزید بر علت شده است. در بسیاری نقاط، زلزله زدگان به توالت دسترسی ندارند.

طبق اعلام سازمان ملل، حدود یک میلیون نفر نیاز فوری به غذای گرم دارند. شماری از پزشکان نهادهای بین‌المللی مستقر در مناطق آسیب دیده گفته‌اند، شرایط موجود آنها را یاد زلزله هاییتی در سال ۲۰۱۰ می‌اندازد.

12 ژانویه 2010 زلزله ای به بزرگی 7 ریشتر هائیتی را لرزاند و تعداد کشته های این زلزله حدود 200 هزار نفر برآورد می شود.

از خوی چه خبر؟

هشتم بهمن امسال درست یک هفته قبل از زلزله بزرگ ترکیه و سوریه خوی در شمال غربی ایران در زمین لرزه‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر لرزید.

در این زلزله 3 نفر جان باختند. حداقل دو نفر دیگر نیز سه روز بعد به علت گازگرفتگی در چادر از بین رفتند. اما حداقل 40 هزار زلزله زده این شهر اکنون خانه خود را از دست داده‌اند و به اسکان مناسب، غذا و امکانات بهداشتی و گرمایشی نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید