دکتر فاضل: طرح اجباری پزشکان برداشته شود


رئیس جامعه جراحان ایران گفت: دوره طرح اجباری پزشکان به دلیل شرایط جنگ اجرایی شد و اکنون دلیلی برای ادامه آن وجود ندارد و باید برداشته شود.

به گزارش ، دکتر ایرج فاضل، امروز در مراسم افتتاح چهل و پنجمین کنگره جامعه جراحان ایران، افزود: فلسفه جامعه جراحان همفکری انجمن‌های مختلف و افزایش سطح علمی جراحان کشور است.

وی پیش از این نیز درباره مشکلات جامعه پزشکی گفته بود: من اصلاً از وضع موجود و به خصوص برای آینده خوش بین نیستم. متأسفانه شرایطی به وجود آمده که مشوق‌ها برای گرایش به رشته‌های پزشکی به تدریج رنگ باخته در شرایطی که رشته پزشکی از رشته‌های برتر مورد انتخاب در کنکور بود. متأسفانه الان برعکس این موضوع رخ داده و با کمال تأسف باید نگران دو دهه آینده پزشکی مملکت بود و نگران آنچه بر سر پزشکی مملکت خواهد آمد.

رئیس جامعه جراحان ایران افزود: اگر برای جلوگیری از این رخداد ناگوار فکر و اقدامی نکنیم، متأسفانه در آینده نزدیک مثل اوایل انقلاب شاید مجبور به استخدام پزشک از کشورهای دیگر باشیم.

فاضل گفت: اکنون در برخی رشته‌های مهم و حیاتی مثل جراحی عروق، جراحی کودکان، حتی یک داوطلب برای تحصیل نداریم. انگیزه‌ای نیز برای ورود به رشته‌های پر زحمت و طولانی مدت وجود ندارد، ولی برعکس در رشته‌هایی مانند جراحی پلاستیک و امثال آن داوطلبان فراوانی وجود دارد؛ این شرایط را «ما» به وجود آوردیم و متأسفانه گرفتار عواقب آن خواهیم شد.

رئیس جامعه جراحان ایران افزود: باید شرایط تشویق کننده باشد تا انگیزه کافی با امکانات تشویقی برای ورود پزشکان به رشته‌های تخصصی پُر زحمت و طولانی مدت برقرار شود. باید برای افرادی که بخش عمده‌ای از عمر خود را صرف تحصیل یک دوره تخصصی دشوار و طولانی می‌کنند، انگیزه‌های قوی ایجاد کرد.

وی گفت: وقتی وضعیت معیشتی و زندگی نسل فعلی پزشکان مطلوب باشد این یک انگیزه خوب و اثرگذار برای جذب و ماندگاری پزشکان جوان خواهد بود. باید سیاستگذاری ها طوری برنامه ریزی شود تا جامعه از این بابت صدمه نبیند.

دکتر فاضل افزود: ناامنی شغلی و اقتصادی سم مهلک برای پزشکی کشور است اما اگر شرایط مساعد و مطلوب باشد، جایگاه پزشکی کشور مجدد اوج خواهد گرفت.

دکتر سیاوش صحت نایب رئیس کنگره جامعه جراحان ایران، نیز در چهل و پنجمین کنگره جامعه جراحان ایران گفت: سهم سلامت از تولید ناخالص ملی بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است و عده‌ای در پی شکستن جایگاه رفیع جامعه پزشکی کشور هستند.

علی جعفریان دبیر علمی کنگره جامعه جراحان ایران نیز گفت: حضور کمرنگ همکاران جوان در کنگره نسبت به دوره‌های قبل زنگ خطر هشداری برای مسئولان است.

منبع: مهر



Source link