دستگاه دیالیز خانگی در کشور تولید شد


به گزارش ، دکتر سیدحیدر محمدی، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در بازدید از مجموعه کنسرسیوم دیالیز از طراحی دستگاه دیالیز خانگی در کشور خبر داد.

وی گفت: این دستگاه به‌زودی مراحل تولید را آغاز خواهد کرد. مجموعه کاملی از تولید دستگاه دیالیز و ملزومات آن از ابتدای زنجیره تولید تا انتها در این کنسرسیوم دیالیز انجام می‌شود.

محمدی افزود: حذف ارز ترجیحی در مورد برخی اقلام تجهیزات و ملزومات پزشکی همچون دیالیز، گاز هلیوم و برخی پروتزها اجرایی شد.

وی پیش از این گفته بود: یکی از مشکلات سال قبل وضع حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده بود که چون نرخ آن قبلا ترجیحی بود و با ۴۲۰۰ تومان حساب می‌شد خیلی سخت نبود اما سال ۱۴۰۱ این نرخ به  ATS (حدودا ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان) تغییر یافت که تغییر سخت و سنگینی برای شرکت‌های تامین کننده دارو تجهیزات بود و پیگیری شد تا از آبان ماه این مشکل اصلاح شد.

کنسرسیون دیالیز چه خدماتی ارائه می کند

وی افزود: امسال زودتر در قانون بودجه این کار را اصلاح کردیم و از ابتدای سال معافیت مالیات بر ارزش افزوده در این بخش را داشتیم و تولیدات داخلی در محصول نهایی ۳ درصد و برای مواد اولیه این نرخ ۲ درصد درنظر گرفته شد. حقوق گمرکی هم در قانون بودجه ابلاغ شد و برای تجهیرات پزشکی هم مشکلات مرتفع شد و به یک درصد مالیات بر ارزش افزوده کاهش یافت.

کنسرسیوم دیالیز ۵ کارخانه دارد که انواع لوازم مربوط به مواد اولیه تولید صافی و فیلترهای دیالیز، پودرهای بی‌کربنات، ست تزریق رابط‌ها و… را تولید می‌کند، همچنین در بخشی از زنجیره تولید، ظروف مربوط به اقلام دیالیز هم تولید می‌شوند.

کنسرسیون دیالیز اعلام کرد: پودرهای بی‌کربنات سدیم که تاکنون وارداتی بود با گرید دارویی و دیالیز برای اولین‌بار در کشور تولید می‌شوند.

اخبار مرتبط:

آمارنامه تجهیزات پزشکی ایران رونمایی شد