فقط با 2 پزشک متخلف زیرمیزی بگیر برخورد شد


مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: از سال گذشته با تشکیل قرارگاه نظارت بر سلامت پرونده 120 پزشک متخلف زیر میزی بگیر به سازمان تعزیرات ارسال شد اما فقط به 5 پرونده رسیدگی شد که 3 پزشک از این تعداد نیز تبرئه شدند.

به گزارش به نقل از تسنیم، سلیمان حیدری افزود: برای مقابله با پدیده زیرمیزی سال گذشته «قرارگاه نظارت برسلامت» با ریاست معاون درمان وزارت بهداشت و حضور نمایندگان سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان تعزیرات، سازمان نظام پزشکی، دادسرای رسیدگی به جرائم پزشکی، معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران و… تشکیل شد.

وی گفت:  بیش از 30 جلسه این قرارگاه از سال گذشته تشکیل شده است و حدود 120 پرونده برای پزشکان متخلف تشکیل و برای برخورد قضایی برای سازمان تعزیرات و سایر مراجع ارسال شد اما تاکنون به 29 پرونده رسیدگی اولیه شده و فقط 5 مورد پرونده به نتیجه رسیده که از این تعداد نیز دو یا سه پرونده تبرئه شدند.

به گزارش بیش از 200 هزار پزشک عمومی و متخصص و پیراپزشک عضوسازمان نظام پزشکی هستند.

روند کُند رسیدگی به پرونده تخلفات پزشکی

وی ادامه داد: این آمار نشان‌دهنده عدم برخورد مناسب و قاطع بوده، و بیانگر روند کند رسیدگی به پرونده‌های تخلفات پزشکان از سوی سازمان‌های مربوطه است.

حیدری اعلام کرد:‌ جلسه مشترکی بین وزرای بهداشت و دادگستری و زیرمجموعه‌های مرتبط برگزار خواهد شد که هماهنگی بیشتری برای برخورد با متخلفان صورت بگیرد که امیدواریم ثمره خوبی در این زمینه داشته باشد.

وی درباره علت عدم رسیدگی مناسب به پرونده پزشکان متخلف گفت: رسیدگی به پرونده تخلفات روند بسیار کُندی دارد و همکاران تعزیرات هنوز به سرعت لازم برای رسیدگی به این پرونده‌ها نرسیده‌اند. البته جلسه فردا در راستای تسریع مقابله با تخلفات برگزار خواهد شد.

وزارت بهداشت مسئول فرار مالیاتی پزشکان نیست

مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت درباره نحوه برخورد با عدم استفاده از کارتخوان در مطب‌ها و مراکز درمانی نیز گفت: عدم استفاده از کارتخوان برای فرار از پرداخت مالیات است بنابراین متولی رسیدگی به فرار مالیاتی اعم از پزشکان و غیره نیز سازمان امور مالیاتی است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت بارها درخواست کرده است تا جلساتی با رئیس سازمان امور مالیاتی در این مورد داشته باشیم اما نتیجه مطلوبی حاصل نشد.

وی گفت: پرونده تعدادی از متخلفان را برای این سازمان ارسال کردیم اما تاکنون برخورد خاصی با این افراد انجام نشده است. باید توجه داشت که وزارت بهداشت متولی برخورد با فرار مالیاتی نیست اما برای شناسایی و برخورد با متخلفان آماده همکاری با سازمان‌های نظارتی است.