کمبود داروی خارجی، کمبود نیست


رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کمبود داروی خارجی جزو کمبودهای دارویی محسوب نمی‌شود ضمن اینکه واردات داروهایی که دارای مشابه تولید داخل هستند ممنوع است.

به گزارش به نقل از ایرنا، سید حیدر محمدی افزود: واردات داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند ممنوع است مگر اینکه تامین کننده داخلی توان تامین کل نیاز بازار را نداشته باشد اما این دسته از داروها در لیست کمبودها محسوب نمی‌شوند.

وی ادامه داد: میزان تامین داروهای پیوند نسبت به قبل افزایش قابل توجهی پیدا کرده و موجودی داروها افزایش یافته است.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهارداشت: رسانه ها چشم بینای سازمان غذا و دارو در جامعه هستند و مسائل حوزه دارو و دغدغه بیماران را گزارش می دهند. در این راستا از اصحاب رسانه می خواهیم در صورت ملاحظه کمبود دارو موارد را به صورت مصداقی (نام دارو) اطلاع رسانی کرده تا پاسخ مناسب را به مخاطبان منعکس کنند.

افزایش واردات برای جبران کمبود دارو

محمدی ادامه داد: با توجه به کمبودهای دارویی که از ابتدای سال در کشور به‌وجود آمد. سازمان غذا و دارو برای ۱۷ مورد مجوز واردات صادر کرد و به فوریت ظرفیت تولید شرکت‌های دارویی افزایش یافت. علاوه بر واردات، سعی داریم کمبودهای دارویی را تا پایان سال تا درصد زیادی برطرف کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره کمبود آنتی بیوتیک ها گفت: مصرف آنتی بیوتیک با کمک داروسازان بالینی و بیمارستانی و بخشی از طریق اقتصادی، منطقی‌تر شده است. با اصلاح الگو در یکی از بیمارستان‌ها ماهانه یک میلیارد تومان هزینه‌های غیرمنطقی مرتبط با دارو و تجهیزات کاهش یافت.

پیش از این علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران به خبرنگار گفته بود: در مورد آمار کمبود دارو بین انجمن داروسازان و سازمان غذا و دارو اختلاف آمار 3 برابری وجود دارد زیرا این سازمان کمبود داروهای خارجی را که مشابه ایرانی دارد جزو کمبودها به حساب نمی آورد در حالی که بیماری که این داروها را مصرف می کند به آن نیاز دارد و دچار مشکل می شود.

در ماههای اخیر بسیاری از  اقلام دارویی از جمله سرم، آنتی بیوتیک ها، اسپری های تنفسی و برخی داروهای بیماران خاص از جمله بیماران پیوندی با کمبود جدی مواجه بود و حتی بسیاری از داروهای معمولی مثل شربت سرماخوردگی نیز به سختی در دسترس بیماران قرار می گرفت.

اخبار مرتبط:

اختلاف آمار 3 برابری کمبود دارو بین وزارت بهداشت و انجمن داروسازان

دیدگاهتان را بنویسید