دولت برای افزایش مصرف لبنیات یارانه می دهد


معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: پویش ملی سلامت چند روز آینده به پایان می رسد و بعد از آن پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم آغاز می شود. تولید آرد و روغن یددار و اختصاص بودجه به صورت یارانه برای افزایش مصرف لبنیات نیز در دستور کار است.

به گزارش ، دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری پویش ملی سلامت با محوریت اطلاع ‌رسانی تغذیه سالم، اظهار کرد: سرانه مصرف لبنیات در کشور باید افزایش یابد.  در این زمینه یکی از موضوعات مهم مباحث اقتصادی است که مدنظر دولت است.

وی گفت: دولت ماهانه در زمینه تغذیه ۱۴۰ میلیارد تومان سوبسید در نظر می ‌گیرد تا کمبودهای احتمالی غذایی را جبران کند که بخشی از آن را در حوزه لبنیات و برنامه شیر مدرسه می‌بینیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: در سبد معیشتی نیز مصرف لبنیات گنجانده شده است. ما به دنبال افزایشی شدن سرانه مصرف لبنیات در کشور هستیم. در حال حاضر سرانه مصرف روزانه لبنیات در کشور 160 گرم است که باید به روزانه 220 گرم (یک واحد) برسد.

فرشیدی اضافه کرد: در زمینه اصلاح سبک تغذیه، باید فرهنگسازی گسترده صورت گیرد، درست است که زمان بر است، اما امکان پذیر است. بوفه های مدارس نیز اجازه فروش کالاهای آسیب رسان را ندارند.

وی با اشاره به پویش ملی سلامت گفت: پویش ملی سلامت با رویکرد غربالگری دیابت و پرفشاری خون ظرف چند روز آینده به پایان رسیده و به دنبال آن پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم آغاز می شود.

وی گفت: نزدیک به ۴۳ میلیون نفر در پویش ملی سلامت با رویکرد دیابت و پرفشاری خون، غربالگری شدند. اجرای پویش ملی سلامت با رویکرد غربالگری دیابت و پرفشاری خون، در برنامه‌ های جاری از جمله نظام ارجاع و سلامت خانواده، بسیار تاثیرگذار بود؛ در فاز دوم نیز پویش تغذیه سالم اجرا می شود.

دکتر فرشیدی گفت: برنامه سلامت خانواده از 53 شهر به 192 شهر افزایش پیدا کرده است و تا پایان امسال نیز ۶ منطقه از مناطق تهران با جمعیت ۲۷ میلیون نفر، تحت پوشش این برنامه قرار می گیرند.

وی افزود: تحقق این هدف ارتباط مستقیمی با پویش ملی سلامت دارد، چرا که پوشش گستره بیشتری از جمعیت کشور نسبت به ارائه خدمات بهداشتی در اقصی نقاط کشور، می تواند در مشارکت مردم در پویش های ملی سلامت، تاثیرگذار باشد.

وی گفت: تا پایان سال، ۵۷ میلیون نفر تحت پوشش برنامه سلامت خانواده قرار می گیرند، ۳۰ میلیون نفر باقیمانده نیز در سال آینده وارد برنامه سلامت خانواده خواهند شد.

فرشیدی گفت: دیابت و پرفشاری خون عامل عمده بیماری ‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌ های قلبی و عروقی هستند. برای کنترل این بیماری‌ ها باید سبک تغذیه اصلاح و فعالیت بدنی افزایش یابد. دیابت و پرفشاری خون ارتباط مستقیمی با مصرف قند و نمک دارند.

وی ادامه داد: کنترل مصرف نمک بسیار مهم است، چرا که نمک تشدید کننده فشارخون و سایر بیماری‌ های وابسته است. در بسیاری از کشورها کاهش مصرف نمک آغاز شده و در کشور ما نیز این فرهنگسازی باید انجام شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: اصلاح ذائقه غذایی مخصوصا در کودکان بسیار مهم است. ایرانیان از دوران کودکی به مصرف غذاهای پرنمک و پرروغن عادت کرده اند که اثرات زیان آوری بر سلامتی فرد می گذارد.

دکتر فرشیدی با اشاره به وجود انواع نمک در بازار، گفت: در بازار انواع نمک وجود دارد و متاسفانه بسیاری از این محصولات دارای استاندارد و تاییدیه وزارت بهداشت نیستند. نمک هایی که روی بسته بندی آنها استاندارد وزارت بهداشت درج نشده باشد، نباید مصرف شوند.

وی افزود: مواردی مانند نمک دریا و نمک رنگی در بازار زیاد شده که مشخص نیست با کدام تاییدیه و مجوز بسته بندی شده و به فروش می رسند. مردم باید توجه کنند که موقع خرید نمک، حتما تاییدیه وزارت بهداشت درج شده باشد. نمک به هر رنگی که باشد باید توسط سازمان غذا و دارو تایید شود زیرا نمک دارای املاحی است که باید پایش شود. برخی محصولات غیراستاندارد ممکن است دارای سرب و سایر مواد مضر باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر گنجاندن حبوبات در سبد غذایی، گفت: حبوبات می توانند فیبر و پروتئین مورد نیاز ما را تامین کنند.

وی گفت: یُددار کردن آرد و روغن در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد. فرهنگسازی مصرف لبنیات نیز بسیار مهم است. در این زمینه برنامه شیر مدارس در 30 استان در حال انجام است. لبنیات باید نقش پررنگی در سبد غذایی ما داشته باشد.

دکتر فرشیدی گفت: به طور کلی مصرف نمک در ایران از میانگین جهانی بالاتر است. در طول ۲۴ ساعت شبانه روز، افراد نباید بیش از ۳ تا نهایتا ۵ گرم نمک مصرف کنند. متاسفانه در عمده غذاهای ما بالاتر از ۸ گرم نمک استفاده می‌ شود که باید فرهنگسازی شود تا نمکدان از سر سفره ها حذف شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: مصرف زیاد نمک در بروز بسیاری از بیماری‌ ها مانند سرطان و فشارخون بسیار تاثیرگذار است. مردم باید توجه کنند که مازاد مصرف نمک، قابل چشم پوشی نیست و سعی کنند این عادت آسیب زننده را به مرور ازبین ببرند.

وی گفت: الزامی وجود ندارد برای تمام غذاها از روغن و نمک فراوان استفاده شود، می توان نحوه طبخ غذا را تغییر داد تا نیازی به روغن یا روغن مازاد نداشته باشد.

فرشیدی اظهار کرد: درخواست و تقاضا به تولید منجر می شود، بنابراین چنانچه مردم به آگاهی برسند و فرهنگ مصرفشان را اصلاح کنند، تولیدکننده نیز مطابق با ذائقه اصلاح شده، محصولاتش را تولید می کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت  درباره ورود سویه جدید کرونا به کشور گفت: هنوز موردی از سویه جدید JN.1 در ایران شناسایی نشده، اما در مناطقی مانند آمریکا مواردی مشاهده شده است.

وی افزود: این سویه بیماری زایی بالا و مرگ و میر و بستری کمتری دارد. حداقل ۸ مقاله درباره این سویه در هفته گذشته چاپ شده‌ که ثابت شده است سویه JN.1  از Xbb واگیردارتر است و آمار ابتلا را در آمریکا دو برابر کرده و سویه غالب آن منطقه شده‌ است.

فرشیدی تاکید کرد: سویه‌ ها در یک نقطه ماندگار نیستند، بنابراین ممکن است این سویه به ایران نیز برسد، اما هنوز شناسایی نشده است. ما هر ماه با استفاده از نمونه گیری از موارد مشکوک، رفتار سویه ها را رصد می کنیم، لذا رصد و پایش ما به طور متناوب ادامه دارد.

وی گفت: سویه JN1 سرایت بالایی دارد. عاملی که می‌ تواند جلوی تشدید آن را بگیرد، تزریق واکسن است. درحال حاضر عمده جمعیت ما بیش از یک سال است که واکسن کرونا نزده اند؛ بنابراین افراد مسن، افرادی که بیماری زمینه ‌ای دارند و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بهتر است دوز جدید تزریق کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: واکسنی که برای اُمیکرون تولید شده، برای این سویه نیز‌ موثر است و شدت بیماری را کاهش می ‌دهد. واکسن اکنون علاوه بر شبکه بهداشتی، در برخی داروخانه‌ ها نیز وجود دارد و افراد می ‌توانند تهیه کنند



Source link