واکسن‌های روتاویروس و پنوموکوک وارد برنامه واکسیناسیون کشوری شد


رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت اعلام کرد: واکسن های روتاویروس و پنوموکوک از بهمن به برنامه ایمن سازی کشور افزوده می شود. واکسیناسیون احتمالا از یک استان آغاز و در با تامین واکسن در هفته‌های بعد در سراسر کشور، انجام می شود.

به گزارش ، دکتر سید محسن زهرایی افزود: واکسن روتاویروس که از اسهال های شایع در کودکان پیشگیری می کند در سه نوبت و 2، 4 و 6 ماهگی قابل استفاده است..

وی ادامه داد:  بر اساس مصوبه کمیته کشوری ایمن سازی، واکسن پنوموکوک نیز در سنین 2، 4 و 12 ماهگی برای نوزادان قابل تزریق است. در حال حاضر شبکه بهداشت کشور آماده ورود این واکسن هاست تا پس از فراهم شدن شرایط، این دو واکسن نیز به گروه هدف تزریق شود.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت افزود: امیدواریم وقتی تولید داخلی این دو واکسن در کشور به نتیجه رسید و تاییدیه و مجور مصرف آنها دریافت شد بتوانیم از تولیدات داخلی در برنامه واکسیناسیون کشوری استفاده کنیم اما در حال حاضر به دلیل زمان بر بودن این فرآیند، واکسیناسیون با واکسن های وارداتی انجام می شود.

زهرایی ادامه داد: در حال حاضر 138 کشور دنیا از این دو واکسن در برنامه واکسیناسیون کشوری خود استفاده می کنند و با اضافه شدن این دو واکسن، جهش بزرگی در برنامه واکسیناسیون خواهیم داشت که منافع بسیاری برای سلامت کودکان به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: واکسن روتاویروس بر اساس پیش بینی ها می تواند سالانه از 120 هزار مورد بستری کودکان به دلیل اسهال های روتاویروسی و همچنین واکسن پنوموکوک از حدود 50 هزار عفونت های شدید پنوموکوکی پیشگیری و مصرف آنتی بیوتیک و در نتیجه مقاومت آنتی بیوتیکی را کمتر کند.

زهرایی ادامه داد: واکسیناسیون موثرترین مداخله بهداشتی شناخته شده برای حفاظت از سلامت کودکان است و سالانه در جهان از مرگ 2.5 میلیون کودک پیشگیری می کند که نشان دهنده اثربخشی بسیار بالای واکسن هاست.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: برنامه واکسیناسیون کشور برخلاف 40 سال پیش که 6 بیماری مانند سل، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال و سرخک را پوشش می داد، اکنون توسعه یافته است.

وی ادامه داد: برنامه توسعه ایمن سازی در کشور از سالهای 62 و 63 در کشورمان آغاز شد در حالی که در سالهای قبل از آن، برنامه واکسیناسیون به صورت پراکنده در سیستم بهداری سابق جریان داشت اما با برنامه ریزی وسیع و ایجاد شبکه بهداشت از سال 63، برنامه توسعه ایمن سازی با هدف ارائه یکسان واکسن در سراسر کشور شکل گرفت.

زهرایی گفت: در سال 63 پوشش واکسیناسیون در کودکان گروه هدف به طور متوسط حدود 35 درصد بود. اما در کمتر از 7 سال و در سال 1370 به پوشش بسیار مناسب حدود 95 درصدی رسید و سالهای سال است که پوشش واکسیناسیون در کشورمان در حد 98 تا 99 درصد گروه هدف در کودکان است.

به گفته دکتر زهرایی، پوشش بالای واکسیناسیون کودکان کشورمان در منطقه جز برترین ها و در دنیا نیز در مقایسه با کشورهای صنعتی و توسعه یافته، ایران پوشش واکسیناسیون کامل تر و جامع تری دارد.

وی گفت: با واکسیناسیون توانستیم بیماری فلج اطفال را از کشورمان پاک کنیم. به گونه ای که آخرین مورد فلج اطفال در کشورمان مربوط به یکی از اتباع خارجی در سال 1379 بوه و بعد از آن با وجود اینکه این بیماری در مرزهای خارجی وجود دارد، هیچ موردی از فلج اطفال در طول سالهای گذشته در کشور نداشته‌ایم.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت افزود: با پوشش مناسب واکسیناسیون، بیماری سرخک در مرحله حذف قرار گرفته و جزو سه کشور اول منطقه هستیم که در سال 1398 تاییدیه حذف سرخک و سرخجه به ایران اعطا شد.

وی افزود: همچنین در سالهای اخیر، شیوع حاملان مزمن هپاتیت ب از 3.5 درصد جامعه به کمتر از یک درصد رسیده و روند کاهشی هپاتیت ب همچنان در کشور ادامه خواهد داشت.

منبع: وبدا



Source link