برخی پرستاران معترض حکم 6 ماه انفصال از خدمت گرفته‌اند


دبیر کل خانه پرستار گفت: : به تازگی در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی  برای پرستارانی که در اعتراضات صنفی شرکت کرده‌اند، پرونده ساخته‌اند و در هیات تخلفات برای آنان احکامی مثل ۶ ماه انفصال خدمت صادر کرده‌اند.

به گزارش ، محمد شریفی مقدم افزود: پرستاران بارها بابتِ اضافه‌کاری‌های اجباری، حقوق ناچیز، تعرفه‌بندی اسمی و بی‌فایده، کارانه‌های کم، عدم دریافت فوق‌العاده خاص و دیگر مشکلاتشان در بسیاری از شهرها تجمع کرده‌اند. تجمعاتی که گاهی منجر به صدورِ احکامِ سنگین شده است.

وی گفت: اکنون هیأت تخلفاتِ برخی دانشگاه‌ها، برای پرستارانی که در اعتراضات صنفی شرکت کرده‌اند، پرونده ساخته‌اند و احکامی مثل ۶ ماه انفصال خدمت صادر کرده‌اند. این چه حکمی است؟ چرا باید برای تجمع صنفی و شکایت به دریافتی ناچیز، حکم صادر کرد، آن هم چنین حکمی.

دبیر کل خانه پرستار افزود: ۶ ماه انفصال از کار در شرایطی که با مشکل کمبودِ پرستار مواجهیم و مردم هر روز از این وضع آسیب می‌بینند را چگونه می‌توانید توجیه کنید؟

وی گفت: خستگی و فرسودگی به دلیلِ حجم بالای کار و بی‌انگیزگی به دلیل حقوق‌های ناچیز را اگر در کنارِ این برخوردهایِ تنبیهی و احکامِ سنگین قرار دهیم، به اوضاعِ نابسامان پرستاران بیشتر پی‌خواهیم برد.

شریفی مقدم، ادامه داد: به دلیل کمبود پرستار، بیمارستان‌ها اضافه کاری را به پرستاران تحمیل کرده‌اند. نرخ اضافه کار بسیار پایین است و پرستار اگر ۱۰۰ ساعت اضافه در ماه کار کند، ۲ میلیون تومان حقوق می‌گیرد. پس هیچ پرستاری حاضر به انجامِ این کارِ پُراسترس برای ۲ میلیون تومان نمی‌شود، به همین دلیل اضافه کار را اجباری کرده‌اند.

وی ادامه داد: طبق قانون، اضافه کار باید با توافق طرفین باشد و اجبار به انجامِ کار اضافی خلاف قانون است. همچنین در جریانِ اعتراض پرستاران به دیوان عدالت اداری، رأی وحدت رویه به نفع پرستاران صادر شده و صراحتا اعلام شده که اضافه کار نباید اجباری باشد.

دبیرکل خانه پرستار گفت: علی‌رغم الزام قانونی به توافق طرفین برای انجام کار اضافی و همچنین رأی دیوان عدالت اداری، در صورتی که پرستاری حاضر به انجام کار اضافه نشود، برایش غیبت رد می‌کنند. البته فقط غیبت نیست، این پرستار به هیأت تخلفات فرستاده و محکوم هم می‌شود. متاسفانه این اتفاق به صورت گسترده می‌افتد و موردی نیست.

منبع: ایلنا



Source link