پرستار جوان در کرمانشاه خودکشی کرد


دبیرکل خانه پرستار اعلام کرد: پرستار جوانی به نام ساسان که تا چند ماه پیش در بخش مسمومیت بیمارستان امام خمینی کرمانشاه دوره طرح را می گذراند، خودکشی کرد.

به گزارش ، محمد شریفی مقدم افزود:‌ او پرستارِ طرحی بود و در ایام کرونا و تا همین اواخر طرحش تمدید شده بود اما از چند ماه پیش، دیگر قراردادِ این پرستار تمدید نشد و بعد از آن مدتی بیکار ماند و بعد هم متاسفانه به زندگیِ خود پایان داد.

شریفی مقدم ادامه داد:‌ طبق برخی پژوهش‌ها آمار تمایل به خودکشی در ایام کرونا بالاتر رفته است. به طور مثال در ملایر پژوهشی در ایام کرونا صورت گرفت که طبق این پژوهش، بیش از ۲۷ درصد از پرستاران افکارِ خودکشی و بیش از ۹ درصد هم آمادگی برای خودکشی داشتند.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: آمار دقیقی درباره خودکشیِ پرستاران نداریم، چرا که خودکشی از نظر فرهنگی در جامعه ما مذموم است و خانواده‎‌ها تمایلی به گزارش خودکشی ندارند. از طرفی، چون در صورتِ محرز شدنِ خودکشی برای بازماندگان، مستمری برقرار نمی‌شود، در نتیجه بسیاری تمایلی به بیان علتِ مرگِ عضو خانواده خود ندارند.

وی گفت: تعدادِ فوتیِ پرستاران جوانِ در سال ۱۴۰۲ زیاد بود، اما علتِ فوتِ آنها به صورتِ دقیق مشخص نیست. گاهی به دلیلِ فشارِ کارِ بالا این اتفاق می‌افتد و متاسفانه گاهی هم ممکن است به دلیلِ اقدام به خودکشی باشد.

شریفی مقدم افزود: پرستاران با مشکلات زیادی مواجه هستند، کمبود نیرو،‌ حقوق پایین، مطالبات معوقه، اضافه کاری زیاد با حقوق کم، اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری و …  بدتر آنکه پرستاران در اعتراض به چنین وضعیتی معمولا بازخواست و تهدید می‌شوند.

وی ادامه داد:‌ در مواردی بخش و بیمارستانِ پرستارانِ معترض را جا به جا کرده‌اند. در واقع به جای آنکه چاره‌ای برای حل مشکلِ پرستاران ببینند با آنها برخورد می‌کنند و در برخی مواقع به بیمارستان راه نمی‌دهند و آنها را تهدید به اخراج می‌کنند.

دبیرکل خانه پرستار گفت: جامعه پرستاری دچار بحرانِ شدید شده و هیچ مسئولی هم به این وضعیت توجه نمی‌کند. در چنین شرایطی است که آمار مهاجرت به بالای ۳هزار نفر رسیده است، تعداد بی‌شماری ترک شغل می‌کنند و آنها هم که می‌مانند معترض هستند.

منبع: ایلنا



Source link