سخنگوی ائتلاف آرمان: برنامه هفتم فرصت‌های بزرگی برای پرستاران ایجاد می‌کند/ از افزایش حقوق تا پرستار متخصص


سخنگوی ائتلاف آرمان پرستاری گفت: برخلاف جوسازی‌های انتخاباتی که درباره تهدیدهای برنامه هفتم برای پرستاران مطرح می‌شود در این برنامه فرصت‌های بسیاری برای پرستاران وجود دارد. از این فرصت ها می توانیم برای اجرای فوق العاده خاص، افزایش حقوق پرستاران، ایجاد شغل پرستار متخصص و بیمه شدن خدمات مراکز هوم کر استفاده کنیم.

احمد نجاتیان در گفت و گو با خبرنگار افزود: در مورد جزئیات برنامه هفتم باید معاونت پرستاری به عنوان نهاد حاکمیتی پاسخ بدهد ولی به طور کلی آنچه ما از این برنامه برداشت می کنیم این است که آنچه برخی افراد در دوره انتخابات بیان می کنند که برنامه هفتم برای ضربه زدن به جامعه پرستاری طراحی شده، واقعیت ندارد.

وی ادامه داد: سه مورد مربوط به پرستاران در برنامه توسعه هفتم مطرح است اولین مورد، موضوع آموزش خصوصی در کل علوم سلامت است که فقط هم مربوط به آموزش پرستاری نبوده و کل علوم سلامت را در بر می گیرد که با مخالفت وزارت بهداشت منتفی و در کمیسیون تلفیق رد شد و در متن نهایی برنامه هفتم نیامد.

سخنگوی ائتلاف آرمان پرستاری گفت: مورد دیگر منع کار کردن پرستاران در دو بخش است. اعتقاد ما در ائتلاف آرمان این است که در مجموع نباید مدافع دو جا کار کردن پرستاران باشیم و باید به این سمت برویم و پیگیری کنیم که دولت به قدری معیشت پرستاران را تامین کند که کسی تمایلی به کار کردن در دو بخش نداشته باشد و زندگی او با یک جا کار کردن تامین باشد.

وی افزود: حدود 70 درصد جامعه پرستاری خانم هستند. اکثریت آنها نه تنها مایل نیستند دو جا کار کنند بلکه حتی تمایلی به اضافه کاری هم ندارند. بنابراین منعی که در قانون برنامه هفتم برای دو جا کار کردن پرستاران آمده در کنار شرطی که در ادامه این بند قانونی آمده مبنی بر اینکه اجرای این بند را مشروط به آن دانسته که دولت حتما باید با افزایش حقوق و تعرفه های پرستاران به حدی زندگی آنها را تامین کند که کسی نیازی به کار کردن در دو شغل نداشته باشد، به نفع اکثریت پرستاران است.

نجاتیان ادامه داد:‌ در مجموع برداشت ما از این بند قانونی در برنامه هفتم این است که می تواند فرصتی را برای پرستاران فراهم کند. ما پرستاران سالهاست که به دنبال فوق العاده خاص هستیم، در صورتی که گروه آرمان مورد اقبال جامعه پرستاری قرار گیرد، بر مبنای همین بند قانون برنامه توسعه هفتم به دنبال برقراری فوق العاده خاص برای پرستاران خواهیم بود.

وی افزود: بند دیگر قانون برنامه هفتم درباره ایجاد رشته های حد واسط در علوم سلامت است که برخی افراد آن را علیه پرستاران مطرح کرده اند. به نظر ما این یک برداشت موسع و اشتباه از کلمه حد واسط در برنامه هفتم توسعه است، زیرا عموما رشته های حد واسط در گروه رشته های بهداشت و مراقبت های اولیه مطرح هستند و در رشته پرستاری کاملا چهارچوب مشخص است.

سخنگوی ائتلاف آرمان پرستاری گفت: با این وجود این بند قانونی می تواند یک فرصت جدید برای پرستاران فراهم کند که با استفاده از آن می توانیم عنوان شغلی nurse practitioner یا « پرستار متخصص» را مانند بسیاری از کشورها در ایران احیا کنیم. در این صورت پرستار متخصص می تواند در مواردی تا حد پزشک عمومی کار کند بنابراین برداشت ها و تفاسیر مختلفی می توان از برنامه هفتم داشت که به نفع پرستاران است.

نجاتیان افزود:‌ در واقع قانون برنامه هفتم بر خلاف روایت برخی دوستان تهدیدی برای پرستاران نیست. حتی اگر برخی چنین برداشت‌هایی داشته باشند قطعا می توانیم با تبیین و پیگیری مناسب آن را برای پرستاران به فرصت تبدیل کنیم و از این طریق به بهبود وضعیت پرستاری کمک کنیم.

وی گفت: یک برداشت مناسب از قانون برنامه هفتم در مورد رشته های حد واسط ایجاد یک رشته حد واسط بین پزشکی و پرستاری است یعنی پرستارانی داشته باشیم که می توانند بخشی از خدمات پزشکی را انجام دهند و قطعا این به نفع پرستاران است. در بسیاری از کشورهای دنیا پرستار متخصص وجود دارد و پرستار خانواده می تواند به جای پزشک خانواده فعالیت کند و پرستار متخصص می تواند بخشی از بیماری های شایع را درمان کند.

سخنگوی ائتلاف آرمان پرستاری افزود: در قانون برنامه هفتم دو نکته دیگر نیز وجود دارد که متاسفانه برخی از دوستان آن را نادیده می گیرند. یکی بحث تحت پوشش قرار گرفتن خدمات پرستاری در منزل است که در برنامه هفتم آمده است و متاسفانه برخی دوستان به این نکته و مزیت مهم برای پرستاران اشاره نمی کنند در حالی که این نکته یک فرصت بزرگ برای پرستاران است.

نجاتیان گفت: موضوع دیگری که در قانون برنامه توسعه هفتم برای پرستاران آمده «سند جامع مراقبت های سلامت» است. این برنامه با عنوان قانون جامع مراقبت های پرستاری به مجلس پیشنهاد شده بود و با تغییراتی که در متن آن ایجاد شد به سند جامع مراقبت های سلامت تبدیل شد.

وی افزود: این سند هم می تواند به رفع خیلی از مشکلات پرستاران کمک کند مانند استاندارد نسبت نیروی پرستار به تخت، استانداردهای بکارگیری نیروی پرستار و آموزش پرستاری. با استفاده از فرصت قانون برنامه توسعه هفتم می توانیم این موارد را هم در قانون بگنجانیم قطعا می توان از فرصت برنامه هفتم به نفع پرستاران استفاده کرد.



Source link