عرضه کیسه پلاستیکی رایگان از امروز در فروشگاههای زنجیره‌ای ممنوع می‌شود


مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عرضه کیسه پلاستیکی از امروز در فروشگاههای زنجیره ای ممنوع می شود.

به گزارش ، مهدی خادم امنی افزود:  در راستای اجرای ماده ۳ آیین نامه قانون محدودیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره ای از هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت) اجرا می‌شود.

وی گفت: مصرف کیسه‌های پلاستیکی به یک بحران اجتماعی و جهانی تبدیل شده است. پلاستیک‌ها نه تنها اکوسیستم‌های آبی و خشکی را تهدید می‌کنند بلکه به ‌صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد زنجیره غذایی می‌شوند و سلامت انسان را هم تهدید می‌کنند.

خادم ثامنی ادامه داد: متاسفانه آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که در چند دهه گذشته داد و ستد خوبی با محیط زیست نداشته ایم یعنی عملکرد زیست‌ محیطی خوبی در جامعه نداشته‌ایم و باعث تخریب جنگل‌ها و مراتع بسیاری شده‌ایم. در نتیجه گونه‌های نادر و گیاهی  زیادی را از دست دادیم و مهمترین منابع زیستی خود آب و هوا و خاک را هم آلوده کرده ایم.

وی در ادامه گفت: در کشورهای پیشرو تلاش می‌کنند که روز به روز آلودگی‌های خود را کاهش دهند و تخریب محیط زیستی کمتری داشته باشد ولی متاسفانه در ایران روز به روز مصرف پلاستیک‌ها افزایش پیدا می‌کند، به‌ طوری که روزانه در کشور حدود ۵۷ هزار تن پسماند تولید می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: آمارها حاکی از این است که حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد پسماندها پلاستیکی هستند. این پسماندهای پلاستیکی به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند و خاک، آب و هوا را آلوده می‌کنند و سبب بروز مشکلات زیست محیطی و تهدید سلامت انسان می شوند.

گفت: یک پروژه مطالعاتی در چند سال پیش در میادین تهران انجام و مشخص شد سالانه فقط حدود ۲۱ تن کیسه پلاستیکی در میادین تهران مصرف می‌شود. این آمار بالایی از مصرف پلاستیک است که جالب نیست. کیسه‌های پلاستیکی به دلیل اینکه سبک وزن هستند با کمترین وزش باد به حرکت در می‌آیند و توجیه اقتصادی برای بازیافت ندارند.

وی اضافه کرد: در آبان سال ۱۴۰۱ آیین نامه اجرایی کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تدوین، تصویب و ابلاغ شد و در ماده ۳ این آیین‌نامه توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شد.

منبع: ایسنا



Source link