نظام پرستاری یا بنگاه اقتصادی؟


براساس اخبار موثق اخیرا سازمان نظام پرستاری هزینه صدور گواهی گود استندینگ را به مبلغ پنج میلیون تومان افزایش داده است و در حال اخذ آن از پرستارانی است که برای تحصیل یا اشتغال در خارج از کشور اقدام می کنند.

این هزینه در ابتدای شروع فعالیت دور پنجم نظام پرستاری در سه سال پیش حدود 200 هزار تومان بود و طی سه سال 25 برابر ( 2500 درصد)  گرانتر شده است .در حالی که هزینه صدور همین گواهی در سازمان نظام پزشکی برای پزشکان حدود 300 هزار تومان است یعنی سازمان نظام پرستاری برای یک خدمت مشابه 15 برابر نظام پزشکی از پرستاران پول در یافت می کند.

از طرف دیگر بر اساس اعلام رئیس کل سازمان نظام پرستاری هر ماه حدود 100 تا 150 پرستار از کشور مهاجرت می کنند[1]( که همه آنها به گواهی گود استندینگ از سازمان نظام پرستاری نیاز دارند). بر این اساس این مهاجرت ها ماهیانه حدود 500 تا 750 میلیون تومان برای سازمان نظام پرستاری درآمد ایجاد می کند.

شاید به همین دلیل است که این سازمان در دوره پنجم هیچ گونه فعالیت مهمی در جهت کاهش مهاجرت پرستاران انجام نداده است. مهاجرت پرستاران از کشور هر چند به کشور و نظام سلامت آسیب می رساند اما برای سازمان نظام پرستاری محل درآمد و ارتزاق شده است.

جدای از موضوع مهم صلاحیت ذاتی سازمان نظام پرستاری برای صدور چنین گواهی و مدرکی در شرایط فعلی ( که قابل نقد جدی است). به نظر می رسد این سازمان در چند ماه آخر فعالیت در دوره پنجم، خود را بی نیاز از پاسخگویی به جامعه پرستاری می بیند و  توسط اعضای شورای عالی نظام پرستاری که کمترین نظارت و اشرافی بر سازمان ندارند چنین تصمیمات غیر منطقی را می گیرد.

اکنون سوال جدی از نماینده ناظر مجلس در شورای عالی نظام پرستاری و نمایندگان وزیر بهداشت و قوه قضائیه در شورای عالی نظام پرستاری این است چرا نسبت به این گونه تصمیمات واکنشی نشان نمی دهند. لازم است سازمان نظام پرستاری استنادات خود در مورد نحوه محاسبه هزینه صدور این گواهی را توسط یک مقام رسمی خود برای تنویر افکار عمومی اعلام کند.

احمد نجاتیان

 پرستار و مدیر سابق بین الملل سازمان نظام پرستاری


[1] مهاجرت روزانه ۵ تا ۶ پرستار ایرانی – خبرگذاری ایمنا www.imna.ir/news/606047/

دیدگاهتان را بنویسید